191
حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)

پنجم: شيخ و روايت‌های ضيعف در گستره سنن

چنان می‌نمايد که آن ريزبینی که شيخ در گستره حلال و حرام و معاوف اعتقادی به کار می‌بست در گستره آداب و مستحبات کم رنگ گشته است. برای نمونه شيخ در کتاب المزار تهذيب روايت‌های فراوانی آورده است که بسياری از راويان آنها شناخته شده نيستند.‌۱ در آن میان گاه روايتی از یک راوی شناخته شده به دروغ‌گويی، به چشم می‌خورد.۲ البته در بخش‌هایی که شيخ با نام «الزيادات» بر تهذيب افزوده است نيز گاه نام راويان شناخته شده سنی فراوان به چشم می‌خورد۳ با آنکه احاديث آن همگی فقهی است.

***

با درگذشت شيخ طوسی رحمه الله ستاره بخت مکتب بغداد خاموشی گرفت. با وجود آنکه تا بیش از یک سده پس از وی نگاشته‌ها و ديدگاه‌های وی بر گستره حديث و فقه شيعه چيره بود اما با درخشش مکتب حلّه _ چنانکه پس از اين خواهيم ديد _ آن ريزبینی‌ها که شيخ برای ارزيابی روايت‌ها به کار می‌بست و آن نشانه‌های رجالی، تاريخی و حديثی که برای پذيرش احاديث بدان تکيه می‌کرد اندک اندک فراموش

1.. نک به همان، ج۶، ص۲۰ حدیث دوم، ص۲۱ حدیث چهارم، ص۲۲ حدیث هفتم، ص۲۴ حدیث نهم، ص۳۲ حدیث چهارم و بسيار نمونۀ ديگر.

2.. همان، ص۲۲ حديثی از عبدالله بن محمد البلوی از عمارة بن زيد آمده است. ابن غضائری درباره بلوی می‌نويسد: «کذاب وضاع للحديث لا يلتفت إلی حديثه و لا يُعبَأ به» (رجال ابن الغضائری، ص۸۰) به نوشته ابن غضائری اين بلوی دو راوی را از پيش خود ساخته و بدانها احاديثی را نسبت داده بود. (همان، ص۳۷ و۷۷) که يکی از آن دو عمارة بن زيد است. آن گاه که از بلوی پرسيّدند: اين عمارة بن زيد کيست ؟ پاسخ داد: «رجل نزل من السماء فحدّثنی ثم عرج!!» همان، ص۷۷. علت نقل این‌گونه روایات از سوی شیخ جای بررسی بیشتری دارد که فعلاً در این مقال پرداختن به آن میسر نیست.

3.. همان، ج۶، ص۲۹۰ حدیث یازدهم: از ابن ابی شيبه و زاذان و حدیث دوازدهم از ابن أبی ليلی، ص۲۹۲ حدیث پانزدهم از انس بن مالک، نيز از برخی راويان ضعيف مانند أحمد بن محمد سيّاری: ص۲۹۴ _ ۲۹۵، حدیث بیست و هفتم و بیست و هشتم، یا ناشناخته مانند عبيدة السلمانیّ: ص۲۹۵، حدیث سی‌ام.


حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
190

گزارش نشدن روايت راوی در «أصل» شناخته شده وی

آنگاه که حديثی از یک راوی گزارش می‌شد اما در نگاشته شناخته شده وی از آن يادی نبود شيخ آن روايت را به کنار می‌نهاد. شيخ در يکجا درباره اشکالات روايتی که ماه رمضان را تنها 30 روز _ ونه کمتر _ می‌شمارد، چنين می‌نگارد: «و‌منها: أن کتاب حذیفة بن منصور _ رحمه الله _ عری منه و الکتاب معروف مشهور و لو کان هذا الحدیث صحیحاً عنه لَضمّنه کتابه‌».۱

ناسازگاری حديث با ظاهر قرآن

کاربرد اين محک از روش‌های شناخته شده پيشينيان و بويژه بغداديان برای ارزيابی حديث بود. نمودهای آن در سراسر تهذيب الأحکام فراوان است چندانکه ما را از يادکرد نمونه بی‌نياز می‌سازد.۲

باری شيخ با چنين نشانه‌ها احاديث را ارزيابی می‌کرد اگر یکی از اين نشانه‌ها در حديثی به چشم می‌خورد۳ ولی روايت، از سوی ديگر روايت‌ها پشتيبانی می‌شد شيخ آن را معتبر قلمداد می‌کرد اما هر اندازه نشانه‌هایی که یک حديث را تأیيد کنند کمتر بود، شيخ آن را دشوارتر می‌پذيرفت.

گاه نیز همه يا بیشتر اين نشانه‌ها يکجا در حديثی نمود می‌يافت. اين مسأله شيخ را بر آن می‌داشت که در جايگاه داوری نشيند و آن حديث را «باطل»۴ يا «جعلی»۵ بخواند.

1.. همان، ج۴، ص۱۶۹.

2.. برای برخی نمونه‌ها نک: التهذیب، ج۱، ص۹۴، ج۴ ص۱۶۹، ۱۷۳، ۱۷۶ _ ۱۷۷، ج۸، ص۱۴۸، ج۹، ص۲۶۶.

3.. اين جمله از تسامح خالی نيست زیرا نشانۀ اخیر (ناسازگاری حدیث با ظاهر قرآن) را در بر نمی‌گیرد. به دیگر سخن روايتی که با قرآن _ جز به گونۀ تخصيص يا تقييد يا مانند آن _ ناسازگاری کلی داشته باشد از امامان علیهم السلام صادر نمی‌شد تا روايتی در تأييد آن نقل شود.

4.. نک به همان، ج۹، ص۱۹۶: «إن الأخبار إذا وردت عنهم عليهم السلام بأنهم فعلوا فعلاً يخالف ما قد استقرّ فی شريعة الإسلام فينبغی أن يحکم ببطلانها أو حملها علی وجه فی الجملة يطابق الصحيح من الأخبار».

5.. نک به همان، ج۴، ص۱۷۲ دربارۀ روايتی که ماه رمضان را تنها ۳۰ روز می‌داند و کلينی نيز آن را آورده است: «و أيضاً فإنّ هذا الخبر يتضمن من التعليل ما يکشف عن أنه لم يثبت عن إمام هدی علیه السلام» و نيز دنبالۀ آن در ص۱۷۳: «فکيف يصحّ التعليل بمعنی لا يوجبه عقل و لا عادة و لا لسان؟‌»

  • نام منبع :
    حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
    تعداد جلد :
    1
تعداد بازدید : 64086
صفحه از 315
پرینت  ارسال به