حضرت مهدي سلام الله علیه

حضرت مهدي سلام الله علیه

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مردى از خاندان من حكومت خواهد كرد كه نامش با نام من يكى است . اگر از دنيا جز يك روز نمانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا او حكومت را به دست گيرد .

نامهاى امام مهدی عجل الله تعالی فرجه

الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولِه تعالى : «و مَنْ قُتِلَ مظلوما فقد جَعَلْنا لوليّهِ سُلطانا ... إنّه كان منصورا » : سمَّى اللّه ُ المهديَّ المنصورَ ، كما سمَّى أحمدَ ومحمّد ومحمود ، وكما سَمّى عيسى المسيحَ عليه السلام؛
امام باقر عليه السلام ـ در تفسير آيه «وَ مَن قتل مظلوما فقدْ جعلنا لوليّه سلطانا ... إنّه كان منصورا» ـ : خداوند مهدى را منصور ناميده است ، چنان كه (رسول اللّه را) احمد و محمّد و محمود ناميده ، و چنان كه عيسى را مسيح ناميده است .
بحار الأنوار: ۵۱/۳۰/۸
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن عِلّةِ تَسمِيَةِ القائمِ بالمَهديِّ ـ : لِأنّه يَهدي إلى كلِّ أمرٍ خَفيٍّ؛
امام صادق عليه السلام ـ آن گاه كه از علّت نامگذارى قائم ، به مهدى پرسيده شد ـ : چون او به هر امر نهانى رهنمون مى شود .
الغيبة للطوسي : ۴۷۱ / ۴۸۹
نص بر امامت آن حضرت
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ : ابْنِي محمّدٌ ، وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً .أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ، ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ
امام عسكرى عليه السلام ـ در پاسخ بـه پـرسـش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ : فرزندم محمّد ، اوست امام و حجّت پس از من . هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است . بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرايان به نابودى افتند . كسانى كه (براى ظهور او) زمان تعيين كنند دروغ گويند . پس از آن غيبت ظهور مى كند . گويى پرچمهاى سفيد را مى بينم كه در نجفِ كوفه برفراز سر او در اهتزازند .
بحار الأنوار : ۵۱ / ۱۶۰ / ۷
بشارت به مهدى علیه السلام
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بشارت بادا تو را اى فاطمه كه مهدى از توست .
كنز العمّال : ۳۴۲۰۸
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : المهديُّ رجُلٌ مِن وُلْدي ، وجهُهُ كالكَوكبِ الدُّرّيِّ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مهدى مردى از فرزندان من است كه چهره اش چون ستاره تابان است .
كنز العمّال : ۳۸۶۶۶
عنه صلى الله عليه و آله : لا تَقومُ السّاعةُ حتّى تَمْتَلئَ الأرضُ ظُلما وعُدْوانا ، ثُمّ يخرُجُ رجُلٌ مِن عِترتي فيَملَؤُها قِسْطا وعَدلاً كما مُلِئتْ ظُلما وعُدْوانا ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قيامت برپا نمى شود تا زمانى كه زمين از ستم و دشمنى آكنده شود ، آن گاه مردى از خاندان من قيام كند و زمين را ، همچنان كه از ظلم و جور آكنده شده ، از عدل و داد پر كند .
كنز العمّال : ۳۸۶۹۱
عنه صلى الله عليه و آله : يَليرجُلٌ مِن أهلِ بيتي يُواطِئُ اسمُه اسمِي ، لَو لَم يَبْقَ مِن الدُّنيا إلاّ يَومٌ لَطوَّلَ اللّه ُ ذلكَ اليومَ حتّى يَليَ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مردى از خاندان من حكومت خواهد كرد كه نامش با نام من يكى است . اگر از دنيا جز يك روز نمانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا او حكومت را به دست گيرد .
كنز العمّال : ۳۸۶۶۱
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المهديُّ رجُلٌ مِنّا مِن وُلدِ فاطمةَ؛
امام على عليه السلام : مهدى مــردى از ماست ، از نسل فاطمه .
كنز العمّال : ۳۹۶۷۵
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : فإذا خَرجَ أسْندَ ظَهْرَهُ إلى الكعبةِ ،واجْتَمعَ إليهِ ثلاثُمائةٍ وثلاثةَ عَشَرَ رجُلاً ، فأوّلُ ما يَنطِقُ بهِ هذهِ الآيةُ : «بَقِيّةُ اللّه خيرٌ لكم إنْ كُنتم مؤمنين» . ثُمّ يقولُ: أنا بَقِيّةُ اللّه وحُجّتُهُ وخليفتُهُ علَيكُم، فلا يُسَلِّمُ إلَيهِ مُسَلِّمٌ إلاّ قالَ : السّلامُ عليكَ يا بَقِيّةَ اللّه في أرضِهِ ؛
امام باقر عليه السلام : هـرگاه قيام كـند بـه كعبه تكيه دهد و سيصد و سيزده مرد بر گردش حلقه زنند . نخستين سخنى كه مى گويد اين آيه است «بقية اللّه براى شما بهتر است اگر ايمان داشته باشيد» . آن گاه مى فرمايد : من بقية اللّه هستم و حجّت و جانشين او بر شما . هيچ درود فرستنده اى به او درود نفرستد مگر چنين : درود بر تو اى باقيمانده خدا در زمين خدا .
نور الثقلين : ۲ / ۳۹۲ / ۱۹۴
دو غَيبتِ امام مهدى علیه السلام
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : للقائمِ غَيبتانِ : إحْداهُما طويلةٌ ، والاُخرى قصيرةٌ ، فالاُولى يَعلَمُ بمكانِهِ فيها خاصّةٌ مِن شيعتِهِ ، والاُخرى لا يَعلمُ بمكانِهِ فيها (إلاّ) خاصّةُ مواليهِ في دِينهِ؛
امام صادق عليه السلام : قائم را دو غَيبت است : يكى طولانى و ديگرى كوتاه . در غيبت نخستين ، جايگاه آن حضرت را شيعيان خاص او مى دانند و در غيبت دوم از جايگاه او كسى خبر ندارد بجز خواصّ از ياران دينى او .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۵۵ / ۱۰
دشواربودن ديندارى در زمان غيبت امام علیه السلام
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : والّذي بَعثَني بالحـقِّ بشيرا ، إنّ الثّابِتِينَ على القَولِ بهِ في زمانِ غَيبتِه لَأعزُّ مِنَ الكِبريتِ الأحْمَرِ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سوگند به آن كه بحقّ مرا بشارت دهنده فرستاد ، آنان كه در زمان غيبتش بر عقيده خود نسبت به امامت او پايدارى مى ورزند ، كميابتر از گوگرد سرخ اند .
كمال الدين : ۲۸۸ / ۷
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيبةً المُتَمَسِّكُ فيها بدِينهِ كالخارِطِ لِشَوْكِ القَتادِ بيَدِهِ . ثُمّ أطْرَقَ مَلِيّا ثُمّ قالَ : إنّ لِصاحِبِ هذا الأمرِ غَيْبةً فَلْيَتَّقِ اللّه َ عَبدٌ ولْيتَمَسَّكْ بدِينِهِ؛
امام صادق عليه السلام : همانا صاحب اين امر (امام عصر) را غيبتى است كه نگهداشتن دين در آن زمان همچون كندن خارِ گَوَن از بالا به پايين ، وبا دست است . حضرت سپس مدّتى خاموش ماند و آن گاه فرمود : همانا صاحب اين امر را غيبتى است . پس بنده بايد تقواى خدا پيشه كند و به دين خود چنگ آويزد .
الغيبة للنعماني : ۱۶۹/۱۱
دعا در زمان غيبت امام علیه السلام
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام لاِبْنِ سِنانٍ : سَتُصيبُكُم شُبْهةٌ فَتَبقَونَ بلا عَلَمٍ يُرى ولا إمامِ هُدىً ، لا يَنْجو مِنها إلاّ مَن دَعا بدُعاءِ الغَريقِ . قلتُ : وكيفَ دُعاءُ الغَريقِ ؟ قالَ : تقولُ : يا اللّه ُ يا رحمانُ يا رحيمُ ، يا مُقلِّبَ القلوبِ ثَبِّتْ قلبي على دِينِكَ . فقلتُ : يا مُقلِّبَ القلوبِ والأبصارِ ثَبِّتْ قلبي على دِينِكَ ! فقالَ : إنّ اللّه َ عز و جل مُقلِّبُ القلوبِ والأبصارِ ، ولكنْ قُلْ كما أقولُ : يا مُقلّبَ القلوبِ ثَبّتْ قلبي على دِينِكَ؛
امام صادق عليه السلام ـ خـطاب به ابـن سنان ـ : بـزودى در شـبهه اى خواهيد افتاد و بدون نشانه اى نمايان وامامى رهنما خواهيد ماند . از اين شبهه رهايى نيابد مگر آن كس كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است ؟ فرمود : مى گويى : خدايا ! بخشايشگرا ! مهربانا ! اى دگرگونساز دلها ! دل مرا بر دينت استوار گردان . عرض كردم اى دگرگون ساز دلها و انديشه ها ! دل مرا بر دينت استوار گردان . فرمود : البته خدا عز و جل دگرگون كننده دلها و انديشه هاست . امّا تو همان بگو كه من مى گويم : اى ديگرگونساز دلها ! دل مرا بر دينت استوار ساز .
كمال الدين : ص ۳۵۲ ح ۴۹
انتظار فرج
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : أفضلُ أعمالِ اُمّتي انتظارُ الفَرَجِ مِن اللّه عز و جل؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : برترين كارهاى امّت من انتظار فرج و گشايش خداوند است .
كمال الدين : ص‏۶۴۴ ح‏۳
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : انتظارُ الفَرَجِ مِن أعظمِ الفَرَجِ؛
امام سجّاد عليه السلام : انتظار فرج خود از بزرگترين گشايش هاست .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۲۲ / ۴
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : مَن ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ ، لا بَلْ كانَ بمنزلةِ الضّاربِ بينَ يدَي رسولِ اللّه صلى الله عليه و آلهبالسَّيفِ ؛
امام صادق عليه السلام : هر كه در حال انتظار اين امر (ظهور قائم) بميرد همچون كسى است كه با قائم در خيمه او باشد ؛ نه ، بلكه به مانند كسى است كه در كنار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شمشير زند .
بحار الأنوار : ۵۲/۱۴۶/۶۹
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : انتظارُ الفَرَجِ مِن الفَرَجِ؛
امام كاظم عليه السلام : انتظار فرج خود ، گونه اى گشايش است .
الغيبة للطوسي : ۴۵۹ / ۴۷۱
ظهور قائم پس از نوميدى مردم
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ هذا الأمرَ لا يَأتيكُم إلاّ بعدَ إياسٍ ، لا واللّه ، حتّى تُمَيَّزوا؛
امام صادق عليه السلام : به خدا قسم اين امر (ظهور) به سراغتان نيايد مگر پس از آن كه به كلى نوميد شويد ، نه به خدا ، مگر پس از آن كه (سره و ناسره شما) از هم باز شناخته شود .
