اكرم آغاز شده و پس از ايشان ، در دوران ائمه عليهم السلام ادامه يافته و به غيبت صغرا ختم گرديده است. در طول اين مدّت ، اصحاب ائمه، احاديث مشتمل بر دعا را ، همچون ساير سخنان آن بزرگواران در اصول و احكام دين ، با احتياط تمام در دفاتر و كتاب هاى خود به نگارش در مى آوردند و تلاش مى كردند تا الفاظ دعاهاى مأثور از ائمه عليهم السلام از تغيير و تبديل ، در امان بماند . بدين وسيله ، در ميان اصول و كتاب هاى روايى اصحاب ائمه عليهم السلام تعدادى از آنها به دعا اختصاص يافت. ۱
دانشمندان شيعه نيز در قرون مختلف ، همواره نسبت به دعاهاى مأثور ، اهتمام ورزيده اند و كتاب هايى را در اين مورد ، تدوين نموده اند و يا به شرح و تفسير پاره اى از ادعيه پرداخته اند. توجّه به اين كار در دو قرن دوازدهم و سيزدهم نيز چشمگير است و آثار قابل توجّهى به گردآورى يا شرح دعاهاى مأثور ، اختصاص يافته است كه بسيارى از دعاهاى مندرج در اين كتب ، با ترتيب و تنظيم خاصّى در تأليفات قرن اخير به چاپ رسيده و بخشى از آنها نيز به صورت نسخه هاى دست نويس در كتاب خانه هاى مهم ، موجود است. در اين جا اين آثار را به ترتيب زمانى مى آوريم.
قرن دوازدهم
1 . الأدعية الكافية ، از نور الدين محمّد بن شاه مرتضى كاشانى (م 1115 ق). ۲
2 . تحفة الرضا عليه السلام ، از محمّد حسين بن مرتضى قلى پيش نماز (م بعد از 1119 ق). ۳ اين كتاب ، مكمّل هداية السالكين يا زاد السالكين مؤلّف و در بيان مسائل حج