153
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

شيعيان ، ده ها كتاب را به نگارش «چهل حديث» ، اختصاص دهند. اين كتاب ها در موضوعات متنوّع ، اعم از اصول اعتقادى ، مناقب اهل بيت عليهم السلام ، آداب و اخلاق ، احكام و... تدوين شده است. برخى از اين كتاب ها توسّط مؤلّفان ، با عنوان خاصّى نام گذارى شده اند و پاره اى ديگر ، نام خاصى ندارند ، بلكه با عنوان عام «الأربعون حديثا» يا «چهل حديث» خوانده مى شوند.
شيخ آقا بزرگ ، در الذريعة ، تعداد بسيارى از اين كتاب ها را نام برده است.
در قرن دوازدهم و سيزدهم نيز بخشى از همّت عالمان شيعه به تدوين يا شرح چهل حديث صرف گرديده كه تعدادى از آنها را شناسايى و به ترتيب زمانى ، معرّفى مى كنيم :

قرن دوازدهم

1 . الأربعون حديثا (مدراج اليقين فى فضائل أمير المؤمنين) ، از سليمان بن عبد اللّه ماحوزى (م 1121 ق). چهل حديث منتخب از كتب اهل سنّت در فضيلت امام على عليه السلام است كه هر يك به طور مفصّل ، شرح گرديده است. ۱
2 . الأربعون حديثا فى الطب (الأربعين الطبية) ، از محمّد شريف بن محمّد صادق خاتون آبادى (م بعد از 1121 ق). اين مجموعه شامل احاديث مربوط به پزشكى با شرح و بيان كامل است. ۲
3 . الأربعون حديثا ، از على بن حسين جامعى عاملى (نگارش 1124 ق). ۳ 21

1.فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱ ، ص ۱۸۶ (ش ۱۶۹) ؛ الذريعة ، ج ۲۰ ، ص ۲۳۸.

2.الذريعة ، ج ۱ ، ص ۴۱۸.

3.وى مفسّر ، فقيه و اصولى شيعه است كه در علوم عقلى نيز مهارت كامل داشته است. وى از سيّد نعمة اللّه جزايرى روايت مى كند و دو برادرش حسن (م ۱۱۳۰) و محيى الدين ، از او روايت مى كنند. عمده آثار او در فقه و تفسير است (موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۲ ، ص ۲۱۸ ؛ أعيان الشيعة ، ج ۸ ، ص ۲۰۱ ؛ طبقات أعلام الشيعة ، ج ۶ ، ص ۵۱۱) .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
152

اين حديث ، در ميان خاصّه و عامه ، مشهور و مستفيض است ؛ بلكه برخى گفته اند متواتر است. ۱

ـ برخى نيز اين حديث را ضعيف دانسته اند

شرف الدين نَوَوى ، درباره آن مى گويد :
حافظان حديث ، در ضعيف دانستن اين حديث ، اتّفاق نظر دارند ، گرچه طرق روايت آن ، بسيار است. ۲
حاجى خليفه نيز مى گويد :
از طرق بسيار و به روايات متنوّع ، وارد شده است كه پيامبر خدا فرمود : «هر كس چهل حديث حفظ كند...» و [محدّثان ]در عين فراوانى طرق نقل ، به اتّفاق ، آن را ضعيف شمرده اند. ۳
البته اين دو دانشمند ، هر دو از عالمان اهل سنّت هستند و سخن آنان مبنى بر اتّفاق نظر بر ضعف حديث اربعين ، بيان كننده نظر دانشمندان سنّى است.

ـ برخى معتقدند كه ضعف اين حديث ، قابل جبران است

از جمله صاحبان اين ديدگاه ، ملّا اسماعيل خواجويى (م 1173 ق) است . وى مى گويد :
گرچه در بين رجال سند اين حديث ، افراد مجهول و غير قابل اعتماد نيز هست ؛ ليكن همه آنها چنين نيستند و افراد قابل اعتماد نيز در سلسله سندها وجود دارد و با فرض ضعيف شمردن سند ، شهرتى كه در ميان شيعه و سنّى از گذشته تاكنون به هم زده است ، اين ضعف را جبران مى كند. ۴
به هرحال ، اين مضمون ، سبب گرديده كه دانشمندان مسلمان ، بخصوص

1.بحار الأنوار ، ج ۲ ، ص ۱۵۷.

2.الاربعين النووية ، ص ۳ ـ ۴.

3.كشف الظنون ، ج ۱ ، ص ۵۲.

4.الأربعون حديثا ، ص ۶ (مقدّمه مؤلّف) .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 65694
صفحه از 407
پرینت  ارسال به