بحار الأنوار : ۵۲/۱۱۱/۲۰
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : إنّما يَجيءُ الفَرَجُ على اليَأْسِ؛
امام رضا عليه السلام : همانا فرج و گشايش پس از نوميدى مى آيد .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۱۰ / ۱۷
تعيين كنندگان وقت ظهور دروغگويند
الإمامُ الباقرُ عليه السلام وقد سألَه الفُضَيلُ : هَل لهذا الأمرِ وقتٌ ؟ : كَذَبَ الوَقّاتونَ ، كَذَبَ الوَقّاتونَ ، كَذَبَ الوَقّاتونَ؛
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش فضيل كه آيا زمان ظهور تعيين شده است ؟ ـ : وقت گذاران دروغ گفته اند ، وقت گذاران دروغ گفته اند ، وقت گذاران دروغ گفته اند .
الغيبة للطوسي : ۴۲۶ / ۴۱۱
علّت غيبت
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : لابدّ للغُلامِ من غَيبةٍ ، فقيلَ لَهُ : ولِمَ يا رسولَ اللّه ؟ قال : يَخافُ القَتْلَ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ناچار آن كودك را غيبتى بايد . عرض شد : چرا ، اى پيامبر خدا ؟ فرمود : از كشته شدن بيم دارد .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۹۰ / ۱
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام وقد سُئلَ عن علّةِ الغَيبةِ : لِأمرٍ لَم يُؤذنْ لنا في كَشفِهِ لكُم . قلتُ عبداللّه بن الفضل : فما وجْهُ الحِكمةِ في غَيبتهِ ؟ قال : وجْهُ الحِكمةِ في غَيبتهِ وجهُ الحكمةِ في غَيباتِ مَن تقدّمَهُ مِن حُجَجِ اللّه تعالى ذِكرُهُ ، إنّ وجهَ الحكمةِ في ذلكَ لا يَنكشِفُ إلاّ بعدَ ظهورِهِ ... إنّ هذا الأمرَ أمرٌ مِن (أمرِ) اللّه تعالى ، وسِرٌّ مِن سرِّ اللّه ، وغيبٌ مِن غَيبِ اللّه ،ومتى عَلِمنا أنّهُ عز و جل حكيمٌ صدّقْنا بأنّ أفعالَهُ كلَّها حِكمةٌ ،وإنْ كانَ وجهُها غيرَ مُنكَشِفٍ؛
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از علّت غيبت ـ : به علتى كه اجازه نداريم آن را براى شما فاش سازيم . عبد اللّه بن فضل مى گويد : عرض كردم : پس ، فايده و حكمت غيبت او چيست ؟ فرمود : حكمت غيبت او همان حكمت غيبت حجّتهاى الهى پيش از اوست . حكمت آن فقط پس از ظهور او معلوم خواهد شد .. . غيبت مرى از [ امور ]خداست و رازى از رازهاى خدا و غيبى از غيب خدا . وقتى دانستيم كه خداوند عز و جل حكيم است تصديق مى كنيم كه همه كارهاى او از روى حكمت است هر چند راز حكيمانه بودن آنها بر ما معلوم نباشد .
كمال الدين : ۴۸۲ / ۱۱
عنه عليه السلام : القائمُ عليه السلام لَن يَظهرَ أبدا حتّى تَخرُجَ ودائعُ اللّه تعالى [يعني بها المؤمنينَ مِن أصلابِ الكافرينَ] فإذا خَرجَتْ ظَهرَ على مَن ظَهرَ مِن أعداءِ اللّه فقتَلَهُم ؟
امام صادق عليه السلام : قائم عليه السلام هرگز ظهور نكند تا آن گاه كه امانتهاى خداوند متعال بيرون آيند (يعنى مؤمنان از صلب كافران) . پس ، هرگاه آنان بيرون آمدند قائم بر دشمنان خدا چيره مى شود و آنها را مى كشد .
علل الشرائع : ۱۴۷ / ۲
عنه عليه السلام : ما يكونُ هذا الأمرُ حتّى لا يبقى صِنفٌ مِن النّاسِ إلاّ وقد وُلّوا عَلى النّاسِ ، حتّى لا يَقولَ قائلٌ : إنّا لو وُلِّينا لَعَدَلْنا ! ثُمّ يَقومُ القائمُ بالحقِّ والعَدلِ؛
امام صادق عليه السلام : اين كار (قيام قائم عليه السلام) رخ نخواهد داد تا آن كه هر گروه و دسته اى حكومت بر مردم را به دست گيرد تا كسى نگويد اگر حاكم مى شديم عدالت را مى گسترانديم . بعد از اين ، قائم حقّ و عدل گستر قيام مى كند .
الغيبة للنعماني : ص ۲۷۴ ح ۵۳
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لو كانَ فيكُم عِدّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائمُنا؛
امام كاظم عليه السلام : اگر در ميان شما به تعداد اهل بدر وجود داشت قائم ما قيام مى كرد .
