8 . قلائد الدُّرَر فى بيان آيات الأحكام بالأثر ، از شيخ احمد بن اسماعيل بن عبد النبى جزايرى (م 1151 ق) . ۱
9 . مجمع النورين فى هداية كافة الثقلين (موجود در 1156 ق) ، از مؤلّفى ناشناخته. تفسيرى است مأثور از ائمه عليهم السلام كه از الكافى و تفسير القمى گردآورى شده است. ۲
10 . كنز الدقائق و بحر الغرائب ، از ميرزا محمّد بن محمّد رضا مشهدى قمى (م 1125 ق). استاد وى ، در تقريظى بر اين كتاب مى گويد:
اين تفسير ، به آنچه از اهل بيت عليهم السلام وارد شده ، بسنده كرده و نظير نور الثقلين و به جهاتى از آن ، نيكوتر است. از جمله آن جهات است: ذكر اسانيد ، بيان ربط آيات و ذكر اعراب .گويى از نور الثقلين اقتباس نموده و زياداتى با آن ، همراه كرده است. ۳
وى آيات قرآن را با شرح مزجى: قرائت ، لغت ، نحو ، اِعراب و بلاغت ، ذكر كرده و سپس ، نقل اخبار را شروع مى كند و گاه ، سخنانى در مخالفت با آنچه در نور الثقلين است ، بر زبان مى آورد. ۴
اين كتاب ، با تحقيق آقاى حسين درگاهى ، توسّط انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در چهارده مجلّد ، به سال 1369 ش ، و نيز با تحقيق آقاى مجتبى عراقى ، به همّت مؤسسة النشر الإسلامى به سال 1366 ش ، و همچنين توسّط خود وى در قم به سال 1370 ش ، به چاپ رسيده است.
11 . الجوهر الثمين فى تفسير القرآن المبين ، از سيّد عبد اللّه بن محمّد رضا شبّر (م 1242 ق). تفسيرى مزجى مانند الصافى است ، بدون مقدّمات و در دو مجلّد بزرگ. ۵
1.همان ، ج ۱۷ ، ص ۱۶۱ (ش۸۵۰).
2.همان ، ج ۲۰ ، ص ۴۷ (ش ۱۸۶۱) ؛ طبقات مفسران شيعه ، ج ۳ ، ص ۴۳۴.
3.الذريعة ، ج ۱۸ ، ص ۱۵۲ .
4.همان جا .
5.همان ، ج ۵ ، ص ۲۸۸ (ش ۱۳۴۵).