چگونگى تشريع نماز در اسلام

پرسش :

نماز چگونه تشریع شد؟ تاریخچه نماز چیست؟



پاسخ :

نماز ، نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى[۱]و حتى آيين هاى غير توحيدى ،[۲]به شكل هاى گوناگونى وجود داشته است. نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مى شده است ، اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز ، تنها دست افشانى مى كرده و آواز مى خوانده اند.[۳]

افزون بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه نيز مى توانند اين احتمال را تقويت كنند كه برخى افرادِ معتقد به دين حنيف ابراهيم، نماز را مى شناخته و چه بسا آن را بر پا مى داشته اند.[۴]

در اين ميان ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز كه از آغاز زندگى از فيض همراهى فرشته بزرگ الهى و موهبت راه نمايى خداوند، برخوردار[۵]و از نسل ابراهيم و اسماعيل و داراى فطرت حنيف و سرشتى پاك بوده ،[۶]

بى ترديد، بندگى خويش را به گونه اى به درگاه خداى يكتا ابراز مى نموده است. اگر چه هيچ سندى، عبادت و يا حضور ايشان را در كنيسه و كليسايى گزارش نكرده است، اما امام على عليه السلام حضور منظّم و سالانه ايشان را در غار حرا خبر داده[۷]كه به احتمال فراوان، گونه اى ارتباط نهان با خداى رحمان و تفكّر و ذكر و عبادت بوده است. اين ارتباط، اندكى پيش از بعثت و در سى و هفت سالگى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به اوج رسيد و رؤياهاى راستين و بشارت هاى جبرئيل، ايشان را آماده دريافت وحى و انجام فرائض الهى نمود. بنا به گزارش ابن شهرآشوب، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در اين دوره، وضو و ركوع و سجود را آموخت. همچنين در چهل سالگى و همزمان با بعثت، حدود نماز را فرا گرفته ؛ از آن پس، آن را به صورت دو ركعتى و بى آن كه محدود به وقت خاصى باشد، به جا مى آورد.[۸]دو يار وفادار پيامبر صلى اللَّه عليه وآله، امام على عليه السلام و خديجه كبرا عليها السلام - كه از همان آغاز بعثت به او گرويده بودند - نيز نماز را از ايشان آموختند. برخى گزارش ها از همراهى مكرّر آن دو در برپايى نماز به همراه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مكّه و يا درّه ها و مخفيگاه هاى اطراف آن حكايت دارند، تا آن جا كه مكّيان و ديگران آنها را ديده و به تدريج، خبر آن در شهر پيچيده است.[۹]مطابق شمارى از احاديث اين باب،[۱۰]نماز به گونه كامل به همراه وضو در جريان عروج پيامبر خدا، به ايشان تعليم داده شد كه اين معنا با سوره اسرا - كه در مكّه نازل شده و به موضوع سفر آسمانى پيامبر پرداخته - و مشخّصاً با آيه ۷۸ اين سوره (مربوط به تشريع اوقات نماز) ، قابل تأييد است.

البته با وجود تعدّد اقوال در باره زمان وقوع معراج، آنچه مسلّم است، اين است كه عروج پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به آسمان ، در مكّه و پيش از هجرت به مدينه روى داده است .[۱۱]بنا بر اين، نماز در شكل كامل آن، بر اساس فرمان الهى، در همان مكّه بر پيامبر واجب شده و به احتمال فراوان بر مسلمانان نيز در همان اوان، واجب گرديده است، هر چند دليلى قطعى بر اين ، در اختيار نداريم .

تشريع نمازهاى پنجگانه

ابن شهرآشوب، تشريع اصل نماز را - كه دو ركعتى و فاقد وقت خاصّى بوده - در همان مكّه مى داند كه ابتدا تنها بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله واجب و براى امّت، سنّت بوده است. به نقل او، واجب شدن نماز در قالب نمازهاى پنجگانه، پس از معراج، در سال نهم بعثت،[۱۲]صورت گرفته است. از سوى ديگر، يك روايت كه با سندى معتبر به امام زين العابدين عليه السلام مى رسد، وجوب نماز بر مسلمانان به صورت كنونى را در مدينه و پس از نيرومند شدن اسلام دانسته است.[۱۳]هر چند نقل ابن شهرآشوب، مستند و يا منسوب به معصوم نيست تا نياز به حلّ تعارض ابتدايىِ آن با روايتِ نقل شده از امام زين العابدين عليه السلام باشد، اما مى توان گفت: سخن ابن شهرآشوب، ناظر به اصل تشريع نمازهاى پنجگانه است كه به تصريح بعضى احاديث ، در پى تفويض حقّ قانون گذارى از سوى خداوند به پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، ايشان با مشورت جبرئيل، پنج وقت را در هر شبانه روز براى آنها تعيين كرد و به مسلمانان آموخت؛[۱۴]ولى روايت امام زين العابدين عليه السلام ناظر به تعداد ركعات هر يك از نمازهاى پنجگانه است كه در آغاز تشريع الهى، همگى به صورت دوركعتى بوده و بعداً با تعيين پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و تأييد الهى بر شمار ركعات برخى از آنها افزوده شده است.[۱۵]گفتنى است چرايى و چگونگى اين ركعت افزايى نيز در برخى احاديث ، بيان شده كه شايسته مراجعه است .[۱۶]


[۱]ر . ك : ص ۳۱ (پژوهشى درباره نماز در امّت هاى پيشين) .

[۲]ر. ك: المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام: ج ۶ ص ۳۳۷.

[۳]ر. ك: انفال : آيه ۳۵.

[۴]براى آگاهى بيشتر، ر. ك : الكافى : ج ۴ ص ۲۱۰ ح ۱۷ و ص ۲۱۲ ح ۱۹.

[۵]امام على عليه السلام: «و لَقَد قَرَنَ اللَّهُ بِهِ صلى اللَّه عليه وآله مِن لَدُن أن كانَ فَطيماً أعظَمَ مَلَكٍ مِن مَلائِكَتِهِ يَسلُكُ بِهِ طَريقَ المَكارِمِ و مَحاسِنَ أخلاقِ العالَمِ لَيلَهُ وَ نَهارَهُ؛ از دورانى كه او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) از شير گرفته شد، خداوند متعال، بزرگ ترين فرشته از فرشتگانش را همراهش كرد تا شب و روز به راه بزرگوارى ها و خوى هاى نيكوى جهان ره نمونش گردد» (نهج البلاغه: خطبه ۱۹۲).

[۶]براى آگاهى از دين پيامبر صلى اللَّه عليه وآله پيش از بعثت، ر . ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم : ج ۲ ص ۱۹۵.

[۷]امام على عليه السلام : «لَقَد كانَ يُجاوِرُ فى كُلِّ سَنَةٍ بِحَراءَ فَأَراهُ وَ لا يَراهُ غَيرى؛ او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) هر ساله در [غار ]حرا سكنا مى گزيد و من وى را مى ديدم و جز من كسى او را نمى ديد» (نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲) .

به نقل علّامه مجلسى از برخى منابع، اين حضور، يك ماه در سال بوده است (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۵ ص ۳۶۲).

[۸]ر.ك: ح ۱۱.

[۹]ر. ك: المناقب ، ابن شهرآشوب: ج ۲ ص ۱۴ (به نقل از تفسير يعقوب بن سفيان) .

[۱۰]ر . ك : ح ۱۴ و ۱۵ .

[۱۱]با وجود بيش از ده رأى در باره زمان وقوع معراج، اكثريت قريب به اتفاق مورّخان مسلمان، وقوع آن را در مكّه و پيش از هجرت مى دانند، هر چند در سال وقوع آن، هم داستان نيستند. پژوهشگر معاصر سيد جعفر مرتضى، اين آرا را به صورت مستند گزارش كرده؛ ولى خود، برخى قرائن تاريخى را شاهد بر وقوع آن در سال سوم بعثت مى داند (ر. ك: الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم : ج ۳ ص ۸ - ۱۴).

[۱۲]ر. ك: ح ۱۴.

[۱۳]ر. ك: ح ۱۸.

[۱۴]ر. ك: ح ۲۱ و ۲۴.

[۱۵]ر. ك: ح ۲۳ و ۲۵.

[۱۶]ر. ك: الكافى: ج ۳ ص ۲۷۱ (باب فرض الصلاة).



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت