تاريخ : چهارشنبه 1394/7/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45849
چاپ تفسیر الاثری آیت‌الله معرفت در ۴۰ جلد

چاپ تفسیر الاثری آیت‌الله معرفت در ۴۰ جلد

رئیس موسسه قرآنی تمهید با بیان اینکه مهندسی فرهنگی بر مبنای قرآن کریم نیاز مبرم امروز کشور است، از چاپ تفسیر الاثری الجامع در ۴۰ جلد طی سال‌های آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا):عبدالکریم بهجت‌پور، رئیس موسسه تمهید و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امروز ۱۵ مهر در نشستی خبری با حضور خبرنگاران گفت:
در آستانه نهمین سال ارتحالآیت الله محمدهادی معرفتقرار داریم، فقیه و مفسر برجسته معاصر که حقیقتا شخصیتی بی بدیل و بی نظیر بودند و همه هم و غمشان را در راه ترویج معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) به کار بردند.

مراسم ارتحال

وی با بیان اینکه مراسم ارتحال ایشان روز جمعه ۱۷ مهر از ساعت ۲۰ در بیت قدیمی ایشان برگزار خواهد شد ادامه داد:
ایشان با اخلاص دراین مسیر گام برداشتند و پژوهش‌های عمیق قرآنی برای پرکردن خلاها و کمبودها داشتند و امروز با افتخار تمام می‎توانیم دوره کامل علوم قرآنی و تفسیر اثری ایشان را روی دست بگیریم و به عنوان افتخار جهان تشیع معرفی کنیم.

تهیه ۷۰ هزار فیش

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه تاکنون شش جلد از تفسیر اثری ایشان چاپ شده است ادامه داد:
۷۰ هزار فیش از کل قرآن کریم در دوره حیات ایشان جمع‎آوری شده است که شش جلد آن در طول حیات مبارک آیت الله آماده شد و مابقی توسط شاگردان ایشان در حال انجام است و بنا داریم آن را به ۴۰ جلد برسانیم و تا پایان قرآن نیز تفسیر خواهد شد.
وی افزود: یکی دیگر از آثار ایشان، مجموعه مباحث علوم قرآنی شامل موضوعاتی مانند؛ تاریخ قرآن، اعجاز، محکم و متشابه، تحریف ناپذیری و ... است که در ده جلد به عربی چاپ شده و ۵ جلد آن نیز به فراسی ترجمه شده است.
بهجت پور اظهار کرد: یکی دیگر از آثار علامه معرفت، کتاب شبهات و ردود است که در نقد دیدگاه های یکی از کشیشان مسیحی درباره قرآن نوشته شده است و به دلیل اهمیت این موضوع، در زمان خود آیت الله معرفت ترجمه و منتشر شد.

بارگذاری ۲۰۰ مقاله

رئیس موسسه تمهید با اشاره به چاپ مجموعه مقالات قرآنی آیت الله معرفت گفت: ۳۳ مقاله قرآنی ایشن چاپ شده همچنین در مجموع ۲۰۰ مقاله با موضوعات مختلف در سایت اینترنتی آیت الله معرفت موجود است همچنین موسسه تمهید در سال های اخیر از پایان نامه های دکتری و ارشد حمایت کرده است.
وی ادامه داد: یکی از ابتکارات آیت الله معرفت، روش ایشان در طرح مباحث فقهی بر خلاف روش معهود در حوزه بوده است که طی ۱۷ سال با شاگردان خود این روش را که مبتنی بر عرضه دروس به استاد است پیگیری کردند و ما هم به دلیل اهمیت این روش در تسریع اجتهاد در موسسه ادامه داده ایم.

ترویج مباحث مهندسی فرهنگی

بهجت پور با اشاره به اجرای طرح مهندسی فرهنگی در موسسه بیان کرد: یکی از مطالبات رهبری بحث مهندسی فرهنگی است که از نیازهای مبرم امروز است تا بتوانیم مهندسی فرهنگی بر مبنای قرآن و روایات داشته باشیم از این رو در موسسه این روش را تعقیب کرده ایم و تاکنون ۴۰ پژوهشگر آقا  از حوزه و دانشگاه و ۱۵ پژوهشگر زن تربیت شده‌اند و در فضای فرهنگی مشغول فعالیت هستند.

۴ جلد تفسیر تنزیلی

وی اظهار کرد: چهار جلد تفسیر به ترتیب نزول از دیگر آثار تولید شده است زیرا ما از نظر روش در مطالعات قرآنی و دینی دچار کمبود هستیم و این تفسیر که مبتنی بر ترتیب نزول آیات بر پیامبر(ص) است تلاشی برای استخراج روش مطالعات دینی از قرآن است.
استاد حوزه علمیه گفت: کتاب شناختنامه تنزیلی از دیگر آثار موسسه است که ۱۱۴ سوره قرآن، با توجه به سیر نزول تولید شده و مقدمه‎ای برای تفسیر تنزیلی بوده است.

کتاب روش مهارت‎های تفسیری

بهجت پور با اشاره به اهمیت روش بیان مهارت‎های تفسیری از چاپ کتابی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: در نظام بیان تفسیر، با توجه به داشته‎های علمی دچار اضطراب عمل بوده ایم و روش‌ها و سلیقه‎ها غیرفنی بوده است ولی این کتاب درصدد ترویج مهارت روش تفسیر به عنوان یک صنعت تخصصی است.

۲ هزار طلبه

وی افزود: دو هزار طلبه در سراسر کشور در عرصه مهندسی فرهنگی مهارت دیده‎اند و سالانه نیز دو هزار نفر در کارگاه‎های بیان مهارت‌های تفسیری که از سوی موسسه برگزار می‎شود حضور دارند.
وی ادامه داد: از دیگر آثار موسسه تمهید تالیف تفسیر موضوعی است که اولین مجلد آن در زمینه عفاف و حجاب و به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵۰۰ صفحه تحقیق و منتشر شد.
بهجت پور بیان کرد: کتاب آشنایی با قرآن نیز با هدف انتشار مجموعه اندیشه های آیت الله معرفت به زبانی ساده برای آشنایی عموم مردم با علوم قرآنی از دیگر تلاش‎های علمی موسسه تمهید است همچنین دوره تخصصی تفسیر تنزیلی نیز برگزار و ۴۰ طلبه نیز در این زمینه تربیت شده‎اند.‎

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :