79
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

3. مسند فاطمة الزهراء عليهاالسلام

تأليف حجة الإسلام والمسلمين سيّد حسين شيخ الاسلامى ، كتابى است يك جلدى كه انتشارات دفتر تبليغات اسلامى در سال 1377 ش ، آن را به چاپ رسانده است.
اين كتاب ، مجموعه اى است از احاديث و رواياتى كه از فاطمه زهرا عليهاالسلامدر موضوعات گوناگون ، از جمله در اخلاق، احكام شرعى، علوم و معارف به ما رسيده است . همچنين در برگيرنده رواياتى است كه درباره مقام و صفات والاى ايشان توسّط ديگر معصومان عليهم السلام بيان شده است . در باب هاى ديگر ، درباره زندگى و معاشرت ايشان ، فرزندان و منزلت وى ، نام ائمه معصومِ از نسل ايشان و ... رواياتى گردآورى شده است و در پايان ، درباره وصيّت و وفات فاطمه زهرا عليهاالسلام احاديثى بيان شده است.
اين مجموعه در 44 باب تنظيم گرديده كه شامل 496 حديث است .
در ابتداى احاديث ، يك شماره مسلسل و يك شماره رديف مختص هر باب ، در نظر گرفته شده است. مؤلّف ، عموما سند روايات را به صورت كامل ذكر كرده و مصدر آن را در ابتداى حديث ، نام برده است.

4. مسند الإمام الشهيد عليه السلام

تأليف حجة الإسلام والمسلمين استاد عزيز اللّه عَطارُدى قوچانى . ۱
اين كتاب در سه مجلّد تدوين يافته و در سال 1376 ش ، به چاپ رسيده است . ۲ مسند الإمام الشهيد مجموعه اى است از روايات درباره زندگى امام حسين عليه السلام و فضايل و مناقب وى، شهادت و ماجراهاى بعد از شهادت ، و نيز احاديث نقل شده از ايشان و راويان و فرزندانش.
احاديث اين كتاب ، از منابع مشهور شيعه و اهل سنّت اخذ شده و بر اساس موضوعات گوناگون ، ترتيب يافته است. جلد اوّل ، داراى چهل باب بوده و موضوعات بعضى ابواب آن چنين است: ولادت امام حسين عليه السلام ، فضايل اخلاقى ايشان ، علم و فصاحت ايشان ، خروج ايشان از مدينه، شهادت حضرت مسلم عليه السلام و ماجراهاى امام عليه السلام با حرّ بن يزيد رياحى و... .
جلد دوم نيز داراى چهل باب است و بعضى موضوعات آن ، بدين قرار است : آنچه در روز عاشورا گذشت، شهادت اصحاب امام حسين عليه السلام ، شهادت امام حسين عليه السلام ، ماجراهاى كوفه، ماجراهاى شام، ورود اهل بيت ايشان به مدينه، فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام و ... .
جلد سوم نيز داراى باب هاى متعدّدى است ، از جمله: نوحه گرى جغد و كبوتر بر امام حسين عليه السلام ، فضيلت كربلا و حائر امام حسين عليه السلام و باب نوادر.
در ادامه اين جلد ، احاديث روايت شده از امام حسين عليه السلام با دسته بندى در موضوعات گوناگون ، ذكر شده و سپس ، در باب راويان از امام حسين عليه السلام نام 266 راوى را نقل كرده است و در نهايت ، اشعارى از بزرگان در رثاى آن امام شهيد، آمده است.

