91
حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)

نگاشته‌های راویانی که احادیثی با مضامین ویژه روایت می‌کردند و در آن روزگار به غلو متهم می‌شدند می‌توان دید. مضامینی همچون مناقب ائمه علیهم السلام، معجزات احیاناً غیر مشهور ایشان، تطبیق برخی آیات بر آن بزرگواران یا تأویل آن‌ها به دشمنان ایشان که گاه در نگاه نخست از ظاهر آیات برداشت نمی‌شد. بر پایه همین گونه اختلاف بود که ابن غضائری حتی نگارش احادیث «ابن حریش» را جایز نمی‌دانست۱ ولی کلینی همه کتاب او را گزارش کرده است؛ نجاشی و ابن غضائری _ و قاعدتاً برخی از اساتید آنان _ «مفضّل بن عمر» را از پیروان ابوالخطّاب غالی مشهور و بدنام می‌دانستند و او را به شدت تضعیف می‌کردند۲ ولی در دو روایت از الکافی به مدح وی اشاره شده است.۳ و از این دو روایت می‌توان برداشت کرد که کلینی او را ثقه می‌دانسته است.

ششم: کاربرد واژه «صحیح» در «الکافی»

در پايان اين بخش شایسته است به بررسی یک نکته بپردازیم و آن کاربرد واژه «صحیح» در اندیشه کلینی است. در الکافی یک دو جا احاديثی با واژه: «صحيح» توصيف شده است. نخست در ديباچه کتاب آنجا که کلینی می‌گويد: «قلتَ إِنک تحب أن یکونَ عندک کتاب کافٍ یجمع (فیه) من فنونِ علم الدین ما یکتفی به المتعلم. و یأخذ منه من یرید علمَ الدین و العملَ به بالآثار الصحیحة عن الصادقین علیهم السلام ...».۴

1.. رجال ابن الغضائری، ص۵۱: «و هذا الرجل لا يلتفت إليه و لا يکتب حديثه».

2.. رجال النجاشی، ص۴۱۶: «فاسد المذهب مضطرب الرواية لا يعبأ به. و قيل إنه کان خطابيا. و قد ذکرت له مصنفات لا يعوّل عليها»؛ رجال ابن الغضائری، ص۸۷: «ضعيف متهافت مرتفع القول خطّابيّ... و لا يجوز أن يکتب حديثه».

3.. الکافی، ج۱، ص۳۲۰؛ ج۸، ص۳۷۳ _ ۳۷۴: «... عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللهَ علیه السلام أَلا تَنْهَی هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ عَنْ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالَ مَنْ هَذَا الرَّجُلِ وَ مَنْ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ قُلْتُ: أَ لاَ تَنْهَى حُجْرَ بْنَ زَائِدَة وَ عَامِرَ بْنَ جُذَاعَة عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ فَقَالَ: يَا يُونُسُ قَدْ سَأَلْتُهُمَا أَنْ يَکفَّا عَنْهُ فَلَمْ يَفْعَلَا فَدَعَوْتُهُمَا وَ سَأَلْتُهُمَا وَ کتَبْتُ إِلَيْهِمَا وَ جَعَلْتُهُ حَاجَتِی إِلَيْهِمَا فَلَمْ يَکفَّا عَنْهُ فَلَا غَفَرَ اللهَ لَهُمَا...».

4.. الکافی، ج۱، ص۸.


حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
90

مناقب اهل بیت علیهم السلام در الکافی به طور گسترده بازتاب یافته است۱ می‌توان دریافت. ولی دیدگاه کلینی به شکل قابل توجهی با دیدگاه این رجالیان تفاوت داشت. وی رتبه امامان علیهم السلام را آن چنان بالا می‌دید که حتی با وجود صدها حدیث که در کتاب الحجة و با موضوع مناقب و فضائل اهل بیت علیهم السلام روایت کرده بود باز به دنبال فرصتی می‌گشت که حقّ مطلب را درباره شأن و جایگاه آن بزرگواران ادا کند.۲ یکی از نخستین نمود‌های این گونه گونی نگاه را طبعاً در استفاده یا عدم استفاده از

1.. برای نمونه می‌توان از نگاشته‌های معلّی بن محمد بصری یاد کرد. کلینی بیش از ۶۰۰ روایت از وی آورده است که اگر نگوییم همۀ آنها از کتاب‌های وی گزارش شده است قطعاً بسیاری از آنها بویژه آن دسته که به حوزۀ مناقب اهل بیت علیهم السلام مرتبط می‌شود (برای نشانی برخی از این دسته روایات وی نک: برنامۀ درایة النور، قسمت «دربارۀ درایة النور»، بخش معرفی الکافی، گزینۀ منابع الکافی). این‌گونه است. محمد بن سلیمان دیلمی نیز از این دسته راویان است که رجالیان وی را به اتهام غلو به سختی تضعیف نموده‌اند (رجال النجاشی، ص۳۶۵ و ۱۸۲؛ رجال ابن الغضائری، ص۹۱: «ضعيف فی حديثه مرتفع فی مذهبه، لا يلتفت إليه»). کلینی حدود ۵۱ روایت از وی نقل کرده است. نیز می‌توان از محمد بن الفضیل نام برد که به نوشتۀ شیخ در رجال به غلو متهم بوده است: رجال الشیخ، ص۳۶۵، ولی کلینی بیش از ۱۸۰ روایت از وی گزارش کرده است که بسیاری از آنها دربارۀ مناقب اهل بیت علیهم السلام بوده است. برای نمونه‌هایی از روایات تأویلی وی که همسنخ روایات جابر بن یزید جعفی است نک: الکافی، ج۱، ص۱۹۶، ۲۰۶، ۲۰۷، ۲۱۴، ۲۷۳، ۲۷۶، ۴۱۳، ۴۲۰، ۴۲۲، ۴۲۳، ۴۲۴، ۴۲۵.

2.. الکافی، ج۱، ص۹.

  • نام منبع :
    حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
    تعداد جلد :
    1
تعداد بازدید : 64099
صفحه از 315
پرینت  ارسال به