مشكاة الأنوار : ۱۲۸ / ۳۰۰
بهره گيرى مردم از امام در زمان غيبت
الإمامُ المهديُّ عليه السلام : أمّا وَجهُ الانْتِفاعِ بي في غَيبَتي فكالانْتِفاعِ بالشَّمسِ إذا غَيَّبها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ ، وإنّي لَأمانٌ لأهلِ الأرضِ كما أنّ النُّجومَ أمانٌ لأهلِ السَّماءِ؛
امام مهدى عليه السلام : چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غيبتم همچون بهره مند شدن از خورشيد است ، آن گاه كه در پس ابر از ديدگان پنهان شود . من مايه امنيت زمينيانم همچنان كه ستارگان مايه امنيت آسمانيان هستند .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۹۲ / ۷
نشانه هاى ظهور
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إذا هلَكَ الخاطِبُ وزَاغَ صاحِبُ العَصرِ وبقِيَتْ قلوبٌ تَتَقلّبُ مِن مُخْصِبٍ ومُجْدِبٍ ، هلَكَ المُتَمَنّونَ واضْمَحَلَّ المُضْمَحِلّونَ وَبقِيَ المؤمنونَ ، وقَليلٌ ما يكونونَ ، ثلاثُمائةٍ أو يَزيدونَ ، تُجاهِدُ معَهُم عِصابةٌ جاهَدَتْ مَعَ رسولِ اللّه صلى الله عليه و آله يومَ بَدرٍ ، لَم تُقْتَلْ ولَم تَمُتْ؛
امام على عليه السلام : آن گاه كه خطيب به هلاكت درافتد و امام عصر از ديدگان پنهان شود و دلهايى شاداب و دلهايى ديگر فسرده گردد ، آرزومندان نابود شوند و فرو پاشندگان از هم فرو پاشند و مؤمنان باقى مانند كه شمارشان اندك است ، سيصد نفر يا بيشتر . در ركاب اين مؤمنان دسته اى مى جنگند كه روز بدر در كنار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جنگيدند و كشته نشدند و نمردند .
بحار الأنوار : ۵۲ / ۱۳۷ / ۴۲
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: إنّ لِقيامِ القائمِ عليه السلام عَلاَماتٍ تكونُ مِنَ اللّه عز و جل للمؤمنينَ ، قلتُ محمّدُ بنُ مسلمٍ : وما هِيَ ، جَعَلني اللّه ُ فِداكَ ؟ قالَ : ذلكَ قولُهُ عز و جل « وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ » يعني المؤمنينَ قبلَ خروجِ القائمِ « بِشَيْءٍ مِنَ الخَوْفِ و الجُوعِ و نَقْصٍ مِنَ الأمْوالِ و الأنْفُسِ و الَّثمَراتِ و بَشِّرِ الصّابِرينَ » .
امام صادق عليه السلام : خداوندبراى مؤمنان نشانه هايى از قيام قائم عليه السلامبر شمرده است . ـ محمّد بن مسلم مى گويد ـ عرض كردم : خداوند مرا فداى شما كند آن نشانه ها چيست ؟ فرمود : اين سخن خداوند متعال : «شما ـ يعنى مؤمنان پيش از قيام قائم ـ را به چيزى از ترس و گرسنگى و كمبود مال و جان و ميوه ها مى آزماييم و شكيبايان را نويد ده» .
كمال الدين : ۶۴۹ / ۳
الإمامُ المهديُّ عليه السلام وقد سألَه عليُّ بنُ مهزيارَ : يا سيّدي ، متى يكونُ هذا الأمرُ ؟ : إذا حِيلَ بينَكُم وبينَ سبيلِ الكعبةِ؛
امام مهدى عليه السلام ـ در پاسخ اين پرسش على بن مهزيار كه سرورم ! اين امر (ظهور) كى خواهد بود ؟ ـ : هرگاه راه مكه بر شما بسته شود .
نور الثقلين: ۵/۴۶۱/۴
در هنگام ظهور
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إذا نادى مُنادٍ مِن السّماءِ : «ءانّ الحقَّ في آلِ محمّدٍ» فعندَ ذلكَ يَظهرُ المَهديُّ على أفواهِ النّاسِ ويُشرَبونَ حُبَّهُ ، فلا يَكونُ لَهُم ذِكْرٌ غيرُهُ؛
امام على عليه السلام : هرگاه آواز دهنده اى از آسمان آواز برآورد كه : «همانا حقّ در ميان خاندان محمّد است» در آن هنگام مهدى بر سر زبانهاى مردم مى افتد و جام محبّت او را سر مى كشند و جز ياد و نام او بر زبان ندارند .
التشريف بالمنن : ۱۲۹ / ۱۳۶
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لَو يَعلمُ النّاسُ ما يَصْنعُ القائمُ إذا خَرجَ لأَحَبَّ أكثرُهُم أنْ لايَرَوهُ ، مِمّا يَقتُلُ مِن النّاسِ ... حتّى يقولَ كثيرٌ مِن النّاسِ : ليسَ هذا مِن آلِ محمّدٍ ! ولو كانَ مِن آلِ محمّدٍ لَرَحِم؛
امام باقر عليه السلام : اگر مردم مى دانستند كه هرگاه قائم قيام كند چه كشتارى به راه مى اندازد بى گمان بيشترِ آنان دوست داشتند كه او را نبينند ... چندان كه بسيارى از مردم مى گويند : او از خاندان محمّد نيست . اگر از خاندان محمّد بود رحم مى كرد .
الغيبة للنعماني : ۲۳۳ / ۱۸
عنه عليه السلام : يَقومُ القائمُ بأمرٍ جديدٍ ، وكتابٍ جديدٍ ، وقضاءٍ جديد ، على العَربِ شديدٌ ، لَيس شأنُهُ إلاّ السَّيفَ ، لا يَسْتَتِيبُ أحدا ، ولا يأخذُهُ في اللّه لَوْمهُ لائم؛
امام باقر عليه السلام : قائم فرمانى تازه ، كتابى تازه و قضاوتى تازه مى آورد . بر عربها سخت مى گيرد ، سروكارش فقط با شمشير است ، كسى را توبه نمى دهد و در راه خدا به سرزنش هيچ نكوهشگرى توجه نمى كند .
