583
ميزان الحكمه ج 01

۱۹۴۳.المناقب لابن شهر آشوب عن الإمامِ الباقرِ عليه السلامـ بعد ذِكرِ الّذين حارَبَهم عليٌّ عليه السلامـ: أمَا إنَّهُم أعظَمُ جُرْما مِمّن حارَبَ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله. قيلَ لَهُ : و كيفَ ذلكَ يا بنَ رسولِ اللّهِ؟ قالَ: اُولئكَ كانوا [أهلَ] ۱ جاهِليّةٍ ، و هؤلاءِ قَرَؤوا القرآنَ و عَرَفـوا أهلَ الفَضلِ، فأتَوا ما أتَوا بعدَ البَصيرةِ . ۲

۱۹۴۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ تَمارَى النّاسُ عندَهُ فقالَ بعضُهُم : حَربُ علِيٍّ عليه السلام شَرٌّ مِن حربِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله، و قالَ بعضُهُم : حَربُ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله شَرٌّ مِن حربِ علِيٍّ عليه السلام ـ: لا ، بَل حربُ عليٍّ عليه السلام شَرٌّ مِن حربِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ......... و ساُخبِرُكَ عن ذلكَ؛ إنّ حَربَ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لم يُقِرّوا بالإسلامِ ، و إنَّ حَربَ عليٍّ عليه السلام أقَرُّوا بالإسلامِ ثُمّ جَحَدوهُ . ۳

۱۹۴۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«فَمَنِ اضْطُرَّ غيرَ باغٍ و لا عادٍ»۴ـ: الباغي الّذي يَخرُجُ علَى الإمامِ . ۵۶

۱۹۴۳.المناقب لابن شهر آشوب :امام باقر عليه السلام ـ بعد از ياد كردن از كسانى كه على عليه السلام با آنان جنگيد ـ فرمود : جرم آنها بيشتر از كسانى است كه با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جنگيدند. عرض شد: يا بن رسول اللّه ! چگونه چنين است؟ فرمود: آنان اهل جاهليت بودند، اما اينان، قرآن خوان بودند و اهل فضيلت را مى شناختند و با وجود اين بينش و آگاهى، چنان رفتار كردند.

۱۹۴۴.امام باقر عليه السلامـ هنگامى كه عدّه اى در حضور ايشان به بحث و جدل پرداختند و يكى گفت: جنگندگان با على عليه السلام بدتر از كسانى هستند كه با پيامبر صلى الله عليه و آله جنگيدند و ديگرى گفت: جنگندگان با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بدتر از كسانى هستند كه با على عليه السلام جنگيدند ـفرمود : خير، بلكه جنگندگان با على عليه السلام بدتر از جنگندگان با پيامبر صلى الله عليه و آله هستند ......... اكنون علّتش را به شما مى گويم؛ جنگندگان با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مسلمان نبودند، اما جنگندگان با على عليه السلام اقرار به اسلام كردند و سپس انكارش نمودند.

۱۹۴۵.امام صادق عليه السلامـ در تفسير آيه «هر كس ناچار شود بى آن كه سركشى ورزد و تجاوز كند» ـفرمود : ياغى و سركش كسى است كه بر امام خروج كند. ۷

1.ما بين المعقوفين أثبتناه من مستدرك الوسائل : ۱۱ / ۶۲ / ۱۲۴۲۸ نقلاً عن المصدر.

2.المناقب لابن شهر آشوب : ۳/۲۱۸.

3.الكافي : ۸/۲۵۲/۲۵۳.

4.البقرة: ۱۷۳.

5.معاني الأخبار : ۲۱۳ / ۱.

6.في الدّرّ المنثور عن مجاهد في قوله : «غيرَ باغٍ و لا عادٍ» قال : غير باغٍ على المسلمين و لا متعدٍّ عليهم . مَن خرجَ يقطعُ الرَّحم أو يقطع السّبيل أو يُفسِدُ في الأرض أو مُفارقا للجماعة و الأئمّة أو خـرج فـي معصيـةِ اللّه فاضْطُـرَّ إلى المِيتةِ لم تَحِـلَّ له . (الدرّ المنثور : ۱ / ۴۰۸) .

7.در الدرّ المنثور از قول مجاهد در تفسير آيه «سركش و تجاوزگر نباشد» آمده است: يعنى در برابر مسلمانان، عَلَم ياغى گرى و تجاوز بر نيفرازد. هر كه [از ديار خويش ]بيرون رود تا از خويشان خود ببرد، يا راهزنى كند، يا در زمين (جامعه) فساد (نا امنى) به وجود آورد، يا از امّت اسلامى و امامان جدا شود، يا سفر معصيت كند و در اين شرايط، مجبور به خوردن گوشت مردار شود، [اين] براى او حلال نيست.


