405
ميزان الحكمه ج 01

262

العالَمُ بَعدَ ظُهورِ المَهدِيِّ عليه السلام

۱۳۴۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ في اُمّتي المَهديَّ يَخرُجُ ، يَعيشُ خَمسا أو سَبْعا أو تِسْعا ، فَيَجيءُ إلَيهِ الرّجُلُ فيقولُ : يا مهديُّ، أعْطِني أعطِني ، فيُجْثي لَه ثَوبَهُ ما اسْتَطاعَ أنْ يَحْمِلَهُ . ۱

۱۳۴۲.عنه صلى الله عليه و آله :يكونُ في آخِرِ الزّمانِ خليفةٌ يَقْسِمُ المالَ و لا يَعدُّهُ . ۲

۱۳۴۳.عنه صلى الله عليه و آله :فيَمْلؤها عَدلاً و قِسْطا كما مُلِئتْ جَورا و ظُلما ، فلا تَمنَعُ السَّماءُ شَيئا مِن قَطْرِها ، و لا الأرضُ شَيئا مِن نَباتِها . ۳

۱۳۴۴.عنه صلى الله عليه و آله :يَخرُجُ في آخرِ اُمّتي المَهديُّ ، يَسْقيهِ اللّهُ الغَيْثَ، و تُخرِجُ الأرضُ نَباتَها ، و يُعطَى المالُ صِحاحا ، و تَكْثُرُ الماشِيَةُ ، و تَعْظُمُ الاُمّةُ . ۴

262

جهان، پس از ظهور امام مهدى عليه السلام

۱۳۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در ميان امّت من، مهدى قيام مى كند و پنج، يا هفت، يا نُه [سال ]زندگى مى كند. مرد است كه نزدش مى آيد و مى گويد: اى مهدى! به من عطا كن، به من عطا كن، و آن حضرت لباس او را تا جايى كه بتواند بِبَرد [از مال] پُر مى كند.

۱۳۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در آخر الزمان خليفه اى خواهد آمد كه مال را، بى شماره، تقسيم مى كند.

۱۳۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :او زمين را، همچنان كه آكنده از ستم و بيداد شده، از عدل و داد مى آكند. نه آسمان از فرو ريختن بركاتش دريغ مى ورزد و نه زمين از روياندن گياهانش.

۱۳۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در ميان واپسين امّتم، مهدى ظهور مى كند. خداوند به او باران عطا مى كند، زمين گياهش را برمى روياند، مال به يكسان و بى كم و كاست عطا مى شود، دامها و چارپايان زياد مى شوند، و امّت سربلند و بزرگ مى گردد.

1.كنز العمّال : ۳۸۶۵۴ .

2.كنز العمّال : ۳۸۶۶۰ .

3.كنز العمّال : ۳۸۶۶۹ .

4.كنز العمّال : ۳۸۷۰۰ .


ميزان الحكمه ج 01
404

۱۳۳۷.عنه عليه السلام :إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ ، و دخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ و القمرِ . ۱

260

ما يَفعَلُهُ بِالظّالِمينَ بَعدَ الخُروجِ

۱۳۳۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا يُعْطيهِمْ إلاّ السَّيفَ ، يضَعُ السَّيفَ على عاتقِهِ ثمانِيَةَ أشْهُرٍ هَرَجا حتّى يَقولوا : و اللّهِ ، ما هذا مِن وُلْدِ فاطمةَ ، لو كانَ مِن وُلْدِها لَرَحِمَنا ! ۲

۱۳۳۹.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لَو يَعلمُ النّاسُ ما يَصْنعُ القائمُ إذا خَرجَ لأَحَبَّ أكثرُهُم أنْ لا يَرَوهُ، مِمّا يَقتُلُ مِن النّاسِ ......... حتّى يقولَ كثيرٌ مِن النّاسِ: ليسَ هذا مِن آلِ محمّدٍ! و لو كانَ مِن آلِ محمّدٍ لَرَحِمَ! ۳

(انظر) الغيبة للنعماني : 230 / 13 ـ 25 .

261

قِيامُ القائِمِ بِأمرٍ جَديدٍ

۱۳۴۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :يَقومُ القائمُ بأمرٍ جديدٍ، و كتابٍ جديدٍ ، و قضاءٍ جديد ، علَى العَربِ شديدٌ ......... و لا يأخذُهُ في اللّهِ لَوْمةُ لائمٍ ۴ . ۵

۱۳۳۷.امام صادق عليه السلام :زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مى شود از خاندان او هستند ، از صف آن حضرت خارج مى شوند و افرادى به مانند خورشيد و ماه پرستان به صف او در مى آيند.

260

رفتار امام با ستمگران، پس از قيام

۱۳۳۸.امام على عليه السلام :با آنان جز با شمشير سخن نمى گويد. هشت ماه پر آشوب، شمشير را از دوش خود فرو نمى گذارد، تا آن جا كه مى گويند: به خدا قسم، اين مرد از فرزندان فاطمه عليها السلام نيست؛ اگر از فرزندان او بود به ما رحم مى كرد.

۱۳۳۹.امام باقر عليه السلام :اگر مردم مى دانستند كه هرگاه قائم قيام كند چقدر از مردمان [ظالم ]را مى كشد بى گمان بيشترِ آنان دوست داشتند كه او را نبينند ......... چندان كه بسيارى از مردم مى گويند: او از خاندان محمّد نيست. اگر از خاندان محمّد بود رحم مى كرد.

261

نوآورى قائم

۱۳۴۰.امام باقر عليه السلام :قائم عليه السلام مطلبى تازه، كتابى تازه و قضاوتى تازه مى آورد. بر عربها سخت مى گيرد ......... و در راه خدا به سرزنش هيچ نكوهش گرى توجه نمى كند. ۶

1.الغيبة للنعماني : ۳۱۷ / ۱.

2.الملاحم و الفتن : ۱۴۰ / ۱۶۳ .

3.الغيبة للنعماني : ۲۳۳ / ۱۸ .

4.الغيبة للنعماني : ۲۳۳ / ۱۹ .

5.المُرادُ من إيتانِ الإِمامِ المَهْديِّ (عج) بأمر جديدٍ هو أنَّهُ يُظهرُ الإِسلامَ المُحمّديّ القويمَ و أحكامَهُ المُقدّسةَ ، لكِنْ لشّدَّةِ بُعدِ الناسِ عنهُ و تَحريفِ بَعضِ مَفاهيمهِ يَرونَ ما يأتى به الإمامُ جديدا .

6.مقصود از نوآورى امام مهدى عليه السلام آن است كه در هنگام ظهور آن حضرت ، اسلام ناب و احكام نورانى قرآن به گونه اى تحريف شده است كه وقتى ايشان اسلام حقيقى و احكام واقعى قرآن را به جامعه اسلامى ارائه مى كند، مردم تصوّر مى كنند دين جديدى عرضه كرده است.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127708
صفحه از 608
پرینت  ارسال به