291
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

1. اجازه ميرزا حسين نورى طَبَرسى

اين اجازه حديثى در مجموعه اى است به خطّ ميرزا حسين نورى كه بعد از فوائد الرجبيّه در يك صفحه نوشته شده و خلاصه آن ، چنين است كه پس از حمد و ثناى الهى مى نويسد :
و بعد ، بنده مذنب مسيئ عبّاس بن محمّد رضا قمى مى گويد : چون خدا بر من منّت نهاد كه از ايران به عراق مهاجرت كنم و در بهترينِ شهرهاى خداوند ، نجف اشرف ، توطّن گزينم ، به ملازمت استاد اعظم و عماد اَقوم ... خاتم فقها و محدّثين ... استاد ما و مولانا حاج ميرزا حسين نورى ـ أنار اللّه برهانه ـ ، رسيدم و ملازم خدمتش بودم. در خلال استفاده ، از وى اجازه خواستم كه مؤلّفات علماى شيعه را به طرق پنجگانه مشهورش از استادانش به من اجازه دهد، كه از آن ميان ، از همه محكم تر ، اجازه اى است از شيخ انصارى، از ملّا احمد نراقى، از علّامه بحر العلوم، از شيخ يوسف بحرانى ... . آن بزرگوار هم مسئول مرا اجابت نمود و اجازه داد كه مؤلّفات قديم و جديد علماى شيعه در تفسير و حديث و فقه و اصولين و غيره... را از وى روايت كنم. اين اجازه را وى ، در روز جمعه ، ششم ربيع الاوّل سال 1320 در كوفه به من مرحمت فرمود. ۱

2. اجازه سيّد حسن صدر كاظمى

حاج شيخ عباس قمى ، در صفحه اوّل نسخه خطّى كتاب الدرّ النظيم ، به عربى نوشته است :
بسم اللّه الرحمن الرحيم. امروز كه روز جمعه يازدهم ربيع اوّل 1322 است ، از جناب سيّد سند، عالم كامل، فاضل محدّث، نسب شناس بزرگ ، درآورنده گنج هاى اخبار و زنده كننده آثار مندرس شده... مولانا سيّد حسن بن سيّد هادى موسوى كاظمى، اجازه خواستم ، و او هم به من اجازه داد ، با همه شرايطى كه روايت آنها براى او جايز ، و اجازه آن براى او سزاوار است ، با طُرُق معدودى كه از مشايخ خود دارد. ۲

1.به نقل از : مفاخر اسلام ، ج ۱۱ ، ص ۲۴۹ .

2.همان ، ص ۲۵۵ .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
290

4. حاج شيخ عبّاس قمى

محدّث بزرگ ، حاج شيخ عبّاس قمى، يكى ديگر از مشايخ اجازه روايتى در سده چهاردهم به شمار مى آيد. ۱
بيش از يك قرن است كه نام پُرآوازه او در بسيارى از كشورهاى اسلامى و بعضا غير اسلامى ، به عنوان مؤلّف و محدّث بزرگ ، در ميان عموم شيعيان ، مشهور است .
او از ابتداى جوانى در پىِ تحصيل و تتبّع در كتاب خانه ها و تأليف آثارى ماندگار ، بوده است. در اين ميان ، اجازات روايى نيز از بعضى علما دريافت نموده است.

مشايخ اجازه شيخ عبّاس قمى

پس از تتبّعى كه به عمل آمد ، تنها سه مورد يافتيم كه ايشان به دريافت اجازه از مشايخ خود ، اشاره كرده است ؛ گرچه مرحوم شيخ محمّد على اردوبادى، ۲ از علما و اديبان نجف، در اجازه بزرگ خود ، با تمجيد و تعظيم از محدّث قمى ، مى گويد كه وى ، از بسيارى از علماى شيعه و اهل سنّت ، اجازه روايى داشته است.
اينك ، خلاصه اى از سه اجازه ياد شده ، بيان مى گردد .

1.شرح حال وى ، در فصل چهارم (تدوين معجم ها و فهرست هاى حديثى) گذشت .

2.ميرزا محمّد على بن ابى القاسم غروى اُردوبادى (۱۳۱۲ ـ ۱۳۸۰ق) ، از علماى بزرگ حوزه نجف بوده و در خدمت علمايى چون : سيّد حسن صدر ، شيخ عبد الكريم حائرى و ميرزا محمّد حسين نايينى و . . . تلمّذ كرده است . وى از بسيارى علما كسب اجازه روايى نموده كه نام ۵۹ نفر آنها را در رساله اى با عنوان «السبيل الجدد إلى حلقات السند» ، ذكر كرده است . اين رساله ، در مجلّه علوم الحديث ، ش ۲ (كه توسّط دانشكده علوم حديث منتشر مى شود) ، به چاپ رسيده است .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66757
صفحه از 316
پرینت  ارسال به