ميزان الحكمه ج 01
582

377

الباغي

۱۹۴۱.رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :بِئسَ العَبدُ عَبدٌ عَتا وَ بَغى، وَ نَسِيَ الجَبّارَ الأعلى . ۱

۱۹۴۲.مستدرك الوسائل :إنَّهُ [أميرَ المؤمنينَ عليه السلام ]خَطَبَ بالكوفةِ ، فقامَ رجُلٌ مِن الخوارجِ فقالَ : لا حُكْمَ إلاّ للّهِِ! فَسَكتَ عليٌ عليه السلام، ثُمّ قامَ آخرُ و آخرُ ، فلمّا أكْثَروا عليه قالَ: كلمةُ حقٍّ يُرادُ بها باطلٌ ، لَكُم عندَنا ثلاثُ خِصالٍ : لا نَمْنَعُكُم مساجِدَ اللّهِ أنْ تُصَلُّوا فيها ، و لا نَمْنَعُكُم الفَيْءَ ما كانتْ أيْديكُم مَع أيْدينا، و لا نَبْدَؤكُم بحربٍ حتّى تَبْدَؤونا به.
و أشهَدُ لَقد أخبَرَني النَّبيُّ الصّادقُ صلى الله عليه و آله عنِ الرُّوحِ الأمينِ عن ربِّ العالَمينَ أنّهُ لا يَخرُجُ علَينا مِنكُم فِرقةٌ قَلَّتْ أو كَثُرَتْ إلى يومِ القيامةِ إلاّ جَعَلَ اللّهُ حَتْفَها على أيْدينا.
و إنّ أفضَلَ الجِهادِ جِهادُكُم، و أفضَلَ الشُّهداءِ مَن قَتَلْتُموهُ ، و أفضَلَ المُجاهدينَ مَن قَتلَكُم ، فاعمَلوا ما أنتُم عامِلونَ ، فَيَوْمَ القيامةِ «يَخسَرُ المُبْطِلونَ» ، و «لِكُلِّ نبأٍ مُستَقَرٌّ و سَوفَ تَعلَمونَ» . ۲

377

سركش

۱۹۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چه بد بنده اى است، آن بنده كه سركشى و طغيان نمايد و خداى جبّار والا مرتبه را فراموش كند.

۱۹۴۲.مستدرك الوسائل :امير المؤمنين عليه السلام در كوفه خطبه مى خواند كه يكى از خوارج برخاست و گفت: حكومت را جز خدا نشايد! امير المؤمنين عليه السلام خاموش ماند. آنگاه ديگرى و ديگرى برخاست، تا آن كه شمار زيادى از آنان برخاستند [و همين سخن را تكرار كردند]. در اين هنگام على عليه السلام فرمود: سخن حقّى است كه از آن اراده باطل مى شود. شما نزد ما از سه امتياز برخورداريد: از نماز خواندن شما در مساجد خداوند جلوگيرى نمى كنيم، تا زمانى كه دست در دست ما داريد شما را از غنيمت محروم نمى سازيم، و تا شما با ما جنگ را نياغازيد ما جنگ با شما را آغاز نمى كنيم.
گواهى مى دهم كه پيامبر راستگو صلى الله عليه و آله از قول روح الامين از جانب پروردگار جهانيان به من خبر داد كه هيچ گروهى از شما، كم يا زياد، تا روز قيامت در برابر ما قيام نخواهد كرد، مگر آن كه خداوند مرگ و نابودى آنان را به دست ما قرار داده است.
همانا برترين جهاد، جهاد با شماست و برترين شهيد كسى است كه به دست شما كشته شود و برترين مجاهد، كسى است كه شما را بكشد. پس هر كارى كه مى خواهيد بكنيد؛ زيرا در روز رستاخيز، «باطل گرايان زيان كارند» و «هر خبرى در جاى خود تحقّق مى يابد، بزودى خواهيد دانست». ۳

1.النوادر للراوندي : ۱۴۵/۱۹۸ .

2.دعائم الإسلام : ۱/۳۹۳.

3.اقتباسى است از آيه ۲۷ سوره جاثيه : «و يوم تقوم الساعة يومئذ يخسر المبطلون؛ و روزى كه رستاخيز برپا شود ، آن روز است كه باطل گرايان زيان خواهند ديد» و ۶۷ سوره انعام : «لكلّ نبإٍ مستقر وَ سوف تعلمون» .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 130471
صفحه از 608
پرینت  ارسال به