تاريخ : چهارشنبه 1394/8/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46551
نشست ترابط علم کلام و حدیث برگزار شد

نشست ترابط علم کلام و حدیث برگزار شد

پژوهشگاه قرآن و حدیث با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و مؤسسه امام صادق علیه السلام سه شنبه 19 آبان در سالن اجتماعات مؤسسه امام صادق علیه السلام نشست ترابط علم کلام و حدیث را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار و حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدصفر جبرئیلی سخنرانان این نشست بودند.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر اقوام کرباسی دبیر علمی نشست در ابتدای جلسه گفت: دانش کلام در طول تاریخ تطورات زیادی داشته، شاید از دوران نخستین پیدایش اسلام، به عنوان منطق دفاع از دین از آن بحث می‌شد در مقابل منطق فهم دین که به اسم فقه  معرفی شد.

وی افزود: شاید سال‌های بعد حوالی قرن سوم هست که می‌بینیم شاخه‌ای از مباحث استنباطی و معرفتی دانش کلام، دانش فهم دین که به اسم فقه مشهور بود آن هم به عرصه کلام کشانده شد و طبعاً از حوالی قرن سه به بعد ما بر پایه ادبیات که برخی از محققین آن دوره مطرح می‌کنند، دو هویت را می‌توانیم در طول تاریخ تشخیص بدهیم برای دانش کلام. یک هویت معرفتی و استنباطی از این دانش برای فهم آن و یک هویت دفاعی.

حجت الاسلام کرباسی با طرح این سوال که دانش حدیث و البته خودِ حدیث چه دستآوردها و نتایجی در دانش کلام، چه در حوزه معرفت و استنباط، چه در حوزه هویت دفاعی دانش کلام داشته و در طول تاریخ و حال حاضر چه مقدار می‌تواند مؤثر باشد ، از سخنرانان دعوت کرد تا پاسخ دهند.

در ادامه روش بحث مدرسه کوفه، مدینه، حله ، کربلا و قم، بررسی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :