123
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

انصارى است كه در نجف به دنيا آمد و در كربلا وفات نمود. كتاب وى ، تفسيرى مزجى و بزرگ ، نزديك به روش الصافى است ، در سه مجلّد. ۱
18 . أحسن التفاسير ، از محمّد باقر بن عبد الصاحب خشتى دوانى (ق 13 ق). مؤلّف به نقل روايات اهل بيت عليهم السلام بسنده كرده است. او ابتدا تا آخر تفسير سوره فاتحه را به طور مفصّل نوشته است. سپس ، از اتمام آن صرف نظر نموده و تفسيرى مختصرتر نوشته و آن را به فارسى ترجمه كرده است. ۲
با توجّه به محدود بودن روايات تفسيرى و اين كه دانشمندان قرون گذشته نيز در عرصه تفسير روايى آثارى داشته اند ، نگارش اين تعداد تفسير ، قابل تحسين است . قابل توجّه اين كه برخى از اين تفاسير ، مانند بحر العرفان و معدن الإيمان از ملّا محمّد صالح قزوينى به جمع آورى همه روايات تفسيرى اهل بيت عليهم السلام پرداخته اند.

4 ـ 3 ـ 2 . ادعيه و زيارات

دعا ، در لغت به معناى استغاثه ، به يارى طلبيدن ، عبادت ، و درخواست عفو و رحمت از خدا آمده است و از آن جهت كه اين درخواست ها از سوى انسان ، معمولاً با تعابيرى همچون : «يا اللّه » و «يا رب» و... شروع مى شود ، «دعا» ناميده شده و جمع آن ، ادعيه است. ۳
و در اصطلاح اهل شرع ، دعا به معناى گفتگو كردن با حق تعالى به نحو طلب ، حاجت و درخواست حلّ مشكلات از درگاه او ، و يا به نحو مناجات و ياد صفات جلال و جمال ذات اقدس اوست ۴ و به معناى خواندن جمله هاى منقول از پيامبر اكرم و امامان معصوم عليهم السلام در اوقات معيّن يا نامعين براى طلب آمرزش و بر آورده شدن

1.همان ، ج ۳ ، ص ۱۲۳ (ش ۴۱۳).

2.همان ، ج ۱ ، ص ۲۸۶ (ش ۱۴۹۷).

3.لسان العرب ، ذيل «دعاء».

4.المصباح المنير، ص۱۶ ـ ۱۷: براى اطّلاع بيشتر نسبت به نقش دعا در زندگى انسان، رك: همان، ص ۱۳ ـ ۳۴.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
122

12 . صفوة التفاسير ، از سيّد عبد اللّه بن محمّد رضا شبّر. اين كتاب ، نسبت به الجواهر الثمين ، تفسيرى متوسّط است. ۱
13 . غنائم العارفين فى تفسير القرآن المبين ، از محمّد على بن محمّد برغانى قزوينى (م 1272 ق) . تفسير مفصّلى است با استناد به احاديث اهل بيت عليهم السلام ، داراى رمزهايى براى منابع حديث. مؤلّف ، مطالبى را نيز به روشى مايل به شيخيه به طور مفصّل مى آورد و از شيخ احمد احسايى با عنوان «قطب العارفين» ، نقل قول مى كند. ۲
14 . بحر العرفان و معدن الإيمان ، از محمّد صالح بن محمّد برغانى قزوينى (م 1283 ق). تفسير جامعى است در هفده مجلّد ، شامل معانى ظاهر و باطن آيات ، بنا بر آنچه در روايات معصومان عليهم السلام آمده است . مؤلّف ، احاديث روايت شده از ائمه عليهم السلام در تفسير را جمع آورى كرده است و در پىِ هر آيه ، احاديث مربوط به آن ، سپس مطالب لغوى ، اعراب ، شأن نزول و . . . را مى آورد. ۳
15 . مفتاح الجنان فى حلّ رموز القرآن المبين ، از محمّد صالح بن محمّد برغانى قزوينى. اين كتاب ، مختصر تفسير بحر العرفان ياد شده است و خود را مقيّد كرده است كه فقط از آنچه از معصومان عليهم السلام در تفسير روايت شده ، استفاده كند. اين كتاب در سال 1363 ش ، در تهران توسّط انتشارات جهان ، منتشر شده است. ۴
16 . التفسير بالمأثور ، از على اصغر بن محمّد حسن قائنى (م 1310 ق). ۵
17 . بصائر الإيمان فى تفسير القرآن (درّة الصفا فى تفسير أئمّة الهدى) ، از سيّد صبغة اللّه بن سيّد جعفر كشفى دارابى(ق 13 ق). مؤلّف ، از شاگردان صاحب جواهر و شيخ

1.همان ، ج ۱۵ ، ص ۴۸ (ش ۳۱۸).

2.فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۲۳ ، ص ۲۷۷ (ش ۹۱۴۹).

3.همان ، ج ۱۳ ، ص ۲۶۵ (ش ۵۰۷۳ ، ۵۰۷۴ ق) ؛ الذريعة ، ج ۳ ، ص ۴۱.

4.فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۶ ، ص ۵۰ (ش ۲۰۴۲) ؛ معجم مطبوعات العربية فى ايران ، ص ۲۴۵.

5.الذريعة ، ج ۴ ، ص ۲۶۵ (ش ۱۲۳۶) .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66364
صفحه از 407
پرینت  ارسال به