الغيبة للنعماني : ۲۳۳ / ۱۹
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّه ُ عز و جل لِشيعتِنا في أسْماعِهِم وأبْصارِهِم ، حتّى (لا) يكونَ بينَهُم وبينَ القائمِ بَريدٌ ، يُكلِّمُهُم فيَسْمَعونَ ، ويَنظُرُونَ إليهِ وهُو في مكانِهِ؛
امام صادق عليه السلام : زمانى كه قائم ما قيام كند خداوند عز و جل گوشها و چشمهاى شيعيان ما را چنان تيز كند كه ميان آنان و قائم پيكى نباشد . از جاى خود با شيعيان سخن مى گويد و آنها سخنانش را مى شنوند و خود او را مى بينند .
الكافي : ۸ / ۲۴۱ / ۳۲۹
عنه عليه السلام : معَ القائمِ عليه السلام مِن العربِ شيءٌ يَسيرٌ ، فقيلَ له : إنّ مَن يَصِفُ هذا الأمرَ مِنهُم لَكثيرٌ ! قالَ : لابُدّ للنّاسِ مِن أنْ يُمَحَّصوا ويُمَيَّزوا ويُغَرْبَلوا ، وسَيَخرُجُ مِن الغِرْبالِ خَلْقٌ كثيرٌ؛
امام صادق عليه السلام : اندكى از عربها به همراه قائم عليه السلام قيام مى كنند . عرض شد : عده زيادى از عربها خود را از ياران او مى دانند ؟ ! فرمود : مردم بايد پالايش شوند و سره و ناسره شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانى از غربال خواهند گذشت .
الكافي : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۲
عنه عليه السلام : إذا خرجَ القائمُ عليه السلام خَرجَ مِن هذا الأمرِ مَن كانَ يرى أنّهُ مِن أهلِهِ ، ودخلَ فيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمسِ والقمرِ؛
امام صادق عليه السلام : زمانى كه قائم عليه السلام قيام كند كسانى كه گمان مى شود از خاندان او هستند از صف آن حضرت خارج مى شوند و كسانى كه به خورشيد و ماه پرست مى مانند به صف او در مى آيند .
الغيبة للنعماني : ۳۱۷ / ۱
جهان پس از ظهور امام مهدى
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : يَخرُجُ في آخرِ اُمّتي المَهديُّ ، يَسْقيهِ اللّه ُ الغَيْثَ ، وتُخرِجُ الأرضُ نَباتَها ، ويُعطى المالُ صِحاحا ، وتَكْثُرُ الماشِيَةُ ، وتَعْظُمُ الاُمّهُ؛
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در ميان واپسين امتم مهدى ظهور مى كند . خداوند به او باران عطا مى كند ، زمين گياهش را بر مى روياند ، مال را تمام و كامل مى دهد ، دامها و چارپايان زياد مى شوند و امّت سربلند و بزرگ مى شود .
المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۶۰۱ ح ۸۶۷۳
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : إذا قامَ قائمُنا أذْهَبَ اللّه ُ عن شِيعتِنا العاهَةَ ، وجَعلَ قلوبَهُم كَزُبَرِ الحديدِ ، وجَعلَ قُوّةَ الرّجُلِ مِنهُم قُوّةَ أربَعينَ رجُلاً ، ويكونونَ حُكّامَ الأرضِ وسَنامَها؛
امام سجّاد عليه السلام : زمانى كه قائم ما قيام كند خداوند آفت را از شيعيان ما بزدايد و دلهاى آنان را چون پاره هاى آهن (سخت و تزلزل ناپذير) كند و هر مرد آنانرا قدرت چهل مرد دهد . آنان فرمانروا و سالار جهان خواهند بود .
الخصال : ص ۵۴۱ ح ۱۴
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إذا قـامَ الـقائمُ عَرَضَ الإيمانَ عـلى كلِّ ناصِبٍ ، فإنْ دَخلَ فيهِ بِحَقيقةٍ وإلاّ ضَربَ عُنُقَهُ أو يُؤدّيَ الجِزْيةَ كما يُؤدّيها اليومَ أهلُ الذِّمّةِ ، ويَشُدُّ على وَسَطِهِ الهِمْيانَ ، ويُخرِجُهُم مِن الأمْصارِ إلى السَّوادِ ؛
امام باقر عليه السلام : زمانى كه قائم به پا خيزد ايمان را بر هر دشمن كينه توزى عرضه مى كند اگر از جان و دل ايمان نياورد گردنش زده مى شود يا همچون ذميان امروز جزيه مى پردازد . و به كمر او زنّار مى بندد و آنان را از شهرها به حومه ها و روستاها بيرون مى كند .
الكافي : ۸ / ۲۲۷ / ۲۸۸
چهل حديث از امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف
توجه امام مهدى (عج) به شيعيان خويش
انا غير مهملين لمراعاتكم, و لا ناسين لذكركم, و لو لا ذلك لنزل بكم اللاواه, واصطلمكـم الاعداء. فـاتقـوا الله جل جلاله و ظاهـرونـا.
ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم,كه اگر جز ايـن بود گرفتاريها به شما روى مىآورد و دشمنان, شما را ريشه كـن مى كردند. از خدا بترسيد و مارا پشتيبانى كنيد.
بحارالانوارج ۵۳,ص ۱۷۵
عمل صالح و تقرب به اهل بيت عليهم السلام
فليعمل كل امرء منكم بما يقرب به من محبتنا,وليتجنب ما يدنيه من كراهيتنا و سخطنـا, فـان امـرا يبغته فجـاه حيـن لا تنفعه تـوبه, و لا يتجيه مـن عقـابنــا ندم على حوبه.
هريك از شما بايد به آنچه كه او را به دوستى ما نزديك مى سازد,عمل كند واز آنچه كه خـوشايند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزيند, زيرا خـداوند به طور ناگهانى انسان را مى گيرد, در وقتى كه توبه برايـش سودى ندارد وپشيمانى او را از كيفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد.
همان,ج ۵۳,ص ۱۷۶
تسليـم در مقـابل دستـورهـاى اهل بيت عليهم السلام
فاتقو الله و سلموا لنا و ردو الامر الينا,فعلينا الاصدار,كما كان منا الايراد, و لا تحاولوا كشف ما غطـى عنكـم, و اجعلـوا قصـدكـم الينا بالمـوده علـى السنه الـواضحه.
از خـدا بتـرسيد و تسليـم ما شـويد , كارها را به ما واگذاريـد, برماست كه شما را از سرچشمه, سيراب برگردانيـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى كشف آنچه از شما پـوشيده شده نرويد. مقصد خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهيــد.
بحارالانوار ج ۵۳,ص ۱۷۹
تحقق حتمى حق
ابى الله عزوجل للحق الا اتماما وللباطل الا زهوقا, و هو شاهد على بمااذكره.
خـداوند مقدر فرموده است كه حق به مرحله نهايى و كمال خود برسد و باطـل از بيـن رود, و او بـر آنچه بيـان نمـودم گواه است.
همان,ج ۵۳,ص ۱۹۳
خلقت هدفدار و هدايت پايدار
ان الله تعالى لم يخلق الخلق عبثا و لا اهملهم سدى بل خلقهم بقدرته و جعل لهم اسماعا و ابصارا و قلوبا و البابا ثـم بعث اليهم النبيين عليهم السلام مبشريـن و منذريـن يـامرونهم بطاعته و ينهونهم عن معصيته و يعرفونهم ما جهلوه مـن امر خالقهم و دينهم و انزل عليهم كتابـا, و بعث اليهم ملائكـه ياتيـن بينهم و بيـن مـن بعثهم اليهم بــالفضل الذى جعله لهم عليهم.
خداوند متعال, خلق را بيهوده نيافريده و آنان را مهمل نگذاشته است,بلكه آنان را به قـدرتـش آفريـده و بـراى آنها گـوش وچشـم ودل و عقل قرار داده , آن گاه پيامبرانراكه مژده دهنده و ترساننده هستنـد به سـويشان برانگيخت تا به طاعتـش دستـور دهند واز نافرمانـى اش جلـوگيرى فـرمايند و آنچه را از امـر خـداونـد و دينشان نمى دانند به آنها بفهمانند و بر آنان كتاب فرستاد وبه سـويشان فرشتگان بـرانگيخت تـا آنهاميان خـدا و پيامبـران ـ به واسطه تفضلـى كه بـر ايشان روا داشته ـ واسطه باشند.
بحارالانوار ,ج ۵۳,ص ۱۹۴
ظهور حق
اذا اذن الله لنـا فـى القـول ظهر الحق و اضمحل الباطل و انحسر عنكـم.
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن گـوييم, حق ظاهر خـواهد شد و باطل از ميـان خـواهـد رفت وخفقـان از ( سـر) شمـا بـرطـرف خـواهـد شـد.
همان,ج ۵۳,ص ۱۹۶
تفتيش ناروا
من بحث فقد طلب, ومن طلب فقد دل, و من دل فقد اشاط و من اشاط فقد اشرك.
حضرت مهدى(عج)در خصوص كسانى كه در جستجوى او بوده اند تا به حاكم جور تحويلش دهنـد فرمـوده است: آن كه بكاود, بجويد و آن كه بجـويد دلالت دهـد وآن كه دلالت دهـد به هـدف رسـد و هـر كه (در مـورد مـن) چنيـن كنـد, شـرك ورزيـده است.
بحارالانوار,ج ۵۳,ص ۱۹۶
ظهور حق به اذن حق
فلاظهور الا بعد اذن الله تعالـى ذكـره و ذلك بعد طـول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا.
ظهورى نيست , مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگير شدن زمين از جورو ستم.
احتجاج طبرسى,ج ۱,ص ۴۷۸
مدعيان دروغگو
سياتى الى شيعتى من يدعى المشاهده. الا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفيانى و الصيحه فهو كذاب مفتـر ولاحـول و لا قـوه الا بـالله العلـى العظيـم.
آگاه بـاشيـد به زودى كسانـى ادعاى مشاهده (نيابت خـاصه) مـرا خـواهند كرد. آگاه باشيد هر كـس قبل از ((خروج سفيانى)) و شنيدن صداى آسمانى , ادعاى مشاهد مرا كند دروغگـو و افتـرا زننـده است حـركت و نيرويـى جز به خـداى بزرگ نيست.
همان,ج ۲,ص ۴۷۸
دنيا در سراشيبى زوال
ان الدنيا قد دنا فنائها و زوالها واذنت بالـوداع و انى ادعوكم الى الله و رسـوله(ص) و العمل بكتـابه وامـاته البـاطل و احيـاء السنه.
دنيا فنا و زوالـش نزديك گرديده و در حال وداع است, و مـن و شما را به سوى خدا و پيامبرش ـ كه درود خدا بر او و آلـش بادـ و عمل به قرآنش وميراندن باطل و زنده كرن سنت, دعوت مى كنم.
مجمـوعه فـرمـايشـات حضـرت بقيه الله,ص ۱۷۸
ذخيره بزرگ
انا بقيه من آدم وذخيره من نـوح ومصطفى من ابراهيم و صفوه من محمد(ص).
مـن باقيمانده از آدم و ذخيره نوح و برگزيده ابراهيم و خلاصه محمد(درود خـدا بر همگى آنان باد) هستم.
غيبت نعمانى ,باب ۱۴,حديث ۶۷
حجت خدا
زعمت الظلمه ان حجه الله داحضه و لـو ادن لنـا فـــى الكلام لزال الشك.
ستمگران پنداشتند كه حجت خدا از بين رفته است, در حالى كه اگر به ما اجازه سخـن گفتـن داده مـى شـد, هـر آينه تمـام شكها را از بيـن مـى بـرديـم.
