255
ميزان الحكمه ج 01

(انظر) الشورى : باب 2116 .

156

حَديثُ الثّقَلَينِ

۹۲۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي، و أحَدُهُما أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللّهِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرضِ، و عِتْرَتي أهلُ بَيْتي ، ألاَ و إنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى يَرِدا علَيَّ الحَوضَ . ۱

156

حديث ثقلين

۹۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من در ميان شما دو شى ء گرانبها گذاشته ام كه تا وقتى به آنها چنگ آويزيد هرگز پس از من گمراه نمى شويد و يكى از آن دو بزرگتر از ديگرى است: كتاب خدا كه ريسمانى است از آسمان به زمين كشيده و عترت و خاندان من. بدانيد كه اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا كنار حوض [كوثر ]نزد من آيند.

1.بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۶ / ۷ ، انظر : بحار الأنوار : ۲۳ / ۱۰۴ باب ۷ ، كنز العمّال : ۸۷۰ ـ ۸۷۳ ، ۸۹۸ ، ۹۴۲ ـ ۹۴۷، ۹۵۱ ـ ۹۵۳ ، ۹۵۸ ، ۱۶۵۰ ، ۱۶۵۷ ، ۱۶۶۷ .


ميزان الحكمه ج 01
254

(انظر) اللهو : باب 3529 .
بحار الأنوار: 25/104 أبواب علامات الإمام و صفاته و شرائطه .

155

اختِيارُ الإمامِ

۹۲۶.كمال الدين :ـ سَعْدُ بنُ عبدِ اللّهِ القُمّيّ : لمّا سألتُهُ (الإمام المهدى عليه السلام ) عَنِ العِلّة الّتي تَمْنَعُ القومَ من اختيارِ إمامٍ لأنفسِهِم ـ: مُصْلِحٌ أو مُفْسِدٌ؟ ، قلتُ : مُصْلحٌ ، قالَ : فَهَلْ يَجوزُ أنْ تَقَعَ خِيَرَتُهُمْ علَى المُفْسِدِ بَعْدَ أنْ لا يَعلمَ أحدٌ ما يَخْطِرُ بِبالِ غيرِهِ مِن صَلاحٍ أو فسادٍ ؟ قلتُ : بلى ، قالَ : فَهِيَ العِلَّةُ ، و اُورِدُها لكَ بِبُرْهانٍ يَنْقادُ لهُ عَقْلُكَ:
أخْبِرْني عَنِ الرُّسلِ الّذينَ اصْطَفاهُمُ اللّهُ تَعالى ، و أنْزَلَ عَلَيْهِمُ الكِتابَ ، و أيَّدَهُمْ بالوحيِ و العِصْمَةِ ، إذْ هُمْ أعلامُ الاُمَمِ وَ أهدى إلَى الاختيارِ مِنْهُمْ، مِثل موسى و عيسى عليهما السلام، هَل يَجوزُ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِما و كَمال عِلْمِهِما إذا هَمّا بالاختيارِ أنْ يَقَعَ خِيَرَتُهما علَى المُنافِقِ و هُما يَظُنّانِ أنَّهُ مُؤمنٌ ؟ قلتُ : لا .
فَقالَ : هذا موسى كَليمُ اللّهِ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِ و كَمالِ عِلْمِهِ و نُزولِ الوحيِ عَلَيْهِ اختارَ مِنْ أعيانِ قَوْمِهِ و وُجُوهِ عَسْكرِهِ لِميقاتِ ربِّهِ سَبْعينَ رَجُلاً ممّنْ لا يَشُكُّ في إيمانِهِمْ و إخلاصِهِمْ ، فوقَعَتْ خِيَرَتُهُ علَى المُنافِقينَ ، قالَ اللّهُ تعالى: «و اخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِمِيقَاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَ إِيَّـاىَ أَ تُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا» . ۱ فلَمّا وَجَدْنا اختيارَ مَنْ قَدِ اصْطَفاهُ اللّهُ للنُّبُوّةِ واقِعا علَى الأفْسَدِ دُونَ الأصْلَحِ و هُوَ يَظُنُّ أنَّهُ الأصْلَحُ دُونَ الأفْسَدِ عَلِمْنا أن لا اخْتِيارَ إلاّ لِمَنْ يَعْلَمُ ما تُخْفي الصُّدُورُ . ۲

155

انتخاب امام

۹۲۶.كمال الدين :ـ سعد بن عبد اللّه قمى مى گويد: از امام مهدى عليه السلام سؤال كردم كه چرا مردم نمى توانند خود، امام را برگزينند؟ ـحضرت فرمود: نيكوكار را برگزينند يا تبهكار را؟ عرض كردم: نيكوكار. فرمود: آيا امكان دارد كه از سر ناآگاهى از خوبى و بدى درون يكديگر، فرد فاسد و بدكارى را برگزينند؟ عرض كردم: بله. فرمود: علّت ، اين است. اينك براى تو برهانى مى آورم كه انديشه ات قانع شود.
آن گاه فرمود: به من بگو آيا پيامبرانى چون موسى و عيسى عليهما السلام كه خداوند آنان را برگزيد و بر آنان كتاب فرو فرستاد و از حمايت وحى و عصمت برخوردارشان ساخت و سران امّت [خود ]بودند و در قدرت انتخاب از آنان توانمندتر بودند، آيا ممكن است اين دو پيامبر با آن همه عقل و كمال علمى، اگر بخواهند انتخاب كنند، انتخابشان به يك منافق تعلّق گيرد و گمان برند كه او مؤمن است؟ عرض كردم: خير. فرمود: اما همين موسى كليم اللّه با آن همه عقل و كمال علمى و نزول وحى بر او، براى ميقات پروردگار خود، از ميان سران قوم و سردمداران سپاه خود هفتاد نفر را كه در ايمان و اخلاص آنها شك نمى شد، انتخاب كرد، اما انتخاب او بر منافقان تعلّق گرفت. خداوند متعال فرموده است: «موسى براى ميقات با ما هفتاد مرد از ميان قوم خود برگزيد و چون زلزله آنان را فرا گرفت گفت : پروردگارا! اگر مى خواستى ، آنان را و مرا ، پيش از اين هلاك مى ساختى . آيا ما را به [سزاى ]آنچه كم خِردانِ ما كرده اند ، هلاك مى كنى؟». پس، وقتى مشاهده مى كنيم كسى كه خداوند متعال او را به پيامبرى برگزيده است افسد را انتخاب مى كند و نه اصلح را و مى پندارد كه او اصلح است نه افسد، پى مى بريم كه انتخاب [امام ]تنها براى كسى رواست كه از نهانيهاى دلها آگاه است.

1.الأعراف : ۱۵۵ .

2.كمال الدين : ۴۶۱ / ۲۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 130470
صفحه از 608
پرینت  ارسال به