83
حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)

بن زياد بیش از 390 روايت است.۱ تا اين پايه از کتابهای یک واقفی بسيار متعصّب گزارش کردن به چه معناست و ما را به چه نتيجه‌ای می‌رساند؟۲

کلینی، از کتابهای معلی بن محمّد بصری نیز سود برده است. برای نمونه در کتاب الحجّة، روایت‌های فراوانی از وی به چشم می‌خورند. به نوشته استاد محمد جواد شبیری زنجانی، روایت‌های وی در کتاب الحجة همگی درباره آیات ولایت‌اند؛ لذا به احتمال زیاد، از کتاب التفسیر یا کتاب الإمامه وی گرفته شده است.۳ اکنون بیفزاییم که نجاشی در باره معلی نوشته است: «مضطرب الحدیث و المذهب و کتبه قریبة».۴

از دیگر راویانی که رجاليّین، آنها را تضعیف کرده‌اند، ولی کلینی از نگاشته‌های آنان سود برده است، حسن بن عباس بن حریش است. کلینی در کتاب الحجة، بابی گشوده است با نام «فی شأن إنا أنزلناه فی لیلة القدر و تفسیرها»۵ و همه مطالب کتاب حسن بن عباس با نام کتاب إنا أنزلناه فی لیلة القدر را در این باب گنجانده و از هیچ راوی دیگری نیز در این باب روایت نکرده است.

نجاشی، در باره حسن بن عباس می‌گوید: «ضعیف جدّاً» و درباره کتاب وی: «و هو کتاب ردیّ الحدیث، مضطرب الألفاظ».۶ و ابن غضایری در سخنی تند‌تر، در باره وی

1.. برپایۀ آمارنرم افزار درایة النور، بخش «اسناد»، گزینۀ راوی.

2.. ممکن است کسی در اینجا بگوید: اعتماد کلینی به ابن سماعه از آن رو بوده است که وثاقت همۀ اساتید و منابع کتابهای وی برای او محرز بوده است ولی این سخن را نمی‌توان پذیرفت؛ زیرا هم اکنون در میان اساتید ابن سماعه کسانی را می‌شناسیم که یا ناشناخته‌اند (مانند: حسین بن حماد، احمد بن عدیس، جعفر بن محمد بن منصور، علی بن خالد، محمد بن ایوب) ویا برخی رجالیان آنان را تضعیف کرده‌اند (همچون: حسن بن حذیفۀ بن منصور) یا اساساً خود ابن سماعه از شیخ خود نامی نبرده است ( الکافی، ج۲، ص۱۴، ۷۵، ۵۲۷، ج۳، ص۵۱۱، ج۴، ص۱۲۹، ج۸، ص۱۸۹، ج۷ ص۴۳). با این حال چگونه می‌توان چنین ادعایی را پذیرفت؟

3.. برنامۀ درایة النور، قسمت «دربارۀ درایة النور»، بخش معرفی کافی، گزینۀ منابع کافی.

4.. رجال النجاشی، ص۴۱۸.

5.. الکافی، ج۱، ص۲۴۲ _ ۲۵۳.

6.. رجال النجاشی، ص۶۰.


حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
82

اما آنچه در اين میان با نوشتار ما پيوند دارد آن است وی در کنار فقيهان امامی، از نگاشته‌های برخی از فاسد المذهب‌ها نيز بهره گرفته و روایات آنان را _ با آنکه با حلال وحرام شيعیان سروکار داشته است _ به عنوان حکمی فقهی در کنار احاديث امامان علیهم السلام گزارش کرده است. برای نمونه وی با واسطه حميد بن زياد _ راوی بزرگ واقفی در نيمه دوم سده سوم که به سال 310 ق درگذشته است _ کتابهای حسن بن محمد بن سماعة را روايت می‌کند۱ و چنانکه می‌دانيم اين ابن سماعه از واقفيانی است که درباره او گفته‌اند: «کان یعانِد فی الوقف و یتَعَصَّبُ».۲ وی بر پايه داستانی که نجاشی آورده است با امام هادی علیه السلام نيز سر دشمنی داشته است.۳

کلينی رحمه الله در چند جا ديدگاه‌های ابن سماعة را در تفسير حديثی فقهی۴ يا روايتِ حکمی شناخته شده میان شيعه۵ يا چگونگی روايت یک حديث۶ آورده است۷ که به روشنی نشان می‌دهد که از کتابهای وی گزارش شده است.

گفتنی است که تعداد روايت‌های کلينی از کتابهای ابن سماعه با واسطه حميد

1.. حمیدبن زياد گويا اصلی‌ترين گزارشگر کتابهای ابن سماعة بوده است. آيت الله خويی در معجم رجال خود پس از يادکرد استادان ابن سماعة در مقام يادکرد شاگردان وی می‌نويسد «روی عنه فی جمیع هذه الموارد حمید بن زياد إلّا فی مورد واحد» (ج۶، ص۱۲۹) نيز نک به (ج۶، ص۱۴۷). کلينی نيز چنانکه پيداست تنها از طريق حمید کتابهای ابن سماعة را روايت کرده است.

2.. رجال النجاشی، ص۴۰.

3.. همان.

4.. الکافی، ج۶ ، ص۷۰، ۷۷ _ ۷۸، ۱۳۰.

5.. همان، ج۶، ص۷۰، ۱۴۱.

6.. همان، ۱۲۰.

7.. این نکته را هم باید در تأیید سخن یاد شده در متن افزود که شالودۀ آنچه واقفيان به عنوان حلال و حرام بدان معتقد بودند بر همان روایات رسیّده از ائمه علیهم السلام تا امام کاظم علیه السلام استوار بود و از این رو با نظرات فقهی رایج در میان تودۀ امامیّه تفاوت قابل ذکری نداشت (برای برخی موارد نادر اختلاف واقفیان و امامیه در فقه ر. ک: تهذیب الأحکام، ج۷، ص۱۲۹. پس آنگاه که کلینی از کتابهای برخی از واقفيان گزارش می‌کرد قاعدتاً از این‌که به ورطۀ خلاف واقع بیفتد بیمی نداشت.

  • نام منبع :
    حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
    تعداد جلد :
    1
تعداد بازدید : 64127
صفحه از 315
پرینت  ارسال به