265
ميزان الحكمه ج 01

164

ما فُرِضَ عَلى أئِمَّةِ العَدلِ

۹۶۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ جَعَلَني إماما لِخَلْقِهِ ، فَفَرَضَ عَلَيَّ التَّقْديرَ في نَفْسي و مَطْعَمي و مَشْرَبي و مَلْبَسي كَضُعَفاءِ النّاسِ، كَيْ يَقْتَديَ الفقيرُ بِفَقْري، و لا يُطْغِيَ الغَنِيَّ غِناهُ . ۱

۹۶۲.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ تعالى فَرَضَ على أئمّةِ العَدلِ أن يُقَدِّروا أنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النّاسِ ، كَيْ لا يَتَبيَّغَ بالفقيرِ فَقْرُهُ . ۲

۹۶۳.عنه عليه السلام :على أئمّةِ الحَقِّ أنْ يَتَأَسَّوا بأضْعَفِ رَعِيَّتهِمْ حالاً في الأكْلِ و اللِّباسِ ، و لا يَتَميَّزونَ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ لا يَقْدِرونَ عَلَيْهِ ، لِيَراهُمُ الفقيرُ فَيَرْضى عَنِ اللّهِ تعالى بما هُوَ فيهِ ، و يَراهُمُ الغَنِيُّ فَيْزَدادَ شُكْرا و تَواضُعا . ۳

۹۶۴.عنه عليه السلام :لا يَحِلُّ للخليفةِ مِنْ مالِ اللّهِ إلاّ قَصْعَتانِ: قَصْعةٌ يأكُلُها هُوَ و أهلُهُ ، و قَصْعةٌ يُطْعِمُها . ۴

164

وظايف پيشوايان عدل و حق

۹۶۱.امام على عليه السلام :خداوند مرا پيشواى خلق خود قرار داد. از اين رو، بر من واجب كرد كه درباره خودم و خورد و خوراك و پوشاكم همانند مردمان تنگ دست باشم تا نادار به نادارى من تأسى جويد و توانگر را توانگرى اش به طغيان و سركشى نكشاند.

۹۶۲.امام على عليه السلام :خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده است كه خود را با مردم ناتوان همسان كنند، تا تنگدستىِ فقير، او را برنياشوبد.

۹۶۳.امام على عليه السلام :پيشوايان حق بايد در خوراك و پوشاك به تهي دست ترين فرد رعيت خود تأسّى جويند و با چيزى كه آنها قدرت تهيه اش را ندارند خود را متمايز نسازند؛ تا چون تهيدست آنان را ببيند، نسبت به وضعيت خود از خدا خشنود باشد و چون توانگر آنان را ببيند، بر فروتنى و شكر گزارى اش بيفزايد.

۹۶۴.امام على عليه السلام :براى خليفه استفاده كردن از مال خدا جايز نيست مگر دو كاسه: كاسه اى كه خود و خانواده اش بخورند و كاسه اى كه به ديگران بخوراند.

1.بحار الأنوار : ۴۰ / ۳۳۶ / ۱۷ .

2.نهج البلاغة: الخطبة۲۰۹.

3.نهج السعادة : ۲ / ۴۹ .

4.كنز العمّال : ۱۴۳۴۸ .


ميزان الحكمه ج 01
264

(انظر) الكافي : 1 / 286 باب ما نصّ اللّه عزّ و جلّ و رسوله على الأئمّة عليهم السلام واحدا فواحدا .

163

عِلمُ الإمامِ

۹۵۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ علِيّا كانَ عالِما و العلمُ يُتوارَثُ ، و لَن يَهْلِكَ عالِمٌ إلاّ بَقِيَ مِن بَعدِهِ مَن يَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ . ۱

۹۵۹.عنه عليه السلام :و اللّهِ، إنّي لَأعلَمُ كتابَ اللّهِ مِن أوّلِهِ إلى آخِرهِ كأنّهُ في كَفِّي ، فيهِ خَبَرُ السّماءِ و خَبرُ الأرضِ ، و خَبرُ ما كانَ و خَبرُ ما هو كائنٌ ، قالَ اللّهُ عزّ و جلّ : فيهِ تِبيانُ كلِّ شيءٍ ۲ . ۳

۹۶۰.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّهُ عزّ و جلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلكَ ، و أودَعَ قلبَهُ يَنابِيعَ الحِكمةِ، و ألْهَمهُ العِلمَ إلهاما ، فلَم يَعْيَ بعدَهُ بجوابٍ و لا يَحيرُ فيهِ عنِ الصّوابِ . ۴

(انظر) الكافي : 1 / 221 ـ 230 ، بحار الأنوار : 26 / 18
أبواب علوم الأئمّة عليهم السلام ، 2 / 172 باب 23.
العلم : باب 2874 ، 2876 .
الغيب : باب 3082 .

163

علم امام

۹۵۸.امام صادق عليه السلام :على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مى شود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن كه پس از او كسى مى ماند كه علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند.

۹۵۹.امام صادق عليه السلام :به خدا سوگند من كتاب خدا را ، از آغاز تا پايانش، چنان مى دانم كه گويى در مشت من است. خبر آسمان و زمين و گذشته و آينده در قرآن موجود است . خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «بيان هر چيز در قرآن هست».

۹۶۰.امام رضا عليه السلام :هرگاه خداوند عزّ و جلّ بنده اى را براى [اداره ]امور بندگانش برگزيند براى اين امر به او شرح صدر عطا مى كند، چشمه هاى حكمت را در دلش جارى مى سازد و به او علم و دانش الهام مى فرمايد كه از آن پس ، از پاسخ هيچ چيز درنمى ماند و در يافتن راه درست سرگردان نمى شود.

1.الكافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱.

2.إشارة إلى الآية «و نزّلنا عليك الكتاب تبيانا لكلّ شيء» من سورة : النحل : ۹۱ .

3.الكافي : ۱ / ۲۲۹ / ۴ .

4.الكافي : ۱ / ۲۰۲ / ۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127717
صفحه از 608
پرینت  ارسال به