173
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

نگاهى به «گفتار فلسفى»

حجة الاسلام والمسلمين فلسفى ، ساليان دراز در روايات اهل بيت عليهم السلام مطالعه و دقّت نموده و احاديث را از جهات متعدّد ، مورد بررسى قرار داده بود . لذا در اين كتاب، ضمن تفسير كلام امام سجّاد عليه السلام ، از ديگر روايات نيز بهره بسيارى برده است.
ترجمه و تفسير دعاى «مكارم الأخلاق» ، ابتدا به صورت درس در حوزه علميه قم ، در حضور جمعى از دانشجويان و طلّاب ، توسّط ايشان آغاز شده و سپس ، در تهران ادامه يافته است . بعدها با نظر موافق ايشان و انجام دادن پاره اى اصلاحات و اضافات، اين سخنرانى ها به نگارش درآمد و منتشر شد.
ايشان ، در هر جلسه ، قطعه كوچكى از دعا را موضوع سخنرانى خود قرار داده و درباره آن به بحث پرداخته است. تمام آيات و روايات مورد استناد ، اِعراب گذارى شده و مصادر آن نيز در پاورقى ذكر شده است.
جلد اوّل و دوم اين مجموعه ، هر يك حاوى سى بخش (سخنرانى) و جلد سوم ، شامل 29 بخش است كه فهرست عناوين آنها در ابتدا ، و فهرست هاى فنى در پايان هر مجلّد ، آمده است.

5 . ديار عاشقان (تفسير جامع «صحيفه سجّاديه»)

تأليف حجة الإسلام والمسلمين حسين انصاريان . ۱
كتاب ديار عاشقان ، يكى از شروح مفصّلى است كه در سال هاى اخير به نگارش درآمده است.
مؤلّف، پس از بيان مقدّمه، شرح حال مفصّلى از امام سجّاد عليه السلام بيان كرده است. در اين شرح حال، مطالبى درباره ولادت، شخصيت، اخلاق و رفتار و صفات امام سجّاد عليه السلام آمده و در ادامه، بعضى از ماجراها و داستان هاى مربوط به امام سجّاد عليه السلام ذكر شده است.
مؤلّف ، سپس شرح و تفسير 54 دعاى صحيفه سجّاديه را آغاز مى كند ، بدين صورت كه ابتدا ترجمه قسمتى از دعا را بيان نموده و سپس با استفاده از آيات و روايات و اشعار ، به شرح و بسط مفصّل مطالب آن پرداخته است.
اين مجموعه ، در هفت جلد وزيرى در سال 1369 ش ، توسّط هيئت محبّين ائمه عليهم السلام چاپ و منتشر شده است.

1.وى در سال ۱۳۲۳ ش ، در شهرستان خوانسار ، ديده به جهان گشود و در سال ۱۳۲۵ ش ، همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود . او پس از پايان دوره دبستان در سال ۱۳۳۸ ش ، دروس حوزوى را آغاز كرد و در خلال آن نيز در تفسير و عرفان ، از محضر حكيم مُحيى الدين مهدى الهى قمشه اى بهره جست . در قم نيز در دروس خارج فقه حضرات آيات ميرزا هاشم آملى و سيّد محمّد محقّق داماد ، شركت كرد . وى پس از مراجعت به تهران ، تاكنون مشغول خدمات فرهنگى و علمى است و در اين زمينه تأليفاتى را عرضه كرده است ، از جمله : ترجمه قرآن كريم ، ترجمه نهج البلاغة ، ترجمه صحيفه سجّاديه ، شرح مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة (۱۲ ج) و . . . .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
172
  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66265
صفحه از 316
پرینت  ارسال به