مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : گزیده متون حدیثی (غرر الحکم و درر الکلم)
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : ششم
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 180
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

گزیده متون حدیثی (غرر الحکم و درر الکلم)

این مجموعه شامل ششصد حدیث از ۱۱۰۵۰ حدیث است و سعی دارد تا با ارایه گزیده ای از متون حدیثی، ضمن آشناسازی مخاطبان با این گونه متون، دریچه ای به سوی بهره گیری فراگیرتر از این معارف زندگی ساز باشد.

عالم شیعی ابوالفتح عبد الواحد بن محمّد تمیمی آمدی، با پدید آوردن «غررالحکم و دررالکلم » نام خود را جاودانه ساخت. «غررالحکم و دررالکلم » دربردارنده ۱۱۰۵۰ سخن از سخنان کوتاه امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) است. آهنگ کلی این سخنان با بیان نصیحت و اندرز و تشویق به اکتساب فضایل اخلاقی و اجتناب از فرو افتادن در رذایل اخلاقی است.

این مجموعه شامل ششصد حدیث از ۱۱۰۵۰ حدیث فوق است و سعی دارد تا با ارایه گزیده ای از متون حدیثی، ضمن آشناسازی مخاطبان با این گونه متون، دریچه ای به سوی بهره گیری فراگیرتر از این معارف زندگی ساز باشد.

مقدّمه

...

ويژگيهاى كتاب

غررالحكم و دررالكم، در بردارنده ۱۱۰۵۰[۱]سخن از سخنان كوتاه خداوندگار سخن ، آموزگار بلاغت ، امير مؤمنان ، على بن ابى طالب عليه السلاماست . آهنگ كلّى اين سخنان، با بيان نصيحت و اندرز و تشويق به اكتساب فضايل اخلاقى و اجتناب از فرو افتادن در رذايل اخلاقى است .

آمدى در مقدّمه اين اثر، انگيزه خود را از آفرينش اين مجموعه گران سنگ ، اندكْ شمار بودن كلمات گزينش شده در كتاب مئة كلمة مى داند . وى از جاحظ انتقاد مى كند كه : گوهرشناسى چون او را نمى سزيد از اقيانوس گوهرخيز سخنان آموزگار سخنورى، به اندكى از بسيار، بسنده كند .[۲]او پس از مشاهده اين كاستى در كار جاحظ ، خود آستين همّت بالا مى زند و اين اثر سترگ را پديد مى آورد .

از آن جا كه وى در گردآورى اين سخنان، تنها به جنبه هاى بلاغى و زيباشناسى نظر داشته ، اسناد روايات را حذف كرده و براى آسان ياب شدن سخنان ، آنها را براساس حروف الفبا تنظيم كرده است...

درباره گزيده حاضر

گزيده حاضر براساس نسخه تصحيح شده به كوشش مير جلال الدين محدّث اُرمَوى كه اطّلاعات كتابشناسى آن ياد شد، تدوين يافته است . از مجموع ۱۱۰۵۰ حديث موجود در اين كتاب ، ششصد حديث با معيار مورد اشاره در «درآمد» انتخاب و بر اساس ساختار متن در چهارده بخش اصلى ، كه با پيشوند «حرف» آغاز مى شود ، تنظيم شده است .

همچنين شماره هاى حديث در متن اصلى ، در پايان احاديث ميان دو پرانتز آمده است .


[۱]بر اساس شماره گذارى چاپ دانشگاه تهران ، به تصحيح محدّث ارموى .

[۲]ابوعثمان ، عمرو بن بحر كنانى بصرى ، معروف به جاحظ ، اديب پرآوازه قرن سوم هجرى و مؤلّف آثارى همچون الحيوان ، البيان و التبيين و مئة كلمة . وى كتاب اخير را با گردآورى صد سخن از سخنان امير مؤمنان عليه السلام فراهم آورد .