مکتب حديثی حلّه و ديدگاه آن درباره حديث ضعيف
درآمد
پس از شیخ طوسی گر چه تا چند دهه بغداد همچنان شکوه علمی خود را داشت اما این درخشش دیری نپائید و چنانکه گذشت اندک اندک به تاریکی گرائید. پیروان سیّد مرتضی نیز بیشتر گسترشدهنده همان دیدگاههای سیّد درباره خبر واحد بودند. برای نمونه غیر از نگاشتههای ابن ادریس که اندکی پس از این درباره آن سخن خواهیم گفت از نگاشتههای برجسته دوره پس از شیخ غنية النزوع فی علمی الأصول و الفروع از ابن زهرة حلبی (م585ق) را میتوان نام برد. ابن زهرة در غنية آنجا که به جستار خبر واحد میرسد۱ دلایل پذیرندگان خبر واحد را میآورد و آنها را پس از خردههایی چند به کنار مینهد و سرانجام بر همان باور سیّد میرود که: «بر خبر واحد نه علمی میتوان پی نهاد و نه کاری».
1. ابن ادریس حلّی
پس از شیخ در تاریخ فقه شیعه نام محمد بن ادریس حلی فقیه نامدار در سده ششم چشمها را به خود خیره میکند. وی در 543 ق در حلّه زاده شد و در 598 ق در همان شهر درگذشت. درباره وی در سالهای اخیر پژوهشی ارجمند با نام: «زندگی و اندیشههای ابن ادریس» به خامه آقای علی همّت بناری نگاشته شده است.