93
تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز

3 . پرورش روح در پرتو چهل حديث

تأليف سيّد محمّد شفيعى .
اين كتاب ، در قم به وسيله دفتر تبليغات اسلامى، در زمستان 1370 ش ، منتشر شده است .
اين كتاب ، مجموعه اى است دو جلدى كه مؤلّف در گزينش احاديث آن، چهل موضوع اخلاقى ، اعتقادى و سياسى را در نظر گرفته و براى هر يك از موضوعات، چهل حديث مرتبط با آنها را انتخاب نموده كه به طور خلاصه ، ساختار كتاب چنين است :
1. گذشته از احاديث اصلى كه با شماره مسلسل مشخّص شده اند، جهت توضيح و تبيين مطالب، اغلب حديث يا احاديث ديگرى تحت عنوان «تذنيب» ذكر شده است.
2. در نقل همه احاديث از ذكر سلسله سند ، خوددارى شده است.
3. منابع احاديث ، غالبا مجلّدات بحار الأنوار و ديگر منابع متأخّر چون ميزان الحكمة و سفينة البحار و... است كه در پاورقى آمده است .
4. از ميان موضوعات، بيست موضوع در جلد اوّل و بيست موضوع ديگر در جلد دوم ، تدوين يافته كه به تفكيك بدين شرح است :
موضوعات جلد اوّل : اخلاص، اخلاق، تواضع، تقوا ، عفّت و پاك دامنى، حُسن ظن و سوء ظن، صبر، سكوت حكيمانه، توبه، زهد، ازدواج، آيين همسردارى، متابعت از هواى نفس، حسد، خودبينى، خودپسندى، عيب جويى، غيبت، غضب، دروغ و تكبّر .
موضوعات جلد دوم: شهوت پرستى، جدل، مى گسارى، پيروى از شيطان، نوع دوستى، دانش، آيين دوستى، زيارت خانه خدا، صِله رحم، جهاد و شهادت، روزه، نيايش و ارتباط با خدا، صلوات بر محمّد و آل محمد، نماز شب، راه هاى عفو و غفران الهى ، كسب حلال و حرام، انتظار، شيعه و تشيّع ، امامت و ولايت و حماسه عاشورا .


تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
92

مرورى بر كتاب «چهل حديث»

اين مجموعه چهل حديث ، موضوعات گوناگونى را دربر گرفته كه مؤلّف ، هر يك از احاديث آن را بدين صورت شرح و بسط داده است كه ابتدا يك فقره از روايت را بيان كرده، ترجمه و شرح مى نمايد و در خلال آن ، مطالب مرتبط با آن فقره را با استفاده از آيات و روايات متعدّد و بعضا شعر و داستان ، بيان نموده است .
اين كتاب ، در سه مجلّد تدوين يافته كه جلد اوّل و دوم ، هر يك ده حديث و جلد سوم ، بيست حديث را در خود جاى داده است. بعضى از موضوعات احاديث ، اينهاست : نشانه هاى مؤمن، فضيلت نماز، سخت ترين اعمال، ضمانت بهشت در برابر شش چيز، فايده رفت و آمد به مسجد، قوام دين به چهار طايفه است، دعا و فوايد آن، مكارم اخلاق، استغفار و شرايط آن، وصاياى پيامبر خدا به سلمان، محبوب ترين كارها نزد خدا، وصاياى پيامبر خدا به ابوذر، به آنچه اميد ندارى ، اميدوارتر باش، خوشى مؤمن در دنيا سه چيز است، نيّت مؤمن بهتر از عمل اوست، چهار خصلت موجب رستگارى است و... .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه از آغاز سده چهاردهم هجري تا امروز
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66245
صفحه از 316
پرینت  ارسال به