267
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

1 . علوم حديث

علوم حديث، نخستين نشريه اى است كه به صورت علمى ـ تخصّصى در زمينه حديث و علوم مربوط به آن، منتشر مى شود و اهداف زير را دنبال مى كند:
يك . گسترش و نشر فرهنگ حديث و سنّت ؛
دو . تبيين جايگاه حديث و سنّت در اسلام شناسى ؛
سه . رسيدن به قواعد روشن در مسير فهم سنّت و حديث ؛
چهار . ارائه معيارهاى روشن براى پالايش حديث ؛
پنج . معرّفى و احياى حديث شيعه و اهل سنّت ؛
شش . ارائه ديدگاه هاى نو در عرصه حديث پژوهى ؛
هفت . معرّفى پژوهشگران و پژوهش هاى برجسته حديثى.
صاحب امتياز اين نشريه ، دانشكده علوم حديث ، مدير مسئول آن ، محمّد محمدى نيك (رى شهرى) و سردبير آن ، مهدى مهريزى است .
علوم حديث ، در قالب فصل نامه ، در قطع وزيرى و به زبان فارسى در قم انتشار مى يابد و از پاييز 1375 تاكنون، هر فصل، به صورت منظّم منتشر شده و در 42 شماره، ده ها مقاله تخصّصى و اطّلاع رسانى و گفتگو و ... را عرضه نموده است. بخش هاى مختلف نشريه عبارت اند از: سرمقاله، مقالات، گفتگو، نقد و معرّفى، و اطّلاع رسانى. حجم هر شماره ، حدود دويست تا سيصد صفحه است.
اين فصل نامه ، در سال 1385 ، موفق به اخذ درجه «علمى ـ پژوهشى» ، از وزارت علوم ، تحقيقات و فناورى گرديد .

2 . ميراث حديث شيعه

ميراث حديث شيعه، عنوان سلسله دفترهايى است كه به عرضه ميراث مكتوب شيعى در حوزه حديث و علوم حديث، نظر دارد. در اين مجموعه، رساله هاى مختصرى كه در حجم يك كتاب نيستند و تاكنون منتشر نشده يا به شكل مطلوبى در اختيار محقّقان قرار نگرفته اند، تصحيح و احيا مى شوند. هر يك از اين دفترها داراى پنج بخش است:
يك ، متون حديث . در اين بخش ، نسخه ها و رساله هايى كه حاوى اربعين هاى حديثى، كلمات قصار، گزيده هاى موضوعى و... باشد، جاى مى گيرند ؛
دو ، شرح و ترجمه حديث . رساله هايى كه به شرح احاديث اختصاص دارند ، با ترجمه هاى كهنى كه از پاره اى روايات صورت پذيرفته (به صورت نثر يا نظم) ، در اين بخش مى آيد.
سه ، علوم حديث . رساله هايى در زمينه رجال، مصطلح الحديث، غريب الحديث، اصول و قواعد فقه الحديث و ديگر شاخه هاى علوم حديث، در اين بخش نشر مى يابند.
چهار ، اجازات . اجازاتى كه در ميان عالمان شيعى، محدّثان و فقيهان مبادله شده و پشتوانه درستى نقل هاست ـ و امانتدارى و دقّت اين بزرگان را در حوزه سنّت معصومان عليهم السلام نشان مى دهد ـ در اين قسمت قرار مى گيرند .
پنج ، معرّفى نسخه ها . نسخه هاى مربوط به رساله هايى كه در حدّ يك كتاب است، يا نسخه تازه اى از كتب و رساله هاى چاپ شده كه بر اعتبار آن كتاب و رساله مى افزايد، در اين بخش معرّفى خواهد شد.
از سال 1377 ش ، هر سال ، دو دفتر از اين مجموعه منتشر شده و تاكنون (زمستان 1385)، شانزده شماره از آن ، منتشر گرديده است كه مشتمل بر بيش از يكصد و سى رساله در موضوعات پيش گفته است .
ميراث حديث شيعه ، به كوشش مهدى مهريزى و على صدرايى خويى ، در مركز تحقيقات دار الحديث در شهر قم ، فراهم مى آيد و حجم صفحات آن ، حدود پانصد تا ششصد صفحه است .
در پايان هر دفتر هم، فهرست جامعى از شماره هاى گذشته ، ارائه مى شود .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
266

نشريات و نرم افزارهاى حديثى

يك . نشريات حديثى

يكى ديگر از ابعاد گسترش حديث در سال هاى اخير، پديد آمدن نشريات تخصّصى حديثى است. گرچه در سال هاى گذشته، در نشريات اسلامى ، مقالاتى به صورت جسته و گريخته در زمينه حديث و علوم حديث منتشر مى شد ، امّا هيچ نشريه مستقلى در اين زمينه وجود نداشت.
تاكنون پنج نشريه تخصّصى حديثى منتشر شده كه به ترتيب زمانى ، معرّفى خواهند شد . ۱ البته نشريات ديگرى نيز وجود دارند كه بعضى از شماره هاى خود را به حوزه حديث اختصاص داده اند يا به صورت جدّى در هر شماره به مطالب حديثى هم پرداخته اند كه صرفا به نام بردن از آنها اكتفا مى شود :
ـ سفينه، صاحب امتياز: مؤسّسه فرهنگى نبأ مبين، مدير مسئول: محمّد حسين شهرى.
ـ پژوهش نامه قرآن و حديث ، صاحب امتياز: دانشگاه قم، مدير مسئول: جعفر نكونام .
ـ تحقيقات قرآن و حديث ، صاحب امتياز: دانشگاه الزهراء، مدير مسئول: پروين بهارزاده .
ـ محدّث ، صاحب امتياز : مؤسسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث ، مدير مسئول و سردبير : هادى ربّانى خواه .

1.ر . ك : «نشريات حديثى در ايران» ، هادى ربّانى : علوم حديث ، ش ۳۴ ، ص ۱۹۰ ـ ۱۹۵ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66266
صفحه از 316
پرینت  ارسال به