199
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

3. مَشرَعةُ البحار

تأليف آية اللّه شيخ محمّد آصف محسنى .
اين كتاب ، در سال 1381ش ، توسّط مكتبة العزيزى در قم در دو جلد به چاپ رسيده است.
مجموعه حاضر ، تعليقه اى است بر احاديث بحار الأنوار كه مؤلّف ، طبق قواعد رجالى ، احاديث معتبر آن را از غير معتبر ، تمييز داده و بدين صورت ، در كتاب خود عمل كرده است:
1. در ابتدا عنوان باب و شماره آن را در بحار الأنوار ، به همراه شماره جلد و صفحه ذكر شده و سپس روايات معتبر ، تنها با ذكر شماره آنها مشخّص شده است ؛ يعنى رواياتى كه شماره آنها نيامده ، از نظر مؤلّف ، سند معتبرى نداشته است.
2. مؤلّف ، رواياتى را كه در بحار الأنوار سند معتبرى نداشته، غير معتبر دانسته است ، حتّى اگر در ديگر مصادر حديثى يا باب هاى ديگرى از بحار ، سند معتبرى داشته است ، چون مقصود مؤلّف ، عدم اعتبار مطلق نبوده ، بلكه مقصود ، همان مورد خاص از سند بوده است .
3. بعضى متون روايات كه نياز به توضيح يا نقد داشته، به طور مختصر ، توضيح داده شده و بعضا توضيح آنها به ديگر كتب مؤلّف ، ارجاع شده است.


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
198

2 . الموضوعات فى الآثار والأخبار، عرضٌ و دراسةٌ ۱

نگاشته آقاى هاشم معروف الحسنى . ۲
اين اثر ، به سال 1407 ق / 1987 م ، به وسيله دار التعارف للمطبوعات ، در بيروت به چاپ رسيده است . در معرّفى احاديث جعلى، تاريخچه و علل جعل حديث و در راستاى كتاب هايى چون الموضوعات ابن جوزى، اللآلى المصنوعةى سيوطى و الأخبارالدخيلة ى علّامه شوشترى است .
مؤلّف ، پس از معرّفى سنّت، سير تحوّل حديث و مسئله تدوين حديث و جعل حديث را مطرح نموده و سپس ، مواضع مختلف در برابر اين پديده را بررسى كرده است و در ادامه ، عوامل، زمينه ها و گروه هاى دست اندركار آن را يادآور شده، كه اين مباحث ، نيمى از حجم كتاب را به خود اختصاص داده است.
وى ، سپس نمونه هايى از احاديث جعلى را كه در كتب شيعه آمده ، معرّفى نموده و به نقد آن پرداخته است و در انتهاى فصل ، چند نمونه از احاديث جعلى اهل سنّت را نيز بررسى كرده است.

1.همچنين اين كتاب با عنوان اخبار و آثار ساختگى ، به قلم آقاى حسين صابرى به فارسى برگردانده شده و در سال ۱۳۷۲ ش ، توسّط بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى به چاپ رسيده است .

2.وى در سال ۱۹۱۹م ، در روستاى جناتا در بخش صور ، در جنوب لبنان به دنيا آمد . در جوانى براى تحصيل علوم دينى عازم نجف گرديد و پس از تكميل تحصيلات به لبنان بازگشت و به عنوان روحانى مذهبى و سپس به عنوان قاضى محاكم جعفرى در لبنان به خدمت پرداخت .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66741
صفحه از 316
پرینت  ارسال به