مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : اشک روان بر امیر کاروان
محل نشر : قم
ناشر : دارالکتاب
نوبت چاپ : هفتم
تاریخ انتشار : 1374
تعداد صفحه : 524
جستجو در Lib.ir

اشک روان بر امیر کاروان

دمع العین علی خصائص الحسین علیه السلام : ترجمه الخصایص الحسینیه

عناوین کتاب:


پیشگفتار مترجم
مقدمه آیة الله جزایری
مختصری از ترجمه‌ی احوال و آثار حاج شیخ جعفر شوشتری مؤلف کتاب
مقدمه‌ی ویراستار
کتابنامه‌ی خصائص، شروح خصائص، دیگر کتابهای خصائص،
یادکردی از مترجم محترم، شهرستانی از دیدگاه بزرگان، وفات، تألیفات گرانبها، استدراک از خصائص

در ذکر مصائب جانسوز حضرت امام حسین
در ذکر خصوصیات امام حسین در عوالم وجود تا انقضاء روز جزاء و مقاصد هفتگانه‌ی آن
در خلقت نور شریف حضرت پیغمبر
خصوصیات حضرت بعد از خلقت تا زمان ولادتش
در خصوصیت محل آن حضرت بعد از ولادتش
خصوصیت محل آن حضرت بعد از شهادت
در خصوصیت محلش در عالم بزرخ
در خصوصیت محل آن حضرت در روز محشر
در خصوصیت محل آن حضرت در بهشت
در خصوصیات حمیده و اخلاق پسندیده‌ی امام حسین
صفات شجاعت، عبادت و رعایت حقوق
حیاء از صفات بازر حسین
رقت قلب حسین بر اهل هموم و غموم
مدح حسین در قرآن و حدیث
حضرت امام حسین سبب حزن مؤمنین
در خصوصیات عبادات آن حضرت در روز عاشورا
در خصوصیت صفات و اخلاق و عبادات آن حضرت در روز عاشورا
طهارت ظاهری و باطنی آن حضرت در شب عاشورا
چهار قسم نماز آن حضرت در روز عاشورا
دفن طفل شیرخواره به پنج دلیل
زکات بدن و مال در شب و روز عاشورا
امتیازهای سیزده گانه جهاد امام حسین با جهاد در اسلام
گریه‌ی حضرت رسول بر حسین
گریه بر مصائب اهل بیت از اعظم عبادات است
امام حسین جامع صفات متضاد
جمع بین دو تکلیف متضاد
در خصوص الطاف الهیه نسبت به آن حضرت و اقسام یازده گانه‌ی آن‌
در خصوصیت تعبیر از الطاف شریفه
در خصوصیت عطیه‌ی خداوند نسبت به آن حضرت
در الطاف خاصه به آن حضرت از تکلمات الهی
اعطاء عرش به امام حسین
اعطاء بهشت به آن حضرت
احترامات خاصه به آن حضرت مقارن با هتک حرمتی که به او شد
احترامات خاصه متعلق به طعام آن حضرت
احترامات خاصه متعلق به لباس آن حضرت
در بیان مظهر لطف خاص ربانی نسبت به آن حضرت
در بیان مظهر لطف ربانی نسبت به آن حضرت
هدف از آفرینش، عبودیت است
انسان غوطه ور در معاصی است
امتثال نمودن خطاباتی که مخصوص او بود
خطابات به انسان از طرف پروردگار
زیارت حسین، مراتب عباد مکرمین و...
آرزو نمودن شهادت در رکاب آن حضرت
یکی از وسائل حسینیه، گریه بر آن حضرت
اجر و مزد عزادارن حسینی...
در خصوصیات خشوع و مناجات آن حضرت
در خصوصیات خشوع و مناجات آن حضرت
در کیفیت رقت و جزع و گریه بر آن حضرت
صحف و کتبی که مشتمل بر مرثیه‌ی آن حضرت است
در خواص مجالس گریه بر آن جناب
در خواص گریه
در فضائل گریه
در خواص گریه از حیثیت اجر و ثواب
در خواص چشمی که گریه بر حسین کند
در خواص اشکی که جاری می‌شود بر امام مظلوم
در خاتمه‌ی مقاصد سابقه
در خصوصیات زیارت آن حضرت و ابواب دوازده گانه‌ی آن
صفات خاصه از برای زوار
اجرهای مخصوص برای زوار
احکام خاص برای زیارت آن حضرت
در شروط و آداب شرعیه‌ی زیارت
آثاری که بر ترک زیارت مترتب است
در زیارات مخصوص به اوقات
الطاف خداوندی نسبت به زیارت آن حضرت
در خصوصیات آن حضرت نسبت به کلام الله مجید و مقاصد پنجگانه‌ی آن
وجودش مانند کلام الله
در بیان ثبوت خصائص سوره‌ی حمد و بسم الله از برای آن حضرت
در مجامع صفاتی که متعلق است از قرآن به آن حضرت
در خصوصیات آن حضرت نسبت به بیت الله الحرام و مقاصد چهار گانه‌ی آن
بیت الله حقیقی قلب آن حضرت است
در خصائص آن جناب که متعلق است به ملائکه
متصف بودن آن حضرت از صفات ملائکه
عطایای آن حضرت به ملائکه
در خصوصیات آن حضرت نسبت به انبیاء عظام
در خصوصیات آن حضرت نسبت به انبیاء عظام
در خصوصیات آن حضرت نسبت به تمام انبیاء
عطایای انبیاء به سبب حسین
در خصوصیات آن حضرت نسبت به افضل انبیاء
ثبوت فضائل خاتم الانبیاء برای حسین
امام حسین در ادب فارسی
انگشت و انگشتر
عهد الست
هوای نینوا
بزم عزا
یا حجة الله
جانسوز ناله‌ای
خاطره‌ی کربلا
چشمه‌ی خون
موج بلا
آه آسمان سوز