بحارالانوار,ج ۵۱,ص ۴
عطسه, نشانه سلامت
الا ابشـرك فـى العطـاس فقلت بلـى قـال: هـو امـان من الموت ثلاثه ايام.
نسيـم, خـدمتكـار حضـرت مهدى (عج) گـويـد: آن حضـرت به مـن فـرمـود: آيا تو را در مورد عطسه كردن بشارت دهم؟ گفتم:آرى. فرمود: عطسه, علامت امان از مرگ تا سه روز است.
بحارالانوار,ج ۵۱,ص ۵
نماز,طرد كننده شيطان
مـا ارغم انف الشيطـان بشـىء مثل الصلـوه فصلها و ارغم انف الشيطــان.
هيچ چيز مثل نماز بينى شيطان را به خاك نمى مالد پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.
همان,ج ۵۳,ص ۱۸۲
اذن مالك
لايحل لاحـد ان يتصـرف فـى مـال غيـره بغيـر اذنه.
تصـرف درمـال هيچ كـس بـدون اجـازه او جـايز نيست.
همان,ج ۵۳,ص ۱۸۲
استعاذه به خدا
اعوذ بالله من العمى بعد الجلاء و من الضلاله بعدالهدى و من موبقات الاعمال و مرديات الفتن.
پناه به خدا مى برم از نابينايى بعد از بينايى و از گمراهى بعد از راهيابـى و از اعمـال نـاشـايسته و فـرو افتـادن در فتنه ها.
بحارالانوار,ج ۵۳,ص ۱۹۰
اسوه هاى حقيقت
ان الحق معنـا و فينـا , لا يقـول ذلك سـوانـا الا كذاب مفتــر.
حق با ما و در ميان ماست, كسى جز ما چنين نگويد, مگر آن كه دروغگو و افترا زننده باشد.
همان,ج ۵۳,ص ۱۹۰
ظهور فرج به اذن خدا
و امـا ظهور الفـرج فانه الى الله عزوجل, كذب الوقاتـون. و اما قول من زعم ان الحسيـن(ع) لـم يقتل, فكفـر و تكذيب و ضلال.
اما ظهور فرج,مـوكـول به اراده خداوند متعال است و هر كس براى ظهور ما وقت تعيين كند دروغگوست. و اما گفته كسانى كه پنداشته اند امام حسين(ع)كشته نشده كفرو دروغ و گمراهى است.
غيبت شيخ طـوسـى,ص ۱۷۶
شناخت خدا
ان الله تعالى هوالذى خلق الاجسام و قسم الارزاق لانه ليس بجسم و لاحال فى جسم (( ليـس كمثله شـىء و هـو السميع العليم)).
همانا خداوند متعال, كسى است كه اجسام را آفريده و ارزاق را تقسيم فرموده, او جسـم نيست ودر جسمى هم حلول نكرده,(( چيزى مثل او نيست و شنوا و داناست)).
غيبت شيخ طـوسـى,ص ۱۷۸
ائمه (ع) دست پرورده هاى پروردگار
ان الله معنا و لا فاقه بنا الى غيره والحق معنا فلن يوحشنا من قعد عنا و نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا.
خـداوند با ماست, وبه جز ذات پـروردگار به چيزى نياز نـداريم, و حق با ماست. اگر كسانى با ما نباشند, هرگز در ما وحشتـى ايجاد نمـى شـود, ما دست پرورده هاى پـروردگـارمـان , ومـردمـان , دست پـرورده هـاى مـا هستند.
همان,ص ۱۷۲
دانش حقيقى
العلـم علمنـا و لاشـىء عليكـم مـن كفـر مـن كفــر.
دانـش , دانـش مـاست , از كفـر كـافـر,گزنـدى بـر شمـا نيست.
بحارالانوارج ۵۳,ص ۱۵۰
اتفاق و وفاى به عهد
لو ان اشياعنا و فقهم الله لطاعته علـى اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهم لما تـاخـر عنهم اليمـن بلقائنا و لتعجلت لهم السعاده بمشاهـدتنا.
اگرشيعيان ماـ كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خويش موفق بداردـ در وفاى به عهد و پيمان الهى اتحاد اتفاق مى داشتند و عهد و پيمان را محترم مـى شمردند, سعادت ديـدار مـا به تـاخـيـر نمـى افتـاد و زودتـر به سعادت ديـدار ما نـائـل مى شدند.
احتجاج طبرسى ,ج ۲,ص ۴۹۹
پيروان نادان
قـد آذانا جهلاء الشيعه و حمقائهـم , و من دينه جناح البعوضه ارجح منه.
حضـرت مهدى(عج) به محمـد بـن علـى بـن هلال كـرخـى فـرمـوده انـــد: نادانان و كـم خـردان شيعه و كسانـى كه بال پشه از دينـدارى آنان محكمتـر است مارا آزردند.
احتجاج طبرسى,ج ۱,ص ۴۷۴
بيزارى از غاليان
انا برىء الى الله والـى رسـوله ممـن يقول انا نعلم الغيب ونشاركه فى ملكه اويحلنـا محلا سـوى المحل الذى رضيه الله لنـا.
من از افرادى كه مى گويند: ما اهل بيت ( مستقلا از پيـش خود وبدون دريافت از جانت خداوند ) غيب مى دانيم و در سلطنت و آفرينـش موجـودات با خدا شريكيـم, يا ما را از مقامى كه خداوند براى ما پسنديده بالاتر مى برند, نزد خدا و رسـولـش , بيزارى مى جويم.
پيشين,ج ۲,ص ۴۷۴
سجده شكر
سجده الشكر من الزم السنن و اوجها.
