مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حکمت های درخشان
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
نوبت چاپ : پنجم
تاریخ انتشار : 1388
قطع : وزیری
جستجو در Lib.ir

حکمت های درخشان

احادیث پیشوایان معصوم(ع) در طول تاریخ به دست عالمان و محدثان خستگى‌ناپذیر، در مجموعه‌هاى بزرگ روایى، گردآورى شده و با زحمات طاقت‌فرساى آنان، میراث عظیم شیعى به یادگار مانده است. زمینه‌هاى این کتاب‌ها متنوع و تعداد آنها در صدها جلد مى‌باشد. این گستردگی و تنوع، زمینة پدیدآوردنِ کتاب‌های مختصر را فراهم آورده است. کتاب حاضر، یکی از این گزیده‌هاست که مؤلف آن با زحمات چندین ساله و با دقت علمی از میان صدها کتاب حدیثی، آن را فراهم آورده و مترجم آن با تبحر، به فارسی روان برگردانده است. این کتاب برای عموم طبقات جامعه از حوزوی و دانشگاهی، مبلغان و معلمان و دیگر اقشار، سودمند است. عقاید و اصول و فروع دین، مناقب ائمه اطهار(ع)، مسائل خانوادگى، تعلیم و تربیت، سیاست و اجتماع، دنیا و آخرت، از جمله مباحث این اثر است.

این اثر، مجموعه‌ای است که احادیث پیشوایان معصوم(ع) را در حوزه عقاید، اصول، فروع دین، مسائل خانوادگی، تعلیم و تربیت، سیاست و اجتماع، و دنیا و آخرت را برای استفاده عموم طبقات جامعه در یک جا گردآوری کرده است.

کتاب حاضر در هفت بخش و ۳۱ فصل، بدین ترتیب سامان یافته است: بخش اول: عقل و علم (عقل، دانش و دانشمند)، بخش دوم: اعتقادات (شناخت خدا، نبوت و امامت، ولایت، بخشی از فضائل امیرالمومین(ع)، بخشی از فضائل فاطمه(س)، درباره مهدی (ع)، قیامت، قرآن، درباره حدیث)، بخش سوم: عبادات (پیرامون اسلام و عبادات، درباره نماز، روزه، خمس و زکات، حج، زیارت)، بخش چهارم: سیاست (ولایت فقیه، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، حدود و قصاص)، بخش پنجم: اخلاق عمومی (خوش‌خویی، روابط اجتماعی، ازدواج)، بخش ششم: تربیت نفس و دوری جستن از گناهان (ایمان و پرهیزگاری، تربیت نفس، امور تربیتی، گناهان و آثار آنها، پاره‌ای از گناهان)، بخش هفتم: دنیا (دنیا و جمع‌آوری مال، خصلت‌ها و کارهای ناپسند).

پیشوایان معصوم(ع) با وجود مشکلات فراوان و موقعیت‌های دشواری که با آن مواجه بودند و موانع بسیاری که پیش‌ روی‌شان قرار داشت، هرکدام توانستند به طور شایسته‌ای به وظیفه خود عمل کنند. آنان اصرار داشتند که شیعیان و دوستان خود را نیز در وظیفه ابلاغ سخن حق شرکت دهند و با تاکید هرچه بیشتر بر این تلاش وادارند. بر همین اساس در میان روایات، نکته‌های فراوانی در زمینه ترغیب به فراگیری دانش و تعلیم آن و نیز گسترش حدیث و معرفت به چشم می‌خورد. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «هرکس حدیثی برای امت من نقل کند و به وسیله آن، سنتی را به پا دارد و بدعتی را از بین ببرد، بهشت برای او خواهد بود.» روی همین اصل، راویان و دانشمندان در جمع‌آوری و دسته‌بندی روایات تلاش کرده و زحمات فراوانی را در این راه متحمل شده‌اند.

براساس مطالب کتاب، پیشوایان معصوم(ع) هیچ مساله‌ای را که مربوط به زندگی انسان است ـ‌از کوچکترین مسائل شخصی گرفته تا بزرگترین مسائل سرنوشت‌ساز اجتماعی و سیاسی، و از مسائل مربوط به دنیای مردم گرفته تا مسائل مربوط به آخرت آنان‌ـ فرو نگذاشته‌اند. آنان در تمامی این موارد سخنان استوار، دستورهای حکیمانه، برهان‌های روشن و حکمت‌های شگفت‌انگیزی از خود به جای گذاشته‌اند.

در بخشی از مقدمه مولف درباره احادیث معصومین (ع) آمده است: «حدیث، نور و ضیاء و روشنی است، آفتاب، بلکه خورشید است. به همان اندازه که در عالم ماده، آفتاب و نور ثمربخش است و فایده دارد، به همان اندازه که اشعه آفتاب به جهان هستی مدد می‌رساند، زیادتر، بالاتر و والاتر از آن، حدیث به عالم معنا و جهان روح، تاثیر می‌بخشد.

