پژوهشى در معراج از نگاه قرآن و روایات

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : كارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى
مرکز آموزشی : مركز تربیت مدرس حوزه علمیه قم
سال دفاع : 1372

چکیده :

(۲)
پژوهشى در معراج از نگاه قرآن و روایات

ادیب بهروز، محسن

كارشناسى ارشد الهیات و معارف اسلامى
مركز تربیت مدرّس حوزه علمیه قم
استاد راهنما: دكتر بهشتى، احمد
استاد مشاور: حجةالاسلام توفیقى، حسین
۲۱۳

تبیین مفهوم و معناى معراج، بررسى و اثبات امكان وقوع آن، عقلاً و نقلاً، و بررسى شیوه و كیفیت معراج پیامبر اكرم، موضوع مورد بحث محقّق در این پایان ‏نامه است.
معراج، سیر و سفر پیامبرصلى الله علیه وآله به ملكوت، از جمله رخدادهاى شگرف و شگفت‏زاى دوران قبل از هجرت پیامبر اسلام است. این سفر در اوج تكذیب‏ها، خیره‏سرى‏ها و زشت‏خویى‏هاى مشركان تحقّق یافت. در اوج این نامردى‏ها و گسترش رنج‏ها و زجرها، خداوند، آخرین پیامبر خود را به ملكوت مى‏بَرَد تا با ارائه شگرفى‏هاى هستى و شگفتى‏هاى ملكوت، جان او را از حقایق الهى بیا كَنَد و قدرت لایزال و شكست‏ناپذیر الهى را به وى بنمایاند و جایگاه والایش را در ملكوت، بدو نشان دهد، تا او با توانى بیشتر و ثباتى افزون‏تر در گسترش آیینش بكوشد و مشركان و ناباوران را حجّتى قویم و برهانى استوار باشد.
این بررسى، در شش فصل و یك خاتمه سامان یافته است.
در نخستین فصل به تبیین معناى واژه «معراج» بر اساس منابع لغوى پرداخته و پس از آن، معناى اصطلاحى معراج را در قرآن و روایات آورده است. در پایان بحث نیز تعاریف بزرگان را از معراج عرضه كرده و با تعریفى كه خود برگزیده، این فصل را پایان داده است.
وى در فصل دوم به اثبات معراج پرداخته است كه با تفسیر و تبیین آیات سوره اسراء و نجم، آغاز شده و با عرضه و تحلیل روایات این موضوع و سپس، ارائه دلیل عقل، آن را ادامه داده و در پایان نیز آرا و گفتار متفكّران، دانشوران و متكلّمان و محدّثان اسلامى را آورده است كه اعتقاد به معراج را ضرورى تلقّى كرده و انكار و روى برتافتن از آن را كفر دانسته‏اند.
نگارنده، در فصل سوم با استناد به یك روایت صحیح و تأیید دیگر روایات، تعدّد معراج را به اثبات رسانده و در پایان، با الهام گرفتن از سخنان علّامه طباطبایى، دو مرتبه روى دادن معراج را تبیین و تأیید نموده است.
وى در چهارمین فصل، بحث زمان و مكان را - كه از پُر گفتگوترین و جنجالى‏ترین بحثهاى معراج است - مطرح نموده و تضارب آرا و شگفتى در این باره در منابع و متون و تحقیقات محقّقان را نیز ضمیمه كرده‏است.
نگارنده، همچنین با تكیه بر دلایل متعدّدى به لحاظ زمان، به تحقّق معراج در سال سوم یا چهارم بعثت، معتقد شده و به لحاظ مكان، مسجدالحرام را براى معراج برگزیده است. در ادامه بحث نیز وسیله سفر ملكوتى حضرت و ویژگى‏هاى آن را بر اساس روایات، تبیین نموده است و پس از آن با طرح چهار نظریه در زمینه چگونگى سفر و انتخاب نظریه جسمى - روحى، به اثبات آن پرداخته و با نقد و بررسى دیگر آرا، بى‏پایگى آن دیدگاه‏ها را روشن ساخته است.
نگارنده، در فصل پنجم با الهام گرفتن از روایات و با تكیه بر آیات «لِنُریه مِن آیاتِنا» و «لَقَد رَأى مِن آیات رَبِّه الكُبرى»، از هدف این سفر ملكوتى سخن گفته و براى تبیین بیشتر ابعاد هدف، پاره‏اى از مشاهدات پیامبرصلى الله علیه وآله را در معراج، گزارش كرده و با گفتارى از بزرگان در این باره، فصل را پایان داده است.
در آخرین فصل با استناد به روایات معصومان‏علیهم السلام از ولایت على‏علیه السلام، وجوب نمازهاى روزانه، مادّه اوّلیه وجود زهراى اطهرعلیها السلام، رفع تكلیف‏هاى دشوار امّت‏هاى پیشین از امّت رسول خدا، به عنوان دستاوردهاى مهم این سفر ملكوتى یاد شده است و با نقد و بررسى دیدگاه‏هاى مختلف در این زمینه، این فصل، پایان یافته است.
در خاتمه نیز گزارش‏گونه‏اى از سفر پیامبرصلى الله علیه وآله ذكر شده است. لحن و بیان در این بخش و چگونگى تنظیم و عرضه آن با فصل‏هاى پیشین، متفاوت است. نگارنده در این بخش، كوشش نموده آنچه را پیامبرصلى الله علیه وآله پس از سفر معراج به عنوان دیده‏ها و شنیده‏هاى خود نقل كرده - كه همه تنبّه‏ آفرین و درس‏آموز است - ، در قالب گزارش و دقیقاً مستند به روایات بیاورد.

کلیدواژگان :