از مقدمه کتاب:

مصنف این کتاب در زمان خودش وحید روزگار بود، همچنین تألیفش (خصائص حسینیه) نیز میان کتب و اسفار فرید و یگانه درآمده، اسلوبش عجیب، نکاتش غریب، مطالبش شریف، کنایاتش لطیف، ظواهرش عالی، جواهرش غالی، گزارشش دلنواز، نگارشش ممتاز، فکرش صائب، ذکرش جالب، مبانیش دقیق، معانیش رشیق می باشد.

در کتاب مذکور خصوصیات ذیل را درک خواهید کرد:خصوصیت اول -مقدمه اش بسیار جالب توجه است که در آن، شیخ (ره) خواننده ی بااحساس را، یک مرتبه از خوف عذاب خدا در گودال یأس و نومیدی انداخته به تحت الثری می برد، و بار دیگر، قبل از اینکه به هلاکت برسد، او را امیدوار [ صفحه ۱۴] کرده از آن گودال درآورده، آن قدر بلند می کند که به اوج ثریا می رساند، یک بار دلش را طوری تکان می دهد که به چشم وحشت می بیند تباهی خود را در دارین، بار دیگر آنرا به ساحل نجات می رساند به برکت بکاء بر حسین (علیه السلام).و این روش مطابق با فرمایش امام عالیمقام امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) است که فرموده: «الفقیه کل الفقیه من لم یقنط الناس من رحمهالله ولم یؤیسهم من روح الله، و لم یؤمنهم من مکرالله» فقیه (دانا) آن کسی است که مردم را از رحمت و آمرزش خدا مأیوس نکند، و ایشان را از آسایش و خوشی از جانب خدا نومید نسازد، و آنها را از مکر و کیفر خدا هم ایمن و آسوده ننماید. [۱] .خصوصیت دوم - خصوصیت دیگر این کتاب، اتقان و اعتبار روایاتش است، بسیاری از کتبی که در این موضوع نوشته شده تکیه بر روایات ضعیف کرده اند، ولی وقایع و مصائب مذکور در این کتاب شریف هر کدام مدرک معتبری دارد.هیئت محققین مؤسسه ی علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله) زحمت کشیده برای هر واقعه یک یا چند مدرک پیدا کرده،در ذیل آن واقعه درج نموده اند.خصوصیت سوم - گوشه هائی از مصائب، که هم بر حقیقت مبتنی است و هم برای بکاء در مجالس بسیار مؤثر است، مثلا در عنوان نهم در ذیل خصائص ابی عبدالله (علیه السلام) مربوط به بیت الله می نویسد که:امام حسین (علیه السلام) در کربلا جمیع مناسک حج، احرام و تلبیه و طواف و سعی و بیتوته در منی و حلق و قربانی همه را بجا آورد:احرامش: آن لباس کهنه بوده که در وقت وداع از خواهرش زینب (سلام الله علیها) طلبیده و زیر جامه اش پوشیده برای اینکه اشقیاء، بدن مبارکش را بعد از شهادت برهنه نکنند.تلبیه اش: وقتی که حسین (علیه السلام) اذان فرزند عزیزش علی اکبر را به لهجه ی رسول الله (صلی الله علیه و آله) روز عاشورا شنید «لبیک» گفت، همین طور وقتی که علی اکبر (علیه السلام) شهید شد و از زین اسب به زمین افتاد، پدرش را صدا کرد و گفت [ صفحه ۱۵] که «این جدم رسول الله است که به جام کوثر مرا سیراب نموده، و جام دیگری برای شما از کوثر آورده و می فرماید: فرزندم! العجل العجل! بشتاب به طرف ما!» امام حسین (علیه السلام) بقول و فعلش «لبیک» گفت.طوافش: برای طواف، بیت الله لازم است، حسین (علیه السلام) این بیت را با خودش به کربلا آورده بود، و آن عبارت بود از «بیت محبه الله» در شب عاشورا با تلاوت و عبادت و ریاضت دور این بیت محبت، طواف کرد.سعیش: امام حسین (علیه السلام) بر بالین هر شهید آمده و جنازه اش را به خیمه ها آورده، این ایاب و ذهاب بیش از هفتاد شوط بوده، و همین «سعی» می باشد.