تاريخ : چهارشنبه 1394/9/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46949
نقد منطبق بر اصول علمی ، از لوازم رشد و بالندگی به شمار می‌آید.

نقد منطبق بر اصول علمی ، از لوازم رشد و بالندگی به شمار می‌آید.

نشست علمی اخلاق و آئین نقد با هدف بررسی تاریخچه نقد و بیان الفبای صحیح انتقاد، با حضور دکتر سید حسن اسلامی اردکانی پژوهشگر دین و اخلاق در سالن شیخ صدوق برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، نشست علمی اخلاق و آئین نقد هم زمان با بیست هفتمین روز از آبان ماه سال جاری، با هدف بررسی تاریخچه نقد و بیان الفبای صحیح انتقاد، با حضور دکتر سید حسن اسلامی اردکانی پژوهشگر دین و اخلاق در سالن شیخ صدوق برگزار شد.

در ادامه بخش اول این برنامه تقدیم می شود:

در آغاز مراسم  سید حسن اسلامی اردکانی به بیان الفبای صحیح نقد پرداخت و اظهار داشت: منتقدین در گام اول بایستی الفبای صحیح نقد را بدانند، ناقدین امروز جامعه اسلامی بین واژه های انتقاد، نقد و تنقید تفاوت قائل می شوند و این بزرگ ترین اشتباه است.

وی تصریح کرد: دشواری مسئله آن است که تقریباً همه ما از وضع نابسامان نشر، نقد و تولید دانش نگرانیم و آماده سخنرانی‌های طولانی در این عرصه هستیم، اما هنگامی که از ما خواسته می‌شود به سهم خودمان، اندکی در این زمینه کاری کنیم و گامی برداریم با هزاران توجیه معیوب و ضایع مواجه می‌شویم.

اسلامی ادرکانی گفت: همه انتظار داریم که وضع نقد و نشر در کشورمان بسامان شود، نویسندگان ظرفیت نقد پذیری داشته باشند، ناقدان درست نقد کنند، ناشران چنین و چنان کنند و مترجمان فلان مسائل را همواره مد نظر داشته باشند، حال آنکه غالباً حاضر نیستیم اندک هزینه‌ای در این راه متحمل شویم و خود برخیزیم و گامی برداریم.

وی ابراز داشت: یکی از اصول بدیهی معرفت شناسی این است که معرفت بشری آمیخته به خطا و لغزش‌ می باشد، برای کشف حقیقت هر نظریه بایستی به بازنگری آن‌ پرداخت، از کاستی‌ها و کژی‌ها پرده برداشت و خلأها را پر کرد.

سردبیر نشریه پژوهش‌های ادیانی و فصلنامه نقد کتاب اخلاق افزود: نقد در صورتی که  بر اصول علمی منطبق باشد و از انگیزه ‌های غیر معرفتی عاری گردد، از لوازم رشد و بالندگی به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی ما نقد کتاب عمری پنجاه ساله دارد، آسیب شناسی این پدیده حاکی از آن است که جدای از عوامل جامعه شناسی، روان‌شناسی وسیاسی بیشتر کسانی که گام در این وادی نهاده‌اند با اصول و مبانی آن آشنایی ندارند و با تکیه بر این قاعده "خود راه بگویدت که چون باید رفت" نقد نویسی را آغاز کرده‌اند.

اسلامی اردکانی با بیان پرسش "نقد صحیح چیست؟"، اضافه کرد: در کشور ما نقد چهره‌ای دوگانه دارد، از یک سو مجلات متعددی که یا به نقد کتاب اختصاص دارند و یا بخش قابل توجهی از آن‌ها ویژه نقد است، از سوی دیگر نقدهایی که به این وضوح و شفافیت بیان نمی شوند.

اردکانی اشاره کرد: در چند دهه گذشته، شاهد نقدهایی بوده‌ایم که به هیچ وجه تناسبی با بیان نقد، روش صحیح انتقاد و پیشبرد دانش و معرفت ندارند، این مطلب حاکی از عدم سرمایه گذاری اهل علم و دانش در این زمینه است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :