135
ميزان الحكمه ج 01

الحديث:

۴۸۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أحيِ قَلبَكَ بِالمَوعِظَةِ ......... و بَصِّرهُ فَجائِعُ الدُّنيا ، و حَذِّرهُ صَولَةَ الدَّهرِ و فُحشَ تَقَلُّبِ اللَّيالي وَ الأَيّامِ ، وَ اعرِض عَلَيهِ أخبارَ الماضينَ ، و ذَكِّرهُ بِما أصابَ مَن كانَ قَبلَكَ مِنَ الأَوَّلينَ . ۱

۴۸۹.عنه عليه السلام :كَفى مُخبِرا عَمّا بَقِيّ مِنَ الدُّنيا ما مَضى مِنها . ۲

۴۹۰.عنه عليه السلام :إنَّ لِلباقينَ بِالماضينَ مُعتَبَرا . ۳

۴۹۱.عنه عليه السلام :الزَّمانُ يُريكَ العِبَرَ . ۴

۴۹۲.عنه عليه السلام :مَن عَرَفَ العِبرَةَ فَكَأَنَّما عاشَ فِي الأَوَّلينَ . ۵

۴۹۳.عنه عليه السلام :اعتَبِرُوا بِمَا أصَابَ الاُممَ المُسْتكبِرِينَ مِن قَبلِكُم مِن بَأسِ اللّهِ وَ صَولاتِه ، وَ وَقائِعِهِ وَ مَثُلاتِهِ ، و اتَّعِظُوا بِمَثاوِي خُدودِهم ، وَ مَصَارعِ جُنوبِهم . ۶

حديث :

۴۸۸.امام على عليه السلامـ هنگام سفارش به فرزندش ـفرمود : دل خويش را به پند و اندرز ، زنده دار . . . و به بديها و دردهاى اين جهان بينا كن ، و به هجوم روزگار و دگرگونيهاى گردش شبها و روزها بترسان و داستان گذشتگان بر او فرو خوان و سرگذشت پيشينيان را به يادش آور .

۴۸۹.امام على عليه السلام :آنچه از دنيا گذشته ، در خبر دادن از آنچه باقى مانده است ، كفايت مى كند .

۴۹۰.امام على عليه السلام :باقي ماندگان مى توانند از گذشتگان عبرت آموزند .

۴۹۱.امام على عليه السلام :روزگارْ عبرت ها به تو نشان مى دهد .

۴۹۲.امام على عليه السلام :هر كس عبرت شناس باشد گويى با پيشينيان زيسته است .

۴۹۳.امام على عليه السلام :از كيفر خداى بزرگ و عذاب هاى سخت او كه به امّتهاى گردن كش پيش از شما رسيده است عبرت گيريد و از جايگاه به رو افتادن آنها و قرارگاه پهلوهايشان پند پذيريد .

1.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ ، تحف العقول : ۶۹ و ليس فيه «من الأوّلين» ، بحار الأنوار : ۷۷ / ۲۱۷ / ۲ ؛ كنز العمّال : ۱۶ / ۱۶۸ / ۴۴۲۱۵ نقلاً عن وكيع و العسكري فى المواعظ نحوه .

2.غرر الحكم : ۷۰۵۷ ، عيون الحكم و المواعظ : ۳۸۶ / ۶۵۴۵ .

3.غرر الحكم : ۳۴۲۵ .

4.غرر الحكم : ۱۰۲۶ ، عيون الحكم و المواعظ : ۲۹ / ۴۴۹ .

5.الخصال : ۲۳۱ / ۷۴ عن الأصبغ بن نباتة ، غرر الحكم : ح ۸۸۵۰ ، تحف العقول : ۱۶۵ و فيه «السنة» بدل «العبرة» ، بحار الأنوار : ۷۲ / ۹۰ / ۱ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ .


ميزان الحكمه ج 01
134

۴۸۵.عنه عليه السلام :عَلى أثَرِ الماضينَ يَمضِي الباقي . ۱

۴۸۶.عنه عليه السلام :عَلى أثَرِ الماضينَ يَمضِي الباقونَ ۲ ، وَ الحَمدُ للّهِِ رَبِّ العالَمينَ . ۳

۴۸۷.عنه عليه السلام :اِعتَبِر بِما مَضى مِنَ الدُّنيا لِما بَقِيّ مِنها ؛ فَإنَّ بَعضَها يُشبِهُ بَعضا ، و آخِرُها لاحِقٌ بِأَوَّلِها . ۴

85

الاعتِبارُ بِالتّاريخِ

الكتاب:

لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِّوْلِى الْأَلْبَـابِ» . ۵

۴۸۵.امام على عليه السلام :ماندگان ، به همان راهى مى روند كه گذشتگان رفتند .

۴۸۶.امام على عليه السلام :ماندگان ، در پىِ گذشتگان مى روند ؛ و ستايش ، خداى را كه پروردگار جهانيان است .

۴۸۷.امام على عليه السلام :از [ حوادث ] گذشته دنيا (تاريخ) براى آينده آن ، درس بياموز؛ چرا كه حوادث آن ، شبيه به يكديگر است و پايان آن به آغازش مى پيوندد .

85

عبرت آموزى از تاريخ

قرآن :

« و در داستان ايشان ، عبرتى است براى خردمندان» .

1.نهج البلاغة : الخطبة ۹۹ ، كتاب من لا يحضره الفقيه: ۴ / ۳۸۲ / ۵۸۳۳ ، الأمالي للطوسي : ۴۳۵ / ۹۷۴ كلاهما عن عبد اللّه بن بكر [بكران] المرادي عن الإمام الكاظم عن آبائه عنه عليهم السلام وفيهما «يصير» بدل «ما يمضي» مصباح المتهجّد : ۳۸۲ / ۵۰۸ عن زيد بن وهب ، بحار الأنوار : ۸۹ / ۲۳۸ / ۶۸ ؛ دستور معالم الحكم : ۴۶ و فيه «منّا» بدل «ما» .

2.في المصدر : «الباقين» ، و الصواب ما أثبتناه كما في غرر الحكم . و في نهج البلاغة : «الباقي» .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۱ / ۴۳۱ / ۱۲۶۳ ، نهج البلاغة : الخطبة ۹۹ ، غرر الحكم : ۲۸۲۹ كلاهما نحوه و ليس فيهما ذيله .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۶۹ ، بحار الأنوار : ۳۳ / ۵۰۸ / ۷۰۷ .

5.يوسف : ۱۱۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127617
صفحه از 608
پرینت  ارسال به