قربانی: امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا قربانی هائی داد که عبارت بود از شهادت اولیاءالله و اصفیاءالله و در آنها بود یک قربانی که از قربانی ذبیح الله حضرت اسماعیل هم افضل بود، و آن قربانی، فرزندش علی اکبر (علیه السلام)... .حلق: یکی از مناسک حج حلق (یعنی سر تراشیدن) است، امام حسین (علیه السلام) در مقام ادای این عبادت، سرش را تقدیم پروردگارش نمود.بیتوته: آخرین اعمال حج، بیتوته ی سه روزه در منی است، و آن را حسین (علیه السلام) این طور به جا آورد که سه روز بدن مبارکش بر ریگزار کربلا عریان افتاده بود.خصوصیت چهارم - یکی از محاسن عجیب این کتاب که در نظر خواننده جلوه می کند این است که: وقایع مختلف و حوادث متعدد که در دید ظاهری هیچ گونه ارتباطی با همدیگر ندارند، آنها را زیر یک عنوان جمع آوری نموده، وقتی که شما این وقایع را جدا جدا ببینید ارتباطی بین آنها نمی یابید، ولی مؤلف ناقد و بصیر در میان آنها یک امر مشترک پیدا کرده، آن همه وقایع مختلف را مانند دانه های مروارید به یک رشته کشیده مثلا در باب دهم می گوید:«باب دهم - در خطابات مأثوره ای که مخصوص به زیارت امام حسین (علیه السلام) هست و در زیارات غیرش از انبیاء و ائمه (علیهم السلام) مأثور نیست و اینها چند قسم هستند» تا اینکه می گوید) «در بعض زیاراتش تلبیه وارد شده، مانند زیارتی که بعد از [ صفحه ۱۶] سلام بر آنحضرت آمده است: (لبیک داعی الله) و تکرارش هفت مرتبه وارد شده» (بعد از آن توجیه می کند که این تلبیه هفت مرتبه چرا است؟ پس می فرماید:)«وجه دوم این است که این تلبیه های هفت گانه جوابند (یعنی هفت لبیک اند) برای هفت استغاثه سیدالشهداء (علیه السلام) که در جاهای مختلف، آن حضرت فرموده (اول) در مکه معظمه وقتی که می خواست از آنجا کوچ کند چنانکه در مسجدالحرام در ذیل یک خطبه ای این کلمات را فرمود:.. هر کسی می خواهد به خاطر ما جانش را از دست بدهد، و برای لقاء الله کمرش را محکم ببندد، باید با ما سفر کند زیرا که من انشاءالله فردا صبح از مکه سفر می کنم.»بعد از این، تمام استغاثه های امام را یکی بعد از دیگری نقل می کند تا می رسد به استغاثه ی هفتمین، و آن استغاثه ی آن حضرت است به بنی اسد توسط حبیب بن مظاهر اسدی، وقتی که در کربلا میان افواج اشقیاء محصور شده بود. پس نگاه کنید که مرحوم شیخ چطور آن استغاثه های متعدد و استنصارات مختلف را در ذیل یک عنوان جمع نموده است:خصوصیت پنجم - تاریخچه ای از مجالس عزای آن امام مظلوم را به طرزی عجیب بیان نموده که به این سبک و انتظام جای دیگر ندیده ام، چنانکه «مقصد چهارم» را در پنج قسمت دسته بندی می کند (اول) مجالسی که قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السلام) منعقد شده (دوم) آنچه بعد از خلقت آدم (علیه السلام) و قبل از ولادت امام حسین (علیه السلام) منعقد شده (سوم) مجالسی که بعد از ولادتش و قبل از شهادتش برپا شده (چهارم) مجالسی که بعد از شهادتش در این دنیای فانی منعقد گردیده (پنجم) مجالسی که بعد از فناء دنیا روز قیامت منعقد خواهد شد. بعد از آن در ذیل هر عنوان، مجالس زیادی از مدارک معتبره نقل می کند مثلا فقط در ذیل «قسم سوم» سی مجلس را ذکر می کند.بنده فقط این پنج خصوصیت را مختصرا ذکر کردم و گرنه این کتاب، خصوصیات زیادی دارد..