تاريخ : شنبه 1394/8/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46429
سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در شهر قم برگزار می‌‌شود

سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در شهر قم برگزار می‌‌شود

سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در 6 رشته قرآنی با حضور بیش از 400 نفر از دانشجویان کشور از تاریخ 19 تا 21 آبان‌ماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی قرآن و  عترت دانشجویان کشور صبح امروز با حضور علی‌اصغر شعاعی معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

شعاعی در این نشست خبری از حضور برخی از مسئولین کشوری، دانشگاهی و حوزوی در جشنواره ملی قرآن و عترت خبر داد و گفت: این جشنواره در ۶ گروه شامل بخش کتبی، شفاهی، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از دانشجویان خانم و آقا از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: بخش کتبی شامل احکام، آشنایی با سیره معصومین(ع)، ترجمه و مفردات قرآنی، آشنایی با احادیث و ادعیه و آشنایی با مفاهیم قرآنی خواهد بود که در مجموع ۱۱۷ نفر در این بخش به رقابت خواهند پرداخت. همچنین بخش شفاهی در ۸ رشته اذان، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء حفظ ۵ جزء و مداحی خواهد بود که در مجموع ۲۶۶ نفر از دانشجویان در این بخش شرکت خواهند کرد. همچنین نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و شعر با حضور ۱۲ تن از متسابقین در بخش ادبی برگزار خواهد شد.

شعاعی همچنین از حضور ۴۲ نفر از دانشجویان در گروه پژوهشی، فناوری و هنری خبر داد.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به بعد تبلیغی مسابقات اظهار داشت: تاثیرات برگزاری مسابقات از قبیل جشنواره ملی از بعد تبلیغی موجب انس بیشتر دانشجویان با قرآن کریم خواهد شد و به دلیل فراوانی رشته‌ها امکان شرکت درصد زیادی از دانشجویان در این جشنواره فراهم است که خود موجب ارتقای سطح قرآنی فکر دانشجویی کشور خواهد شد.

شعاعی با تاکید بر ایجاد زمینه برای افزایش استقبال دانشجویان از مسابقات قرآنی تصریح کرد: جهت افزایش نقش این مسابقات در فرهنگسازی قرآنی کشور برگزاری محافل انس با قرآن در مناطق مختلف استان یا شهر میزبان مسابقات با حضور عموم مردم پیشنهاد شده است.

وی همچنین به بُعد آموزشی و شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی اشاره کرد و گفت: شناسایی و آموزش نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی در بخش دانشجویی و همچنین انتخاب نفرات برتر جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام از اهداف اصلی این جشنواره است.

دبیر سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور افزود: اگرچه تشویق و تجلیل از نفرات برتر در هر رشته ضرورت دارد اما لازم است در کنار آن استعدادهای درخشان و نخبگان قرآنی در رشته‌های مختلف شناسایی شده و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود تا شاهد رشد روزافزون سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باشیم.

شعاعی از فعالیت کمیته‌های تشریفات، پشتیبانی، علمی، حراست، دبیرخانه و مدعوین در این جشنواره خبر داد و گفت: اعضای شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی کشور شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، علمی - کاربردی و فرهنگیان خواهد بود و مسئولیت دبیری این شورا را نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برعهده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه میزبانی سی‌امین دوره مسابقات از اوایل سالجاری به دانشگاه علوم و معارف سپرده شده تصریح کرد: امسال مسابقات در ۳۱ رشته برگزار خواهد شد که شاهد افزایش رشد کمی و کیفی مسابقات خواهیم بود.

شعاعی در ادامه به موضوع تامین بودجه مسابقات اشاره کرد و گفت: در دوره‌های ابتدایی برگزاری جشنواره قرآن و عترت حدود ۷۰ درصد از بودجه مسابقات را میزبان برگزار کننده تامین می‌کرد در حالی که در دوره‌های اخیر مقرر شده است تمامی بودجه توسط میزبان برگزار شود در همین راستا امسال به دلیل اینکه دانشگاه علوم و معارف زیرمجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه است بودجه مورد نیاز برای برگزاری مسابقات با حمایت این سازمان تامین شده است.

وی همچنین از افزایش ۱۰ درصدی جوایز نفرات برتر در این مسابقات خبر داد و افزود: در این دوره از مسابقات مراسم متنوعی از جمله زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و غباروبی بارگاه آن حضرت، زیارت مسجد مقدس جمکران و همچنین دیدار با علما و مراجع عظام تقلید از جمله ویژه‌برنامه‌های امسال خواهد بود.

لازم به یادآوری است سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عتر دانشجویان کشور از روز سه‌شنبه ۱۹ آبان‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه راس ساعت ۱۹ در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد و تا روز پنج‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین نفرات برتر این مسابقات در رشته حفظ کل و قرائت به مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام اعزام خواهند شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :