401
ميزان الحكمه ج 01

۱۳۲۷.عَنه عليه السلام :لا يَخرُجُ المَهديُّ حتّى يُقْتَلَ ثُلثٌ و يَموتَ ثُلثٌ ، و يبقى ثُلثٌ . ۱

۱۳۲۸.كمال الدين عن محمّدَ بنِ مُسلمٍ :سَمعتُ أبا عبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ : إنّ قُدّامَ القائمِ عَلاَماتٍ تكونُ مِنَ اللّهِ عزّ و جلّ للمؤمنينَ، قلتُ : و ما هِيَ ، جَعَلني اللّهُ فِداكَ؟ قالَ : ذلكَ قَولُ اللّهِ عزّ و جلّ : « وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ » يعني المؤمنينَ قبلَ خروجِ القائمِ عليه السلام « بِشَيْءٍ مِنَ الخَوْفِ و الجُوعِ و نَقْصٍ مِنَ الأمْوالِ و الأنْفُسِ و الثَّمَراتِ و بَشِّرِ الصّابِرينَ »۲ . ۳

۱۳۲۹.بحار الأنوار عن محمّدَ بنِ مُسلمٍ و أبي بَصيرٍ :سَمِعنا أبا عبدِ اللّهِ عليه السلام يَقولُ : لا يكونُ هذا الأمرُ حتّى يَذهبَ ثُلُثا النّاسِ ، فقُلْنا : إذا ذَهَب ثُلُثا النّاسِ فمَن يَبقى ؟ فقالَ : أ مَا تَرْضَونَ أنْ تَكونوا في الثُّلُثِ الباقي ؟! ۴

۱۳۲۷.امام على عليه السلام :مهدى ظهور نمى كند مگر بعد از آن كه يك سوم مردم كشته شوند، يك سوم بميرند و يك سوم باقى بمانند.

۱۳۲۸.كمال الدينـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: خداوند براى مؤمنان نشانه هايى از قيام قائم عليه السلام بر شمرده است. عرض كردم: خداوند مرا فداى شما كند ، آن نشانه ها چيست؟ فرمود: اين سخن خداوند متعال كه: «شما» يعنى مؤمنان پيش از قيام قائم «را به چيزى از ترس و گرسنگى و كمبود مال و جان و ميوه ها مى آزماييم و شكيبايان را نويد ده».

۱۳۲۹.بحار الأنوارـ به نقل از محمّد بن مسلم و ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام شنيديم كه فرمود: اين امر (ظهور قائم) رخ نخواهد داد، مگر بعد از آن كه دو سوم مردم از بين بروند. ما عرض كرديم: اگر دو سوم مردم از بين بروند ، كه باقى مى ماند؟ فرمود: آيا دوست نداريد كه از يك سوم باقيمانده باشيد؟!

1.كنز العمّال : ۳۹۶۶۳ .

2.البقرة : ۱۵۵ .

3.كمال الدين : ۶۴۹ / ۳ .

4.بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۱۳ / ۲۷ .


ميزان الحكمه ج 01
400

۱۳۲۴.الإمامُ المهديُّ عليه السلام :أمّا وَجـهُ الانْتِفاعِ بي في غَيبَتي فكالانْتِفاعِ بالشَّمسِ إذا غَيَّبها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ ، و إنّي لَأمانٌ لأهلِ الأرضِ كما أنّ النُّجومَ أمانٌ لأهلِ السَّماءِ . ۱

257

عَلاماتُ الظُّهورِ

۱۳۲۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إذا هلَكَ الخاطِبُ ۲ و زَاغَ صاحِبُ العَصرِ و بقِيَتْ قلوبٌ تَتَقلّبُ مِن مُخْصِبٍ و مُجْدِبٍ، هلَكَ المُتَمَنّونَ و اضْمَحَلَّ المُضْمَحِلّونَ وَ بقِيَ المؤمنونَ ، و قَليلٌ ما يكونونَ ، ثلاثُمائةٍ أو يَزيدونَ ، تُجاهِدُ معَهُم عِصابةٌ جاهَدَتْ مَعَ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يومَ بَدرٍ ، لَم تُقْتَلْ و لَم تَمُتْ . ۳

۱۳۲۶.عنه عليه السلام :و اللّهِ و اللّهِ ، لا تَرَونَ الّذي تَنْتَظِرونَ حتّى لا تَدْعونَ اللّهَ إلاّ إشارةً بأيْديكُم و إيماضا بِحَواجِبِكُم ، و حتّى لا تَمْلِكُون مِن الأرضِ إلاّ مَواضِعَ أقدامِكُم ، و حتّى يكونَ مَوضِعُ سلاحِكُم على ظُهورِكُم ، فيَومَئذٍ لا يَنصُرُني إلاّ اللّهُ بملائكتِهِ و مَن كَتبَ على قلبِهِ الإيمانَ . ۴

۱۳۲۴.امام مهدى عليه السلام :چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غيبتم همچون بهره مند شدن از خورشيد است، آنگاه كه در پس ابر از ديدگان پنهان مى شود. من مايه امان زمينيانم همچنان كه ستارگانْ مايه امان آسمانيان هستند.

257

نشانه هاى ظهور

۱۳۲۵.امام على عليه السلام :آنگاه كه خاطب به هلاكت درمى افتد ۵ و امامِ عصر از ديدگان پنهان مى شود و دلهايى شاداب و دلهايى ديگر فسرده مى گردند، آرزومندان نابود مى شوند و از هم فرو مى پاشند و مؤمنان باقى مى مانند كه شمارشان اندك است، سيصد نفر يا بيشتر. در ركاب اين مؤمنان دسته اى [از فرشتگان ]مى جنگند كه روز بدر در كنار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جنگيدند كه نه كشته شدند و نه مردند.

۱۳۲۶.امام على عليه السلام :به خدا قسم، به خدا قسم! آن كس را كه انتظارش مى كشيد، نمى بينيد مگر آنگاه كه خدا را جز با اشاره دست و ابروى خود [نتوانيد ]بخوانيد، و از زمين چيزى در اختيار نداشته باشيد، جز همان جاى گامهاى خود و جنگ افزارتان بر پشتهايتان باشد. در آن روز مرا يارى نمى رساند مگر خداوند به وسيله فرشتگان خود و كسانى كه بر [صفحه] دلشان ايمان نقش بسته است.

1.بحار الأنوار : ۵۲ / ۹۲ / ۷ .

2.لعلَّ المُرادُ بالخاطِبِ الطالبُ للخلافَةِ أو الخَطيبِ الذي يَقومُ بغيرِ الحَقِّ أو بالحاءِ المُهمَلةِ أي جالِبُ الحَطَبِ . الغيبة للنعماني : ۱۹۵ الهامش الخامس .

3.بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۳۷ / ۴۲ .

4.شرح نهج البلاغة : ۶ / ۳۸۲ .

5.مقصود از كلمه «خاطب» مى تواند طالب خلافت باشد يا سخنورى كه به ناحق سخن مى گويد و يا «حاطب (با حاء بدون نقطه)» است كه در اين صورت به معناى گردآورنده هيزم است.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 130426
صفحه از 608
پرینت  ارسال به