275
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

3. نرم افزار «جامع الأحاديث 5/2»

اين نرم افزار ، يكى از بهترين نرم افزارهاى كاربردى در حوزه دين و علوم اسلامى به شمار مى رود و محصول تلاش مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى است و مجموعه اطّلاعات آن ، مشتمل بر 187 عنوان كتاب از منابع معتبر و مهم اسلامى است .
مشتمل بودن «جامع الأحاديث» بر منابع گوناگون ، همچون : حديث، تفسير، لغت و تاريخ، قابليت انتخاب به صورت هاى مختلف، انتقال اطّلاعات بدون هيچ محدوديتى، امكانات پژوهشى همچون: حاشيه نويسى، نمايه زنى، علامت گذارى و امكان جستجوى پيشرفته و امكان تبديل اطّلاعات به برنامه هاى ديگر با استفاده از مبدّل برنامه (نور مبدّل) ، همه از مزاياى نرم افزار ياد شده به شمار مى آيد .
يكى از ويژگى هاى ارزشمند نرم افزار «نور 5/2» ، قابليت جستجوى احاديث مرتبط با آيه انتخابى و امكان تفسير آيات به وسيله روايات است . با كمك اين قابليت ، كاربَر مى تواند كلّيه روايات و يا عباراتى را كه به نحوى در كتب روايى شيعه درباره يك آيه به صورت تفسير يا توضيح آمده ، جستجو كند و بدين ترتيب ، به بزرگ ترين مجموعه تفسير روايى شيعه دسترس پيدا كند.
از ميان 187 عنوان كتاب و منبع موجود در اين نرم افزار ، هفت عنوان به موضوع تفسير و علوم قرآن اختصاص يافته است كه عبارت اند از: تأويل الآيات ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام ، تفسير العيّاشى ، تفسير القمّى ، تفسير فرات الكوفى، شواهد التنزيل و متشابه القرآن .
اگر چه اين نرم افزار را نمى توان به طور مستقل يك نرم افزار تفسيرى به شمار آورد ؛ امّا در دستيابى به متن تفاسير روايى ، نقش مهمّى را ايفا مى كند و مجموعه اى نفيس از احاديث تفسيرى را در معرض استفاده محقّقان قرار مى دهد.


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
274
  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66730
صفحه از 316
پرینت  ارسال به