241
ميزان الحكمه ج 01

۸۷۲.الإمامُ الرِّضا عليه السلامـ في الحِكمَة مِن جَعلِ اُولي لأمرِ ، و الأمرِ بطاعتِهم ـ: لِعِلَلٍ كثيرةٍ ، منها : أنّ الخَلْقَ لَمّا وقَفُوا على حَدٍّ مَحْدُودٍ و اُمِروا أن لا يَتَعدَّوا ذلكَ الحدَّ لِما فيهِ مِنْ فسادِهِمْ لَم يَكُنْ يَثْبُتُ ذلِكَ و لا يَقومُ إلاّ بأنْ يَجْعَلَ عَلَيْهِمْ فيهِ أمينا .........
و منها : أنّا لا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الفِرَقِ و لا مِلَّةً مِنَ المِلَل بَقُوا و عاشُوا إلاّ بِقيّمٍ و رئيسٍ لِما لا بدّ لَهُمْ مِنْهُ في أمْرِ الدِّينِ و الدُّنيا ......... لا قِوامَ لَهُمْ إلاّ بِهِ ......... و منها : أنَّهُ لَو لَم يَجْعَلْ لَهُمْ إماما قَيِّما أمِينا حافِظا مُسْتَوْدَعا لَدَرَسَتِ المِلَّةُ و ذَهَبَ الدِّينُ و غُيِّرَتِ السُّنّةُ . ۱

(انظر) بحار الأنوار : 23 / 1 باب 1 . عنوان 99 «الحجّة» .

146

الحُجَّةُ إمامٌ يُعرَفُ

۸۷۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنَّ الحُجَّةَ لا تَقُومُ للّهِ عزّ و جلّ على خَلْقِهِ إلاّ بإمامٍ حَيٍّ يَعْرِفُونَهُ . ۲

۸۷۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ الحُجَّةَ لا تَقُومُ للّهِ عزّ و جلّ على خَلْقِهِ إلاّ بإمامٍ حتّى يُعْرَفَ . ۳

۸۷۲.امام رضا عليه السلامـ در بيان حكمت قرار دادن اولو الامر و فرمان به پيروى از آنها ـفرمود : به دلايل بسيارى؛ از جمله: چون براى مردمان حد و مرزى مشخص نهاده شده و موظفند كه از آن مرز فراتر نروند؛ زيرا موجب تباهى ايشان مى شود، اين كار به سامان و انجام نمى رسد، مگر اين كه فردى امين بر آنها گمارده شود ......... و ديگر اين كه : ما هيچ گروه و هيچ ملّتى و آيينى را نمى يابيم كه مانده و زيسته باشند مگر با برخوردارى از سرپرست و پيشوا؛ زيرا در كار دين و دنياى خود از او ناگزيرند ......... و جز بدو پابرجا نيستند ......... و ديگر اين كه: اگر برايشان پيشوا و سرپرستى درستكار و نگهبان و امانتدار گمارده نمى شد، آيين، كهنه و فرسوده شده، دين از ميان رفته و سنّت دگرگون شده بود.

146

حجّت، امامى است شناخته شده

۸۷۳.امام باقر عليه السلام :حجّت خدا بر خلقش تمام نمى شود مگر به وجود امامى زنده كه مردم او را بشناسند.

۸۷۴.امام صادق عليه السلام :حجّت خداوند عزّ و جلّ بر خلقش بر پا نمى گردد مگر به وجود امامى كه شناخته شده باشد . ۴

1.بحار الأنوار : ۲۳ / ۳۲ / ۵۲ .

2.بحار الأنوار : ۲۳ / ۳۰ / ۴۷ .

3.الكافي : ۱ / ۱۷۷ / ۲ .

4.درباره نايب فاعل «يُعرَف» كه در متن حديث آمده است چند احتمال داده اند: خدا، امام، حق و باطل. ولى ما با توجه به عنوان مبحث و حديث بعدى، احتمال دوم را برگزيديم ـ م.


ميزان الحكمه ج 01
240

۸۶۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّا لَمّا أثْبَتْنا أنَّ لنا خالِقا صانِعا مُتَعالِيا عنّا و عَنْ جميعِ ما خَلَقَ ......... ثُمَّ ثَبَتَ ذلِكَ في كُلِّ دَهْرٍ و زمانٍ ممّا أتَتْ بهِ الرُّسُلُ و الأنبياءُ مِنَ الدّلائلِ و البَراهينِ ، لِكَيْ لا تَخْلُوَ أرضُ اللّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ على صِدْقِ مَقالَتِهِ و جَوازِ عَدالَتِهِ . ۱

۸۶۹.عنه عليه السلام :إنَّ الأرضَ لا تَخْلُو إلاّ وَ فِيها إمامٌ، كَيْما إنْ زادَ المُؤمنونَ شَيْئا رَدَّهُمْ ، و إنْ نَقَصُوا شَيْئا أتَمَّهُ لَهُم . ۲

۸۷۰.بحار الأنوار :عنه عليه السلام : لَم تَخْلُ الأرضُ ـ مُنْذُ كانتْ ـ مِن حُجَّةٍ عالِمٍ ، يُحْيي فيها ما يُميتُونَ مِنَ الحَقِّ . ثُمَّ تلا هذِهِ الآيةَ : «يُرِيْدُوْنَ لِيُطْفِؤُوا نُوْرَ اللّهِ بِأفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَـافِرُونَ»۳ . ۴

۸۷۱.عنه عليه السلام :إنَّ الأرضَ لا تُتْرَكُ إلاّ بعالِمٍ يَحتاجُ النّاسُ إلَيْهِ و لا يَحْتاجُ إلَى النّاسِ ، يَعْلَمُ الحَرامَ و الحَلالَ . ۵

۸۶۸.امام صادق عليه السلام :چون ثابت كرديم ما را آفريدگار و صانعى است كه از ما و همه آفريدگان والاتر است ......... آن گاه ثابت مى شود كه در هر عصر و زمانى فرستادگان و پيامبران، با دلايل و براهينى كه براى اثبات حقانيت خود آورده اند، مبعوث شده اند تا زمين خدا از حجّتى كه با خود دانشى گواه بر درستى گفتار و نشانه اى بر عدالتش دارد، خالى نباشد.

۸۶۹.امام صادق عليه السلام :زمين هيچگاه خالى از امام نمى ماند تا اگر مؤمنان چيزى [به دين ]افزودند، آنها را [از اين كژ راهه ]برگرداند و اگر چيزى را كاستند برايشان كامل كند.

۸۷۰.بحار الأنوار :امام صادق عليه السلام فرمود : زمين ـ از همان گاه كه پديد آمده ـ از حجّتى دانا كه هر حقّى را كه مردم به دست فراموشى مى سپارند زنده كند، تهى نبوده است. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود: «مى خواهند با دهانهاى خود نور خدا را خاموش كنند حال آنكه خدا نور خود را كامل خواهد كرد ، گر چه كافران را ناخوش آيد».

۸۷۱.امام صادق عليه السلام :زمين هيچگاه بدون عالِمى كه مردم به او نيازمندند و او از آنان بى نياز است و حلال و حرام را مى شناسد ، رها نمى شود.

1.الكافي : ۱ / ۱۶۸ / ۱ .

2.الكافي : ۱ / ۱۷۸ / ۲ .

3.الصفّ : ۸ .

4.بحار الأنوار : ۲۳ / ۳۷ / ۶۵ .

5.بحار الأنوار : ۲۳ / ۵۰ / ۱۰۰ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127494
صفحه از 608
پرینت  ارسال به