223
ميزان الحكمه ج 01

131

ما يوجِبُ خَيرَ الاُمَّةِ

۸۰۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما تَحابُّوا و أدَّوا الأمانَةَ ، و اجْتَنَبوا الحَرامَ، و قَرَوُا الضَّيْفَ ، و أقامُوا الصَّلاةَ ، و آتَوا الزَّكاةَ . ۱

۸۱۰.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَزالُ اُمّتي بِخَيْرٍ ما لَم يَتخاوَنُوا ، و أدَّوا الأمانةَ ، و آتَوا الزَّكاةَ ، فإذا لَم يَفْعَلوا ذلكَ ابتُلُوا بالقَحْطِ و السِّنِينَ . ۲

۸۱۱.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَزالُ هذِهِ الاُمّةُ تَحْتَ يَدِ اللّهِ و في كَنَفِهِ ما لَم يُداهِنْ قُرّاؤها اُمَراءَها ، و لَم يُزَكِّ عُلَماؤها فُجّارَها ، و ما لَم يُهَنِّ خِيارُها أشْرارَها ، فإذا فَعَلوا ذلكَ رَفَع اللّهُ عَنْهُمْ يَدَهُ ثُمَّ سَلَّطَ عَلَيْهِمْ جَبابِرَتَهُمْ . ۳

132

مَنزِلَةُ الاُمَّةِ الإسلامِيَّةِ فِي الآخِرَةِ

۸۱۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أنا أكْثَرُ النَّبِيِّينَ تَبَعا يومَ القِيامةِ . ۴

131

موجبات خير و خوبى امّت

۸۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امّت من، تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند، امانت را [به صاحبش ]بازگردانند، از حرام دورى كنند، ميهمان را گرامى بدارند، نماز بگزارند و زكات بپردازند، پيوسته در خير و خوبى خواهند بود.

۸۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :امّت من تا زمانى كه به هم خيانت نكنند، امانت را به صاحبش برگردانند و زكات بپردازند، در خير و خوبى به سر خواهند بُرد و اگر چنين نكنند به قحطى و خشكسالى گرفتار مى آيند.

۸۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :تا زمانى كه قاريان اين امّت با فرمانروايانش سازش نكنند و علماى آن گنه كارانش را تبرئه و بى گناه معرفى نكنند و نيكان آنان بدانش را پشتيبانى نكنند، دست خدا بر سر اين امّت خواهد بود و در سايه حمايت او به سر خواهند برد. اما چنانچه اين كارها را مرتكب شوند، خداوند دست قدرت خود را از سر آنها برخواهد داشت و ستمگرانشان را بر ايشان مسلّط خواهد كرد.

132

مقام امّت اسلامى در آخرت

۸۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در روز رستاخيز، من بيش از هر پيامبرى پيرو دارم.

1.بحار الأنوار : ۶۹/۳۹۴/۷۷ .

2.بحار الأنوار : ۷۵/۱۷۲/۱۰ .

3.تنبيه الخواطر : ۱/۸۴ و فيه «يزل» بدل «يُزكِّ» و هو تصحيف .

4.بحار الأنوار : ۷/۱۳۰/۱ .


ميزان الحكمه ج 01
222

الحديث:

۸۰۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ في قولِهِ تَعالى :«وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطا»ـ: عَدْلاً . ۱

۸۰۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :نَحْنُ شُهَداءُ اللّهِ على خَلْقِهِ ، و حُجَّتُهُ في أرضِهِ ، و نَحْنُ الّذينَ قالَ اللّهُ جلّ اسمه : «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطا» . ۲

۸۰۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لمّا سَأَلَهُ أبو بَصيرٍ عنْ قوله عليه السلام : نَحْنُ نَمَطُ الحِجازِ ـ: أوْسَطُ الأنْماطِ،إنّ اللّهَ يقولُ: «وَ كذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطا» . ثُمَّ قالَ : إلَيْنا يَرْجِعُ الغالي ، و بِنا يَلْحَقُ المُقَصِّرُ . ۳

۸۰۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِه تعالى:«وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً»ـ: نَحْنُ الاُمّةُ الوُسْطى ، و نَحْنُ شُهَداءُ اللّهِ على خَلْقِهِ، و حُجَجُهُ في أرضِهِ . ۴

۸۰۸.عنه عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ»۵ـ: يَعْني الاُمّةَ الّتي وَجَبَتْ لَها دَعْوَةُ إبراهيمَ عليه السلام ، فَهُمُ الاُمّةُ الّتي بَعَثَ اللّهُ فيها و منها و إليها ، و هُمُ الاُمّةُ الوُسْطى ، وَ هُمْ خَيْرُ اُمّةٍ اُخْرِجَتْ للنّاسِ . ۶

حديث:

۸۰۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان آيه «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم» ـفرمود : يعنى معتدل .

۸۰۵.امام على عليه السلام :ماييم گواهان خدا بر آفريدگانش و حجّت او در زمينش و ما همانان هستيم كه خداوند متعال فرموده است: «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم».

۸۰۶.امام باقر عليه السلامـ آنگاه كه ابو بصير درباره كلام وى : «ماييم نمط حجاز۷» پرسيد ـفرمود : آنچه در ميانه ديگر نمط ها مى گسترند . خداوند مى فرمايد: «و اين چنين شما را امّت ميانه قرار داديم» . [آن گاه فرمود: ]پيش تاخته به سوى ما باز مى گردد و عقب مانده به ما مى پيوندد.

۸۰۷.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «و اين چنين شما را امّتى ميانه گردانيديم» ـفرمود : ماييم آن امّت ميانه و ماييم گواهان خدا بر مردمان و حجّتهاى او در زمين.

۸۰۸.امام صادق عليه السلامـ در تفسير آيه «شما بهترين امّتى هستيد كه براى مردم پديدار گشته است» ـفرمود : مقصود امّتى است كه دعوت ابراهيم عليه السلام درباره آنان اجابت شده است. آنان امّتى هستند كه خداوند پيامبرى را در ميان آنها، از ميان آنها و براى آنها قرار داده است. آنان امّت ميانه اند و بهترين امّتى هستند كه از ميان مردم برخاسته اند.

1.الدرّ المنثور : ۱/۳۴۹ .

2.شواهد التنزيل : ۱/۱۱۹/۱۲۹ .

3.تفسير العيّاشي: ۱/۶۳/۱۱۱ .

4.الكافي : ۱/۱۹۰/۲ .

5.آل عمران : ۱۱۰ .

6.تفسير العيّاشي ۱/۱۹۵/۱۳۰ .

7.نمط به معناى جماعت همكيش، آيين و طريقه و نيز رو فرشى تزئينى است. نمط حجاز، رو فرشى اعلايى بوده است كه آن را در ميانه اتاق و بر روى ديگر فرش ها مى گسترده اند (ر. ك : بحار الأنوار : ۲۳ / ۳۴۹).

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127734
صفحه از 608
پرینت  ارسال به