563
ميزان الحكمه ج 01

۱۸۷۱.عنه عليه السلام :الباطِلُ غَرورٌ خادِعٌ . ۱

۱۸۷۲.عنه عليه السلام :إنّ الباطِلَ خَيْلٌ شُمُسٌ رَكِبَها أهلُها و أرْسَلوا أزِمَّتَها ، فَسارَتْ (بهِم) حتّى انْتَهتْ بهِم إلى نارٍ وَقودُها النّاسُ و الحِجارةُ . ۲

۱۸۷۳.عنه عليه السلام :كيفَ يَنْفَصِلُ عن الباطِلِ مَن لَم يَتَّصِلْ بالحقِّ ؟! ۳

۱۸۷۴.عنه عليه السلام :مُسْتَعمِلُ الباطِلِ مُعذَّبٌ مَلُومٌ . ۴

۱۸۷۵.عنه عليه السلام :فَلأَنقُبَنّ الباطِلَ حتّى يَخرُجَ الحقُّ مِن جَنْبِهِ . ۵

۱۸۷۶.عنه عليه السلام :الحقُّ طريقُ الجنّةِ ، و الباطلُ طريقُ النّارِ، و على كُلِّ طريقٍ داعٍ . ۶

۱۸۷۷.عنه عليه السلامـ و هو يَذُمُّ أصحابَهُ ـ: لا تَعرِفونَ الحقَّ كمَعرِفتِكُمُ الباطلَ ، و لا تُبْطِلونَ الباطلَ كإبْطالِكُمُ الحقَّ . ۷

۱۸۷۸.عنه عليه السلام :ظَلَمَ الحقَّ مَنْ نَصرَ الباطلَ . ۸

365

التَّمييزُ بَينَ الحَقِّ وَ الباطِلِ

۱۸۷۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أمَا إنّه ليسَ بينَ الحقِّ و الباطلِ إلاّ أربَعُ أصابِعَ ......... الباطلُ أنْ تقولَ : سَمِعتُ ، و الحقُّ أنْ تقولَ : رَأيْتُ . ۹

۱۸۷۱.امام على عليه السلام :باطل فريبنده اى گمراه كننده است.

۱۸۷۲.امام على عليه السلام :باطل [همچون] رمه اسبهاى چموش است كه صاحبانشان بر آنها نشسته و افسارشان را رها كرده اند. پس، سواران خود را مى برند و آنها را در آتشى مى افكنند كه آتشگيره آن مردمانند و سنگها.

۱۸۷۳.امام على عليه السلام :چگونه از باطل جدا شود، كسى كه به حق نپيوسته است؟!

۱۸۷۴.امام على عليه السلام :به كار گيرنده باطل، با عذاب و سرزنش رو به رو مى شود.

۱۸۷۵.امام على عليه السلام :من باطل را خواهم شكافت تا حق از پهلوى آن بيرون آيد.

۱۸۷۶.امام على عليه السلام :حق راه بهشت است و باطل راه آتش و بر سر هر راهى دعوتگرى است.

۱۸۷۷.امام على عليه السلامـ در نكوهش ياران خود ـفرمود : شما آن گونه كه باطل را مى شناسيد، با حق آشنا نيستيد و چنان كه حق را پايمال مى كنيد، در راه نابودى باطل گام بر نمى داريد.

۱۸۷۸.امام على عليه السلام :هر كس باطل را يارى كند به حق ستم كرده است.

365

تشخيص حق از باطل

۱۸۷۹.امام على عليه السلام :هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست ......... باطل، آن است كه بگويى: «شنيدم» و حق، آن است كه بگويى: «ديدم».

1.غرر الحكم : ۵۴۹.

2.نهج السعادة : ۳ / ۲۹۴.

3.غرر الحكم : ۷۰۰۶.

4.غرر الحكم : ۹۸۶۸.

5.نهج البلاغة: الخطبة۳۳.

6.نهج السعادة : ۳ / ۲۹۱.

7.نهج البلاغة: الخطبة۶۹.

8.غرر الحكم : ۶۰۴۱.

9.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۱.


ميزان الحكمه ج 01
562

364

الباطِلُ

الكتاب:

(كَذلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمّا مَا يَنْفَعُ النّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْأَمْثَالَ) . ۱

(وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كانَ زَهُوقا) . ۲

(بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمّا تَصِفُونَ) . ۳

(قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ ما يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَ ما يُعِيدُ) . ۴

(أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبا فَإِنْ يَشَإِ اللّهُ يَخْتِمْ عَلَى قَلْبِكَ و يَمْحُ اللّهُ الْبَاطِلَ وَ يُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ) . ۵

الحديث:

۱۸۷۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الباطِلُ أضْعَفُ نَصيرٍ . ۶

364

باطل

قرآن :

«خدا براى حق و باطل چنين مثل مى زند، اما كف به كنارى افتد و نابود شود و آنچه براى مردم سودمند است در زمين پايدار بماند. خدا اين چنين مثل مى زند».

«بگو: حق آمد و باطل نابود شد. به يقين باطل نابود شدنى است».

«بلكه حق را بر باطل فرو مى افكنيم . پس آن را در هم كوبد و باطل بناگاه نابود شود. و واى بر شما از آنچه وصف مى كنيد».

«بگو: حق فراز آمد و باطل نماند و ياراى بازگشتنش نيست».

«يا مى گويند كه بر خدا دروغى بسته است . اگر خدا بخواهد بر دل تو مهر مى نهد. و خدا باطل را محو مى كند و حق را با كلمات خويش ثابت مى گرداند. او به راز دلها داناست».

حديث :

۱۸۷۰.امام على عليه السلام :باطل، نا توانترين ياور است.

1.الرعد : ۱۷.

2.الإسراء : ۸۱.

3.الأنبياء : ۱۸.

4.سبأ : ۴۹.

5.الشورى : ۲۴.

6.غرر الحكم : ۷۱۷ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 01
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 127646
صفحه از 608
پرینت  ارسال به