149
حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)

به شمار می‌آمد۱ ولی با اين همه بسياری از نگاشته‌های ياران امامان علیهم السلام را روايت می‌کرد. شيخ درباره او می‌نويسد: «ثقة کثیر التصانیف روی الأصول أکثرها...».‌۲

به گزارش نجاشی دو تن از راويان شناخته شده در آن روزگار کتاب‌های حُميد را روايت می‌کرده‌اند.‌۳ بر پايه یک جستجو نام حميد بن زياد دست کم در بیش از 100 طريق روایی به کتاب‌های راويان سه سده نخست هجری به چشم می‌خورد.

هفتم: تحلیل نهایی

چنانکه پيش از اين نيز ياد شد، _ در یک نگاه فراگیر_ ارزيابی کلی کتاب‌ها را در نگاه شيخ ارزشی بس فراوان بوده است. وی در چند جا برخی نگاشته‌های راويان را با ويژگی‌هایی چون «کثير الفائدة»۴ ، «کثير الفوائد»۵ ، «حسن غريب»۶ ، «لم يصنَََّف مثلها»۷ ، «حسن»۸ ستوده است. البته از اين سخن نبايد چنين برداشت کرد که خواست شيخ از چنين ستايش‌ها تأييد یکسره درون مايه آن نگاشته هاست. چنين نيست! بلکه شيخ و پيشينيان در تعامل با اين گونه از کتابها بنا را بر آن می‌نهادند که چنان احاديث از امامان علیهم السلام صادر شده است جز آن زمان که دليلی بر نادرستی انتساب برخی مطالب يا احاديث آن کتاب و در نتیجه عدم اعتبار عملی آن می‌يافتند. به ديگر سخن شيخ و دانشوران روزگار وی پيش و بیش از آنکه بر «سند» و «صدور» احاديث اين گونه کتاب‌ها خرده گیرند و با اين کار خود را از دردسر بررسی و ارزيابی متن حديث برهانند، _ در چنين نگاشته‌ها _ تا اندازه‌ای از صدور آن حديث آسوده خاطر بودند و هم از اين رو نگاه خود را بر بررسی «دلالت» حديث متمرکز

1.. رجال النجاشی، ص۱۳۲: «کان ثقة واقفاً وجهاً فيهم».

2.. الفهرست، طوسی، ص۱۱۴.

3.. رجال النجاشی، ص۱۳۲: اين دو نفر يکی ابو المفضّل شيبانی است و ديگری علی بن حاتم قزوينی.

4.. الفهرست، طوسی، ص۷۱.

5.. همان، ص۷۵.

6.. همان، ۷۶.

7.. همان، ص۷۷.

8.. همان ص۷۹ و ۱۰۷.


حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
148

می‌نويسد: «کان إمامیاً مستقیم الطریقة و صنّف کتباً کثیرة سدیدة منها کتاب الأوصیاء و کتاب فی الفقه... ثم خلط و أظهر مذهب المخمِّسة و صنف کتباً فی الغلو و التخلیط...».‌۱ نمونه برجسته اين شيوه شيخ کتاب‌های شلمغانی است. وی درباره شلمغانی می‌نويسد: «له کتب و روایات و کان مستقیم الطریقة ثم تَغَیرَ و ظهرت منه مقالات منکرة..و له من الکتب التی عملها فی حال الاستقامة کتاب التکلیف...».‌۲

از اين سخن شيخ _ چنانکه می‌بینید _ می‌توان دريافت که انتساب کلیت مطالب موجود در کتاب «التکلیف» شلمغانی به معصومین علیهم السلام از نگاه شیخ پذیرفتنی بوده است.۳

ششم: اعتماد به راوی ضعیف به عنوان شیخ اجازه

در یک دو جا شيخ خبر از آن می‌دهد که در سه سده نخست هجری گاه یک راوی که ضعيف به شمار می‌آمده است بسياری از نگاشته‌های ياران امامان علیهم السلام را روايت می‌کرده و قاعدتاً بسياری نيز _ چونان شاگرد _ آنها را از او می‌شنيده‌اند. وی درباره احمد بن هلال عبرتایی می‌نويسد: «کان غالیاً متّهماً فی دینه و قد روی أکثر أصول أصحابنا»؛۴ درباره حميد بن زياد نيز داستان همين گونه است. او از برجستگان واقفه

1.. همان، ص۱۵۶.

2.. همان، ص۲۲۴.

3.. البته برخی محققان معتقدند این عبارت شیخ با توجه به پرسش شیعیان از نایب سوم امام عصر علیه السلام جناب حسین بن روح در این باره و پاسخ ایشان ( الغیبة، طوسی، ص۳۸۹ _ ۳۹۰) علاوه بر صحت انتساب به معنای حجّیّت فعلی کتاب شلمغانی نیز هست.

4.. الفهرست، ص۸۳. چنانکه پيش از اين گذشت ابن هلال از وکيلان امام عسکری علیه السلام و از سرشناسان شيعه در روزگار خود به شمار می‌آمد که درچند سال پايانی عمر خود راه انحراف را برگزيد و امام علیه السلام او را نفرين فرمود. تواند بود که او در روزگار درستی خود اين نگاشته‌ها را روايت کرده باشد ولی به هر روی می‌دانيم که در روزگاران پس از وی نيز آنچه را او روايت می‌کرد نقل و گزارش می‌کردند و ضعف او محدثان را بر آن نداشت که طرق روايی او را به کناری نهند. نمونه ر ا نک به: رسالۀ ابو غالب زراری، ص۱۶۵ که ابو غالب، با واسطۀ جدّش احادیثی را از ابن هلال روايت کرده است. و نیز رجال النجاشی، ص۷۵ که ابن هلال کتاب بزنطی را روايت کرده است؛ ص۱۰۵ روايت کتاب أمیة بن علی؛ نيز همان، ص۲۵۳، ۳۷۱ و ۴۱۹ نيز الفهرست، طوسی، ص۱۵۵ و ۱۸۹.

  • نام منبع :
    حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
    تعداد جلد :
    1
تعداد بازدید : 64090
صفحه از 315
پرینت  ارسال به