483
ميزان الحكمه ج 01

311

الاعتِصامُ بِالذِّمَمِ

۱۶۳۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اعتَصِموا (استَعصِموا) بالذِّمَمِ في أوْتادِها . ۱

۱۶۳۸.عنه عليه السلامـ في عَهدهِ للأشتَرِ ـ: و إنْ عَقَدتَ بينَكَ و بينَ عدُوِّكَ عُقْدةً أو ألْبَسْتَهُ مِنكَ ذِمّةً فَحُطْ عهدَكَ بالوفاءِ وَ ارعَ ذمَّتَك بالأمانَةِ ، و اجعَلْ نفسَكَ جُنّةً دُونَ ما أعطَيتَ ، فإنّهُ ليسَ مِن فرائضِ اللّهِ شَيءٌ النّاسُ أشَدُّ علَيهِ اجْتِماعا مَع تَفرُّقِ أهوائِهم و تَشتُّتِ آرائهِم مِن تعظيمِ الوفاءِ بالعُهودِ . ۲

312

احتِرامُ الذِّمَمِ

۱۶۳۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :يُجِيرُ على اُمَّتي أدْناهُم . ۳

۱۶۴۰.عنه صلى الله عليه و آله :المسلِمونَ إخْوةٌ ، تَتَكافَأُ دِماؤهُم ، يَسْعى بذِمَّتهِم أدْناهُم ، و هُم يَدٌ على مَن سِواهُم . ۴

۱۶۴۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ و قد سُئلَ عن معنى قولِه صلى الله عليه و آله: يَسْعى بذِمَّتهِم أدناهُم ـ: لو أنَّ جَيشا مِن المسلِمينَ حاصَروا قَوما مِن المشرِكينَ فأشْرَفَ رجُلٌ فقالَ : أعطُوني الأمانَ حتّى ألْقى صاحِبَكُم و اُناظِرَهُ ، فأعْطاهُ أدْناهُمُ الأمانَ وَجبَ على أفضَلِهِم الوفاءُ بهِ . ۵

311

وفاى به پيمان

۱۶۳۷.امام على عليه السلام :ميخهاى عهد و پيمانها را محكم كنيد.

۱۶۳۸.امام على عليه السلامـ در فرمانش به مالك اشتر ـنوشت: اگر با دشمن خود پيمانى بستى يا بر او جامه امان پوشاندى، به پيمان خويش وفا كن و پيمانت را با امانت رعايت نما و خود را سپر امانى كه داده اى گردان ؛ زيرا مردم، با همه خواستهاى گوناگون و آراى پراكنده اى كه دارند، نسبت به هيچ فريضه اى از فرايض الهى، به شدّت بزرگ شمردن وفاى به پيمانها همداستان نيستند.

312

احترام به پيمانها و امانها

۱۶۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كمترين فرد امّت من مى تواند از طرف آنها امان دهد.

۱۶۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مسلمانان برادرند، خون هايشان يكسان است، كمترين آنها امان مى دهد و در برابر بيگانگان يكدست و متحدند.

۱۶۴۱.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به پرسش از معناى اين جمله پيامبر كه : كمترين آنها امان مى دهد ـفرمود : اگر سپاهى از مسلمانان گروهى از مشركان را محاصره كنند و در همين وضع مردى از محاصره شدگان بيايد و بگويد: به من امان دهيد تا بيايم و با فرمانده شما گفتگو كنم و پايين ترين فرد سپاه مسلمانان به آنان امان دهد، بالاترين فرد آنان بايد به اين امان پايبند باشد.

1.نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۵ .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ .

3.كنز العمّال : ۱۰۹۳۲ .

4.بحار الأنوار : ۱۰۰ / ۴۶ / ۶ .

5.الكافي : ۵ / ۳۰ / ۱ .


ميزان الحكمه ج 01
482

310

الأمانُ

الكتاب:

(إِلاَّ الَّذِينَ يَصِلُونَ إلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ أَوْ جاؤُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوكُمْ أَوْ يُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شَاءَ اللّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلاً ) . ۱

(انظر) المائدة : 1 ، الأنفال: 56 ـ 58 ، 61 ، 72 ، التوبة : 1 ، 2 ، 4 ـ 8 ، 10 ـ 13 .

الحديث:

۱۶۳۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إذا أمِنَكَ الرّجُلُ على دمِهِ فلا تَقْتُلْهُ . ۲

۱۶۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن قَتلَ مُعاهِدا لَم يَرِحْ رائحَةَ الجنّةِ، و إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسِيرةِ أربَعينَ عاما . ۳

۱۶۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أمَّنَ رَجُلاً على دَمِهِ فقَتلَهُ فأنا بَريءٌ مِن القاتل ، و إنْ كانَ المَقتولُ كافرا . ۴

۱۶۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أمّنَ رجُلاً على دَمِهِ فقَتلَهُ فإنّهُ يَحمِلُ لِواءَ غَدْرٍ يومَ القيامةِ . ۵

310

امان دادن

قرآن:

«مگر كسانى كه به قومى مى پيوندند كه ميان شما و ايشان پيمانى است يا خود نزد شما مى آيند در حالى كه از اينكه يا با شما بايد بجنگند، يا با قوم خود، خسته و دلتنگ شده باشند، و اگر خدا مى خواست آنان را بر شما چيره مى كرد و با شما به كارزار برمى خاستند، ولى اگر از شما كناره گرفتند و با شما نجنگيدند و از در تسليم وارد شدند خداوند اجازه جنگ با آنان را نمى دهد».

حديث:

۱۶۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر كسى بر جان خود از تو امان خواست، او را نكُش.

۱۶۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه كافر پيمان بسته اى را بكشد، بوى بهشت را ـ كه از فاصله چهل سال به مشام مى رسد ـ استشمام نخواهد كرد.

۱۶۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه كسى را امان (پناه) دهد و او را بكشد، من از آن قاتل بيزارم، اگر چه آن مقتول كافر باشد.

۱۶۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مردى را بر جانش امان دهد و او را بكشد، در روز رستخيز پرچم خيانت را حمل مى كند.

1.النساء : ۹۰ .

2.كنز العمّال : ۱۰۹۰۹ .

3.كنز العمّال : ۱۰۹۱۴ .

4.كنز العمّال : ۱۰۹۳۰ .

5.كنز العمّال : ۱۰۹۴۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127580
صفحه از 608
پرینت  ارسال به