احادیث اهل‌بیت(ع) ثمراتی به مراتب بالاتر و جامع‌تر و مفیدتر دارد. احادیث اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) راه رسیدن به کمالات انسانی و سجایای اخلاقی را به انسان‌ها نشان می‌دهند. احادیث مسیر رستگاری و تکامل را به انسان‌ها می‌آموزند. احادیث، ارزش‌ها، عزت‌ها و راه رسیدن به آنها را به بشریت یاد می‌دهند.»

سخنان معصومین(ع) که تحت عنوان سنت در کنار قرآن مجید قرار گرفته، ارزشمندترین سرمایه معنوی و جامع‌ترین دستورالعمل زندگی مسلمانان است. این ذخیره معنوی به قدری غنی است که در تمام موارد حیات انسان ـ‌حتی در موارد بسیار جزئی‌ـ راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و بشر را به خیر دنیا و آخرت ارشاد کرده است.

به حق می‌توان گفت اگر مسلمانان این دستورها را در زندگی خود به طور کامل به کار بندند در تمام زمینه‌ها بر سایر ملل دنیا برتری خواهند یافت، چنانکه تاریخ به ما نشان می‌دهد که مسلمانان در بدو پیدایش اسلام از این موقعیت ارزشمند برخوردار بودند. این بدان سبب است که سخنان معصومین(ع) از منبع فیاض علم ‌الهی سرچشمه گرفته و خطا و اشتباه در تشخیص آنان راه نداشته و آنچه را گفته‌اند، بر اساس آگاهی از مصالح و مفاسد بشر، به عنوان دستوراتی قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای وصول به هدف‌های مورد نظر بوده است.

در این‌جا به پاس قدردانی و تشکر، نام آن سروران را به ترتیب الفبا ذکر می‌نمایم: اساتید بزرگوار:آیة‌الله رضا استادی، علامه یحیی انصاری شیرازی، مرحوم آیة‌الله محسن حرم‌پناهی(ره)، آیة‌الله ابوالقاسم خزعلی، مرحوم آیة‌الله سیدمهدی روحانی(ره)، آیة‌الله‌العظمی موسی شبیری‌زنجانی، آیة‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، علامه سیدجعفر مرتضی‌عاملی، آیة‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، آیة‌الله محمدتقی مصباح یزدی، آیة‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی.

به هر جهت، آنچه در این اثر فراهم آمده، غیر از هزاران حدیث در صدها موضوع، به تفکیک این تعداد حدیث، در موضوعات زیر آمده است:
۱۶۰ حدیث پیرامون شناخت خداوند
۸۰ حدیث درباره شناخت پیامبر اکرم(ص)
۲۶۰ حدیث در زمینه شناخت امامان معصوم(ع)
۳۵۰ حدیث پیرامون فضایل و مناقب مخصوص امیرالمومنین علی(ع)
۲۰۷ حدیث درباره فاطمه زهرا(س) و امام زمان(عج)
۲۵۰ حدیث مربوط به نماز و روزه
۲۵۴ حدیث در زمینه ازدواج، مسائل زناشویی، تربیت فرزند و ... به چشم می‌خورد.»

کتاب‌های قرآن مجید، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه، مفاتیح‌الجنان، غررالحکم، مناقب‌آل‌ابی‌طالب، الملاحم والفتن، فلاح‌السائل، معدن‌الجواهر، عوالی‌اللئالی، کشف‌الغمه، اعیان‌الشیعه، الغدیر، العوالم، حلیة‌الابرار، غایة‌المرام، تحف‌العقول، اثبات‌الهداة، الفصول‌المهمه، وسائل‌الشیعه، احقاق‌الحق، الحیاة، عدة‌الداعی، تاریخ بغداد، مناقب خوارزمی، اعلام‌الدین، کفایة‌الاثر، جامع‌الاخبار، نورالابصار، بهج‌الصباغه، کلمة‌الامام الحسن(ع)، کلمة‌الرسول‌الاعظم(ص)، منتخب الاثر، توحید، خصال، امالی، ثواب‌الاعمال، علل‌الشرایع، عیون ‌اخبارالرضا(ع)، فضائل‌الشیعة و صفات‌الشیعة، کمال‌الدین و تمام‌النعمة، معانی‌الاخبار، من لا یحضره‌الفقیه، سنن‌النبی، العروة‌الوثقی، بحارالانوار، احتجاج، استبصار، تهذیب‌الاحکام و ده‌ها عنوان کتاب دیگر (جمعا ۱۴۰ کتاب) از منابع مورد استناد مولف در تدوین این اثر هستند.

همچنین در انتهای این اثر، نمایه موضوعی نیز درج شده است.