1.وى در پنجم آذر ۱۳۰۷ ش ، در روستاى «بگلر» از توابع قوچان به دنيا آمد . پس از فراگيرى روخوانى قرآن و فارسى ، جامع المقدّمات را در زادگاهش آموخت و آن گاه عازم حوزه علميه قوچان گرديد . در سال ۱۳۲۷ش ، تحصيلات خود را در حوزه علميه مشهد ادامه داد و در كنار آن به مطالعه و تحقيق پرداخت . در سال ۱۳۳۱ رهسپار تهران شد و كارهاى علمى خود را ادامه داد . مدّت يك سال هم در نجف اشرف ، اقامت كرد و از محضر آية اللّه سيدمحسن حكيم و آية اللّه سيّد ابوالقاسم خويى بهره بُرد . پس از بازگشت و در ادامه تحقيقات خود ، سفرهاى متعدّدى به بعضى از كشورهاى آسيا و اروپا و افريقا انجام داد و از كتاب خانه ها و منابع آنها استفاده كرد . بعضى از آثار وى عبارت اند از : ۱ . فرهنگ خراسان (كه بخش نخست آن در هفت جلد منتشر شده است) . ۲ . مَسانيد أهل البيت عليهم السلام (كه ۳۹ جلد از آن تاكنون منتشر شده است) . ۳ . مُسند عبدالعظيم الحسنى ، ۴ . الرجال فى «تاج العروس» (۴ جلد) ، ۵ . امير المؤمنين و «نهج البلاغه» ، ۶ . اجازات «نهج البلاغه» ، ۷ . مشايخ فقه و حديث در كُلين و دَرَشت و جماران ، ۸ . تصحيح نهج البلاغة (بر اساس پنج نسخه از ۴۶۹ تا ۵۴۴ ق) (ر . ك : گرامى نامه استاد عطاردى ، ج ۱ ، ص ۷۷ـ۱۳۰) .

2.شايان ذكر است كه آقاى عطاردى ، چند مسند ديگر نيز تأليف نموده كه در خلال معرّفى فهرست مسانيد ، نام برده خواهند شد.


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
78

نگاهى به زندگى حجة الاسلام و المسلمين قَبّانچى

وى در سال 1328 ق ، در خانواده اى تبريزى ، در شهر نجف اشرف ، ديده به جهان گشود . نَسَبش با بيست و شش واسطه به امام حسين بن على عليه السلام مى رسد . در بيست سالگى پدرش را از دست داد . در آغاز جوانى ، به تحصيل علوم دينى رو آورد و پس از فراگيرى دروس مقدّماتى ، فقه و اصول را نزد حضرات آيات شيخ زين العابدين عاملى و سيّد محمّد جواد طباطبايى تبريزى تلمّذ نمود . وى در كنار تحصيل علوم دينى ، به تبليغ و خطابه ، عنايت ويژه اى داشت ، به گونه اى كه يكى از خُطباى بزرگ كشور عراق و ديگر كشورهاى عربى به شمار مى رفت . او به سبب فعاليت هاى دينى و سياسى خود ، بارها در حكومت هاى مختلف عراق ، دستگير و زندانى شد كه آخرين آنها ، پس از قيام شعبان 1411 (انتفاضه شعبانيه) بود كه توسّط عُمّال حكومت بعثى عراق ، دستگير شد و پس از آن ، مفقود گرديد و اكنون كه سال ها از سقوط صدّام و آزادى زندانيان سياسىِ باقى مانده در اسارتگاه هاى مخفى حكومت صدّام مى گذرد ، بايد وى را در كنار هزاران شهروند مفقود ديگر عراق ، در زمره شهيدان به شمار آورد .
اين كتاب ، با تحقيق شيخ طاهر سلامى ، در ده جلد به سال 1420 ق ، توسّط دار الاُسوه ، در قم به چاپ رسيده است.
كتاب مسند الإمام على عليه السلام حاصل 23 سال تلاش مؤلّف بوده و كارى فراگير در جمع آورى احاديث امام على عليه السلام است . نام اين كتاب در الذريعة ذكر نشده ، چون بعد از وفات شيخ آقا بزرگ تهرانى به اتمام رسيده است ؛ امّا چون ايشان از تأليف آن مطلّع بوده ، مقدّمه اى بر آن نگاشته است .
اين مجموعه ، دربرگيرنده كلّيه احاديث، فتاوا، قضاوت ها، حكمت ها، احكام و بسيارى موضوعات ديگر از امام على عليه السلام است .
مؤلّف ، بدون آن كه در صدد تميز بين احاديث صحيح و حَسَن و ضعيف باشد، سعى كرده هر آنچه از امام عليه السلام بوده ، جمع آورى نمايد و البته مدّعى نيست كه همه آنچه از ايشان صادر شده را جمع آورى نموده است ، چنان كه از نقل خطبه ها ، كلمات قصار و نامه هاى امام عليه السلام صرف نظر نموده است ؛ چون پيش از اين ، جمع آورى و چاپ شده اند.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66748
صفحه از 316
پرینت  ارسال به