سجده شكر واجبترين مستحبات است.
همان,ج۲,ص ۴۸۷
فضيلت تعقيبات نماز
ان فضل الدعاء و التسبيح بعدالفرائض على الدعاء بعقيب النوافل كفضل الفرائض على النوافل.
فضيلت دعا و تسبيح بعد از نمازهاى واجب در مقايسه بـادعا و تسبيح پــس از نمازهاى مستحبى ,مانند فضيلت واجبات بر مستحبات است.
همان,ج ۲,ص ۴۸۷
سجده مخصوص خداست
فاما السجود على اقبر فلايجوز.
سجده بر قبر جايزنيست.
همان,ج ۲,ص ۴۹۰
راه اندازى كار مردم
ارخص نفسك و اجعل مجلسك فـى الـدهليز واقض حـوائج النـاس.
خودت ر (بـراى خـدمت) در اختيار مـردم بگذار, ومحل نشستن خويش را در ورودى خـانه قـرار بـده , و حـوائج مـردم را بــرآور.
فرمايشان حضرت بقيه الله,ص ۱۷۰
امنيت بخش زمين
انـى امـان لاهل الارض كمـا ان النجـوم امـان لاهل السماء.
وجود من براى اهل زمين, سبب امان و آسايش است, همچنان كه ستارگان سبب امان آسمان اند.
بحـارالانـوار ,ج ۷۸,ص ۳۸۰
رجوع به راويان حديث
و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الى رواه حديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجه الله عليهم.
در پيشامـدهاى مهم اجتماعى به راويان حديث ما مراجعه كنيد, زيرا كه آنان حجت مـن بـر شمـا هستنـد و مـن هـم حجت خـدا بـر آنـان هستم.
همـان,ج ۷۸,ص ۳۸۰
مطاع, نه مطيع كسى
انه لم يكن احد من آبائى الا وقد وقعت فى عنقه بيعه لطاغيه زمانه و انى اخرج حيـن اخـرج و لا بيعه لاحـد مـن الطـواغيت فـى عنقـى.
هر يك از پدارنم بيعت يكى از طاغوتهاى زمان به گردنشان بود, ولى من در حالى قيـام خـواهـم كـرد كه بيعت هيچ طـاغوتـى به گـردنـم نبـاشـد.
همان,ج ۷۸,ص ۳۸۰
آفتاب پشت ابر
و امـا وجه الانتفـاع بـى فـى غيبتـى فكـالانتفـاع بـالشمس اذا غيبها عن الابصار السحاب.
كيفيت بهره ورى از من در دوران غيبت, مانندكيفيت بهره ورى از آفتاب است هنگامى كه ابر آن را از چشمها پنهان سازد.
بحارالانوار,ج ۷۸,ص ۳۸۰
سبقت اراده خدا بر همه چيز
ولكـن اقـدار الله عزوجل لاتغالب و ارادته لاترد , و تـوفيقه لايسبق.
به راستـى كه مقـدرات خـداونـد متعال, مغلـوب نشـــود واراده الهى مـردود نگـردد و چيزى بـر تـوفيق او پيشـى نگيـرد.
همان,ج ۵۳,ص ۱۹۱, چاپ ايران
علت اصلى غيبت امام(ع)
واما عله مـا وقع مـن الغيبه فـان الله عزوجل قال: (( يا ايها الذين آمنوا لاتسئلوا عن اشياء ان تبدلكم تسئكم .
امـا علت و فلسفه آنچه از دوران غيبت اتفـاق افتاده ( كه درك آن براى شمـا سنگين است) آن است كه خـداونـد در قـرآن فـرموده:(( اى مـومنان از چيـزهايـى نپـرسيـد كه اگـر آشكـارتـان شـود, بـدتـان آيـد.))
همان,ج ۷۸,ص ۳۸۰
آگاهيهاى امام(ع)
انـا يحيط علمنـا بـانبـائكـم , و لايعزب عنـا شـىء مـن اخبـاركـم.
علـم ودانـش مابه خبرهاى شما احاطه دارد وچيزى از اخبار شما بر ما پـوشيده نمى ماند.
بحارالانوار,ج ۵۳,ص ۱۷۵
دعاى فروان
اكثـر و الـدعا بتعجيل الفـرج فـان ذلك فـرجكـم.
براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد, زيرا همين دعا كردن, فرج و گشايش شماست.
كمال الدين صدوق ,ج ۲,ص ۴۸۵
سوال نامطلوب
فاغلقوا ابواب السوال عما لايعنيكم .
درهـاى سـوال راازآنچه كه مطلـوب شمـا نيست ببنـديــد.
بحارالانوار ,ج ۵۲,ص ۹۲
آخرين اوصيا
انـا خـاتـم الاوصيـاء و بـى يـدفع الله البلاء عن اهلـى و شيعتى .
مـن آخـريـن نفـر از اوصيا هستـم, خـداوند به وسيله من بلا را از خانواده و شيعيانم بر طرف مى گرداند.
همان,ج ۵۲,ص ۳۰
حجت خدا در زمين
ان الارض لاتخلـوا مـن حجه امـا ظاهـرا و مـا مغمـورا.
زميـن خـالـى از حجت خـدا نيست, يـا آشكـار است و يا نهان.
كمـال الـديـن صـدوق,ج ۲,ص ۵۱۱
علمدار هدايت در هر زمان
كلما غاب علم بـدا علـم, و اذا افل نجم طلع نجـم.
هرگاه علم و نشانه اى پنهان شـود, علم ديگرى آشكار گـــردد, و هــر زمان كه ستاره اى افول كند , ستاره اى ديگر طلوع نمايد.
بحـارالانوار,ج ۵۳,ص ۱۸۵