117
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

مرورى بر «عَبَقات الأنوار»

در نيمه نخست سده سيزدهم هجرى يكى از علماى اهل سنّت هندوستان به نام مولوى عبدالعزيز دهلوى كه به «سراج الهند» شهرت داشت ، كتابى فارسى به نام تحفه اثنا عشريه نوشت . او در آن كتاب ، عقايد و آراى شيعه را با عباراتى غير منطقى و كلماتى بيرون از آداب مناظره ، مورد حمله قرار داد و تهمت و افترائات بسيارى به شيعيان وارد ساخت . پس از انتشار اين كتاب ، علماى شيعه در ردّ برخى ابواب كتاب و يا همه آن ، كتاب هاى متعدّدى نوشتند . يكى از بهترين و كامل ترين اين آثار ، كتاب عبقات الأنوار فى مناقب الأئمة الأطهار است . اين كتاب ، همانند تحفه اثنا عشريه ، به فارسى و در دو «منهج» ، تنظيم يافته است . منهج اوّل ، به بحث و اثبات دلالت آيات قرآن كريم در امامت ائمه عليهم السلام پرداخته است . ظاهرا اين بخش ، هنوز چاپ نشده و به صورت مخطوط ، باقى مانده است . ۱
منهج دوم كتاب ، به بحث درباره احاديث دوازده گانه دال بر امامت ائمه عليهم السلام و پاسخ اعتراضات و شبهات وارد شده ، اختصاص دارد . البته بررسى پنج حديث را خودِ مير حامد حسين به انجام رساند ؛ امّا اَجَل مهلت نداد تا بقيه احاديث را تكميل نمايد . لذا فرزند برومندش سيد ناصر حسين ، چهار حديث ديگر به روش پدر گرامى اش بدان افزود و پس از ناصر ، فرزندش سيّد محمّد سعيد ، دو حديث ديگر را مورد بررسى قرار داد . تاكنون شانزده جلد از مجلّدات كتاب كه درباره نُه حديث اوّل است ، به چاپ رسيده است .

1.سيّد على ميلانى در جلد بيستم نفحات الأزهار ، اين بخش را به روش علّامه ميرحامد حسين ، تأليف نموده و به اثبات دلالت شش آيه در امامت ائمه عليهم السلام پرداخته است .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
116

3 . نفحات الأزهار فى خلاصة عبقات الأنوار

تلخيص و ترجمه و تأليف حجة الإسلام والمسلمين سيد على حسينى ميلانى . ۱
كتاب عبقات الأنوار ، در اصل به زبان فارسى نگاشته شده بود كه آقاى حسينى ميلانى پس از تنظيم مباحث و تعليق و تلخيص آن ، اين اثر بزرگ را به عربى ترجمه كرده است . همچنين ، بخش اوّل كتاب عبقات كه مربوط به بررسى آيات وارد شده درباره امامت ائمه عليهم السلام بوده و هنوز چاپ نشده است ، توسّط ايشان مجدّداً تدوين شده كه در آن ، به روش علّامه مير حامد حسين به اثبات دلالت آن آيات پرداخته است .
اين اثر پيش از اين با نام هاى خلاصة عبقات الأنوار و دراسات فى كتاب العبقات ، چاپ شده بود و سپس در سال 1414 ق ، به صورت منقّح و با تنظيم فهرست ها و با عنوان فعلى ، در بيست جلد به چاپ رسيد .

نگاهى به زندگى مير حامد حسين هندى (م 1306 ق)

مير حامد حسين موسوى هندى نيشابورى ، از علما و متكلّمان نام آور سده سيزدهم هجرى به شمار مى رفت . در زمان شاه سلطان حسين صفوى ، سيّد محمّد نامى از علماى نيشابور به هندوستان رفته ، در دهلى اقامت گُزيد . پس از وى ، فرزندان او به مَناصب دولتى رسيدند . يكى از نوادگان او به نام برهان الملك ، فرماندار كَنتور ، از شهرهاى هند شد و در نتيجه ، بسيارى از اهالى نيشابور ، راهى آن ديار شده ، در اين شهر ، سُكنا گزيدند كه جدّ مير حامد حسين نيز از آن جمله بود .
ميرحامد حسين ، فرزند محمّد قلى ، در پنجم محرّم 1246 در لَكنو در ايالت اود (اوتارپِرادش) متولّد شد . نام اصلى او سيّد مهدى بود و به سيّد حامد حسين مشهور شد . او پس از فراگيرى مقدّمات علوم در نزد پدر ، در پانزده سالگى ، پدر خويش را از دست داد . ديگر اساتيد برجسته وى ، سيّد محمّد عباس شوشترى و سيّد مرتضى بن سلطان العلما و سيّد محمّد و سيّد حسن بن سيّد دلدار على بودند .
ميرحامد حسين ، پس از فراگيرى علوم مختلف ، به تحقيق و تأليف روآورد و است كه مهم ترين آنها كتاب عبقات الأنوار فى مناقب الأئمه الأطهار است . ۲
وى در هجدهم صفر 1306، نداى حق را لبيك گفت و به ديار باقى شتافت .

1.وى در رمضان ۱۳۶۷ در شهر نجف ، ديده به جهان گشود . در كودكى ، همراه پدرش آيه اللّه سيّد نورالدين ميلانى به كربلا هجرت كرد . دروس مقدمات و سطح را در حوزه كربلا فرا گرفت و براى تكميل تحصيلات ، عازم نجف گرديد . در سال ۱۳۹۰ق ، راهى مشهد مقدس شد و در درس جدّ بزرگوارش آيه اللّه سيدهادى ميلانى شركت جست . پس از فوت آيه اللّه ميلانى ، عازم حوزه قم شد و از محضر اساتيدى چون : آيه اللّه گلپايگانى ، آيه اللّه وحيد خراسانى ، آيه اللّه شيخ مرتضى حائرى و آيه اللّه سيدمحمّد روحانى بهره گرفت . ايشان دروس فقه و اصول آيه اللّه گلپايگانى و آيه اللّه وحيد خراسانى را به رشته تحرير درآورده و كتاب تحقيق الاُصول وى ـ كه تقريرات بحث هاى اصولى آيه اللّه وحيد است ـ منتشر شده است .

2.نقباء البشر ، ج ۱ ، ص ۳۴۸ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66257
صفحه از 316
پرینت  ارسال به