529
ميزان الحكمه ج 01

۱۷۷۶.تفسير العيّاشي عن أبي بصيرٍ :سألتُ أبا عبدِ اللّهِ عليه السلام في ـ قولِه : «و لا تُبذّر تَبذيرا» ، قالَ : بَذْلُ الرّجُل مالَهُ و يَقعُدُ ليسَ لَهُ مالٌ ، قالَ : فيَكونُ تَبذيرٌ في حلالٍ ؟ قالَ : نَعَم . ۱

۱۷۷۶.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام از آيه «و ولخرجى مكن» سؤال كردم . حضرت فرمود : اين كه انسان اموال خود را آن قدر بذل و بخشش كند كه خود تهيدست ماند. گفتم: پس در مال حلال نيز ولخرجى و تبذير هست؟ فرمود: آرى.

1.تفسير العيّاشي : ۲ / ۲۸۸ / ۵۴.


ميزان الحكمه ج 01
528

343

التّبذيرُ

الكتاب:

(وَ آتِ ذَا القُرْبى حَقَّهُ وَ المِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيرا * إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَ كَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورا) . ۱

الحديث:

۱۷۷۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كُنْ سَمْحا و لا تَكُنْ مُبَذِّرا ، و كُنْ مُقَدِّرا و لا تَكُنْ مُقَتِّرا . ۲

۱۷۷۲.عنه عليه السلام :التَّبذيرُ عُنوانُ الفاقةِ . ۳

۱۷۷۳.عنه عليه السلام :التّبذيرُ قَرِينٌ مُفْلِسٌ . ۴

۱۷۷۴.عنه عليه السلام :مَنِ افْتَخَر بالتَّبذيرِ احتُقِرَ بالإفْلاسِ . ۵

344

مَعنَى التَّبذيرِ

۱۷۷۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«و لا تُبَذِّرْ تَبْذِيرا»ـ: مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّهِ فهُو مُبَذّرٌ ، و مَن أنْفقَ في سبيلِ الخيرِ فهُو مُقْتَصِدٌ . ۶

343

ولخرجى

قرآن:

«حقّ خويشان و مسكينان و در راه ماندگان را بپرداز و هيچ ولخرجى مكن. همانا ولخرجان با شياطين برادرند و شيطان نسبت به پروردگارش ناسپاس بود».

حديث:

۱۷۷۱.امام على عليه السلام :بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفه جو باش ليكن خسيس مباش.

۱۷۷۲.امام على عليه السلام :ولخرجى، سر لوحه فقر و نادارى است.

۱۷۷۳.امام على عليه السلام :ولخرجى، همنشين بينواست.

۱۷۷۴.امام على عليه السلام :هر كه به ريخت و پاش افتخار كند با تهيدستى خُرد و خوار مى شود.

344

معناى ولخرجى

۱۷۷۵.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «و ولخرجى مكن» ـفرمود : هر كس چيزى در راهى جز طاعت خدا انفاق كند ولخرج است و هر كس در راه خير و خوبى خرج كند مقتصد و صرفه جوى است.

1.الإسراء : ۲۶ ، ۲۷ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۳ .

3.غرر الحكم : ۸۹۰ .

4.غرر الحكم : ۱۰۴۳ .

5.غرر الحكم : ۹۰۵۷ .

6.تفسير العيّاشي : ۲ / ۲۸۸ / ۵۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127737
صفحه از 608
پرینت  ارسال به