در مورد روز تولد امام حسین(ع) اختلاف است که دیدگاه علامه مجلسی بیان می شود.
علّامه مجلسى مى گويد : قول مشهورتر در باره روز تولّد امام حسين ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ ، سه روز گذشته از شعبان است ؛ زيرا شيخ طوسى در مصباح المتهجّد روايت كرده است كه : توقيعى به قاسم بن علاى همدانى ، وكيل امام حسن عسكرى عليه السلام رسيد كه : «مولاى ما ، امام حسين عليه السلام ، روز پنج شنبه ، سه روز از شعبان گذشته ، متولّد شد . پس در آن روز ، روزه بگير و اين دعا را بخوان» و دعا را ذكر كرده است . آن گاه ، پس از دعاى دوم روايت شده از امام حسين عليه السلام مى گويد : ابن عيّاش گفته است : شنيدم حسين بن على بن سفيان بزوفرى مى گويد : شنيدم امام صادق عليه السلام اين دعا را در اين روز مى خواند و فرمود : «اين ، از دعاهاى روز سوم شعبان ، روز تولّد امام حسين عليه السلام است» .
و گفته شده كه او پنج شب از شعبان گذشته ، متولّد شده ؛ زيرا شيخ طوسى همچنين در مصباح المتهجّد از حسين بن زيد از امام جعفر صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود : «[امام ]حسين عليه السلام ، پنج شب از شعبان گذشته ، در سال چهارم هجرى متولّد شد « و شيخ طوسى در تهذيب الأحكام گفته است : امام حسين عليه السلام آخر ماه ربيع اوّل سال سوم هجرى ، متولّد شد . كلينى رحمه الله مى گويد : سال سوم هجرى متولّد شد و شهيد اوّل در كتاب الدروس گفته : در مدينه ، آخر ماه ربيع اوّل سال سوم هجرى متولّد شد . نيز گفته شده : روز پنج شنبه ، سيزدهم ماه رمضان ، متولّد شده است . و شيخ مفيد رحمه الله گفته : سال چهارم ، پنج شب از شعبان گذشته ، و شيخ ابن نماى حلّى در مثير الأحزان گفته : سال چهارم هجرى ، پنج شب از شعبان گذشته ، و گفته شده : سال سوم ، و گفته شده : اواخر ماه ربيع اوّل سال سوم ، و گفته شده : پنج شب از جمادى اوّل گذشته سال چهارم هجرى متولّد شده است . مدّت باردارى فاطمه عليهاالسلام به ايشان ، شش ماه بوده و جز عيسى (و نيز گفته شده : يحيى) ، كس ديگرى مانند امام حسين عليه السلام ، شش ماهه به دنيا نيامده است .
شيخ طوسى ، ولادت امام حسين عليه السلام را در آخر ماه ربيع اوّل دانسته ـ با آن كه اين مطلب با دو روايتى كه خود او نقل كرده و بر تولّد امام عليه السلام در سوم شعبان دلالت دارند و نيز با روايتى كه آن را پنجم شعبان مى داند ، ناسازگار است ـ ، تا با آنچه نزد او ثابت و نزد فريقين (شيعه و اهل سنّت) مشهور است ، يعنى ولادت امام حَسَن عليه السلام در ماه رمضان ، و نيز با حديث صحيحى كه در باب ولادت حسنين عليهماالسلام گذشت و فاصله ولادت آن دو را تنها شش ماه و ده روز دانسته است ، مطابقت پيدا كند؛ امّا بر اساس اين روايت ها ، مى توان ولادت امام حسن عليه السلام را در ماه رمضان نپذيرفت ؛ زيرا تا آن جا كه ما مى دانيم ، مستند به روايتى نيست ؛ و خدا ، بهتر مى داند![۱]
[۱]. بحار الانوار، ج ۴۴, ص ۲۰۱.