173
ميزان الحكمه ج 01

100

كُلُّ شَيءٍ طاهِرٌ

۵۵۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كلُّ شيءٍ نَظيفٌ حتّى تَعلَم أنّه قَذِرٌ ، فإذا علِمتَ فَقَد قَذُرَ ، و ما لم تَعلمْ فليسَ عليكَ . ۱

(انظر) وسائل الشيعة : 2/1053 باب 37.

101

لا يُنقَضُ اليَقينُ بِالشَّكِّ

۵۶۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن كان على يقينٍ فأصابَهُ شَكٌّ فلْيَمْضِ على يقينِهِ ، فإنّ اليقينَ لا يُدْفَعُ بالشَّكِّ . ۲

۵۶۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في رَجُلٍ شَكّ في وُضوئهِ ـ: لا يَنْقُضُ اليقينَ أبدا بالشَّكِّ ، و لكنْ ينقضُهُ بيقينٍ آخَرَ . ۳

102

ما غَلَبَ اللّهُ عَلَيهِ

۵۶۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كلُّ ما غَلَبَ اللّهُ علَيهِ مِن أمرٍ فاللّهُ أعذَرُ لعبدِهِ . ۴

۵۶۳.عنه عليه السلام :ما غَلَبَ اللّهُ عليهِ فاللّهُ أولى بالعُذْرِ . ۵

100

همه چيز پاك است

۵۵۹.امام صادق عليه السلام :هر چيزى پاك است، تا آن كه از نجس بودن آن آگاه شوى و هنگامى كه آگاه شدى، آنگاه، نجس خواهد بود، و تا زمانى كه نمى دانى، وظيفه اى ندارى.

101

يقين با شك كردن از ميان نمى رود

۵۶۰.امام على عليه السلام :هر كه نسبت به چيزى يقين داشته باشد و سپس دچار ترديد شود، بر يقين خود بماند؛ زيرا يقين با شك از بين نمى رود.

۵۶۱.امام باقر عليه السلامـ درباره كسى كه در وضويش شك كرده بود ـفرمود : هرگز يقين را با شك از ميان نبرد، بلكه آن را با يقينى ديگر از ميان بَرَد.

102

مواردى كه در دست خدا [و خارج از اختيار بشر ]است

۵۶۲.امام صادق عليه السلام :هر امرى كه خداوند بر آن غلبه كند، خود عذر بنده اش را مى پذيرد.

۵۶۳.امام صادق عليه السلام :هر چه در دست خدا باشد [و از توان و اختيار بشر خارج باشد ]خداوند عذر آن را مى پذيرد. ۶

1.وسائل الشيعة : ۲/۱۰۵۴/۴.

2.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۲.

3.بحار الأنوار : ۲/۲۷۴/۱۷.

4.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۱.

5.الكافي : ۳/۴۱۳/۷.

6.به امام صادق عليه السلام عرض شد: اگر كسى يك يا دو يا سه روز در حالت اغما باشد نمازهايش را چگونه قضا كند ؟ حضرت در پاسخ او اين قاعده را بيان داشت ـ م.


ميزان الحكمه ج 01
172

99

كُلُّ شَيءٍ مُطلَقٌ

۵۵۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كلُّ شيءٍ مُطْلَقٌ حتّى يَرِدَ فيه نَصٌّ . ۱

۵۵۵.عنه عليه السلام :كلُ شيءٍ مُطلقٌ حتّى يرِدَ فيه نَهْيٌ . ۲

۵۵۶.عنه عليه السلام :كلُّ شيءٍ هو لَك حَلالٌ حتّى تَعلمَ أنّه حَرامٌ بعينِه فتَدَعهُ ......... و الأشياءُ كلُّها على هذا حتّى يستبينَ لكَ غيرُ ذلك أو تَقومَ به البيّنةُ . ۳

۵۵۷.عنه عليه السلام :الأشياءُ مطلَقةٌ ما لم يَرِدْ عليكَ أمرٌ و نَهْيٌ ، و كلُّ شيءٍ يكونُ فيه حَلالٌ و حَرامٌ فَهُوَ لكَ حلالٌ أبدا ، ما لم تَعرِفِ الحرامَ منه فَتَدعَهُ . ۴

۵۵۸.عنه عليه السلام :كلُّ شيءٍ يكونُ فيه حَرامٌ و حلالٌ فهو لك حَلالٌ أبدا حتّى تَعرِفَ الحرامَ منه بعينِهِ فَتَدعَهُ . ۵

99

همه چيز مطلق و آزاد است

۵۵۴.امام صادق عليه السلام :هر چيزى مطلق (آزاد) است تا آن كه درباره آن سخنى [ از معصوم عليه السلام ]برسد.

۵۵۵.امام صادق عليه السلام :هر چيزى مطلق است، تا زمانى كه درباره آن نهيى برسد.

۵۵۶.امام صادق عليه السلام :همه چيز براى تو حلال است، مگر آن كه دقيقا بدانى آن حرام است؛ كه در اين صورت بايد آن را وا گذارى ......... همه چيزها همين حكم را دارند تا زمانى كه خلاف آن برايت روشن شود يا دليل آشكارى بر آن اقامه شود.

۵۵۷.امام صادق عليه السلام :همه چيز، تا زمانى كه امرى و نهيى درباره آن به تو نرسيده آزاد است . هر چيزى كه حلال و حرام دارد، همواره براى تو حلال است، تا آنگاه كه به حرام آن يقين پيدا كنى و آن را وا گذارى .

۵۵۸.امام صادق عليه السلام :هر چيزى كه حلال و حرامى در آن باشد همواره برايت حلال است تا آنگاه كه دقيقا حرام آن را بشناسى و آن را وا گذارى.

1.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۳ .

2.وسائل الشيعة : ۱۸/۱۲۷/۶۰ . أقول : انظر بيان صاحب الوسائل في توضيح الحديث.

3.الكافي : ۵/۳۱۳/۴۰ .

4.بحار الأنوار : ۲/۲۷۴/۱۹ .

5.بحار الأنوار : ۲/۲۸۲/۵۸ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 130506
صفحه از 608
پرینت  ارسال به