63
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

6. موسوعة النبىّ الأعظم صلى الله عليه و آله

تأليف مرحوم حجة الاسلام و المسلمين دكتر محمّد هادى امينى .
اين كتاب ، در دو مجلّد در سال 1415 ق ، به چاپ رسيده است .
كتاب ، مجموعه اى است از آنچه به پيامبر اكرم ، اسناد داده شده و در تنظيم آن ، از روش كتاب هاى معتبر حديثى استفاده شده است ، بدين صورت كه ابتدا روايات درباره «عقل و جهل» آمده و در پايان ، «كتاب الحدود و الديات» آورده شده است .
در گردآورى احاديث ، از منابع اهل سنّت نيز استفاده شده است . تمام احاديث ، به صورت كامل همراه با سند ذكر شده اند و مصدر آن ، در پايان حديث آمده است .
شرح حال بعضى از راويان و نيز توضيح لغات مشكل ، در پاورقى آمده و اختلاف نسخ در پاورقى بيان شده است .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
62

مرورى بر «سنن النبى صلى الله عليه و آله »

اين كتاب ، مجموعه اى است نُه جلدى از احاديث پيامبر خدا به روايت اصحاب و يا ائمه معصوم عليهم السلام كه توسّط بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى ، زير نظر حجه الاسلام والمسلمين كاظم مدير شانه چى تهيّه و در سال 1419 ق، چاپ شده است.
به طور كلّى ، ساختار كتاب به شرح زير است :
1 . در اين مجموعه ، آنچه از قول و فعل و تقريرِ پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده، حتّى احاديثى كه توسط تابعيان نقل شده و سندش به پيامبر خدا بازمى گردد، آمده است.
2 . در ابتداى هر حديث ، نام منبع اصلى آن ، ذكر شده و در پاورقى ، نشانى حديث ، ابتدا در كتاب هاى وسائل الشيعة يا مستدرك الوسائل و سپس ، در مصدر اصلى ذكر شده است.
3 . بعضا در كنار مصادر شيعه، از مصادر اهل سنّت نيز نام برده شده است.
4 . بعضى از مفاهيم و عبارت هاى مشكل ، توضيح داده شده است.
5 . با دقّت در مصادر حديث، مناسب ترين و صحيح ترين متون ، انتخاب شده و موارد اختلافى در پاورقى ذكر شده است.
6 . سند احاديثى كه در باب هاى متعدّد تكرار شده اند ، تنها در مورد اوّل ، ذكر شده و در موارد تكرارى، به جاى سند، عبارت «بإسناده المتقدّم» آمده است .

5 . موسوعة الإمام الجواد عليه السلام

اين كتاب در دو مجلّد ، توسّط مؤسسه تحقيقات اسلامى ولى عصر عليه السلام ، زير نظر آية اللّه ابوالقاسم خزعلى تدوين يافته و در سال 1419ق ، به چاپ رسيده است. موسوعة الإمام الجواد عليه السلام مجموعه احاديث امام محمّد تقى عليه السلام است ، به علاوه آنچه در مورد ايشان در كتاب هاى حديثى و تاريخى ذكر شده است . كتاب ، بر اساس ساختار ذيل تدوين يافته است:
1. در اين تدوين ، بعد از ذكر متن كامل حديث در باب مناسب آن ، موضوعات فرعى مطرح در آن حديث نيز مورد اشاره قرار گرفته است .
2. در صورت تكرار احاديث، طولانى ترين و قديم ترين متن آن ذكر شده و موارد مشابه در پاورقى قيد شده است.
3. كلمات و عبارات مبهم ، در پاورقى توضيح داده شده است.
4. مهم ترين كارى كه در اين كتاب صورت پذيرفته، جداسازى و تعيين احاديثى است كه در بعضى كتاب ها به امام جواد عليه السلام نسبت داده شده اند، در حالى كه از معصوم ديگرى بوده اند.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66258
صفحه از 316
پرینت  ارسال به