185
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

9 . شرح الاستبصار ، از سيّد محسن بن حسن حسينى اعرجى (1130 ـ 1227 ق) ۱ .شرح برخى ابواب كتاب صلات الاستبصار است. ۲
10 . شرح الاستبصار ، از عبد الرضا طفيلى نجفى (م بعد از 1305 ق). ۳

دو . شرح و حاشيه نويسى بر «نهج البلاغة» ۴

كتاب گُهربار نهج البلاغة كه حاوى خطبه ها ، نامه ها و سخنان كوتاهى از امام على عليه السلام است و لقب «برادر قرآن» گرفته است ، همواره مورد توجّه دوستداران وپيروان اهل بيت عليهم السلام بوده است. از اين رو ، بر همه يا قسمتى از آن ، شرح هاى متعدّد نگاشته اند ، جز شرح چند خطبه ـ كه در قسمت مربوط به شرح يك خطبه مى آيد ـ ساير شروح بر كل يا قسمتى از نهج البلاغه را در اين جا مى آوريم.

قرن دوازدهم

1 . الحواشى الضافية و الموازين الوافية ، از سيّد نعمة اللّه جزايرى (م 1112 ق). تعليقاتى است بر نهج البلاغة ، به روش «قوله قوله» كه به عنوان حاشية نهج البلاغة نيز از آن ياد شده است. ۵
2 . نصايح الملوك ، از ابو الحسن بن محمّد طاهر فتونى (م 1138 ق). شرح فرمان على عليه السلام به مالك اشتر است. ۶

1.وى ، فقيه ، اصولى ، اديب ، شاعر ، زاهد و عابد شيعى است كه در بغداد به دنيا آمد ، بعد از سى سالگى شيفته علم گرديد ، تجارت را رها كرد و به نجف و كربلا رفت و نزد محمّد باقر بن محمّد اكمل و سيّد محمّد مهدى بحر العلوم ، كسب علم كرد ، سپس در كاظمين ساكن شد و به تدريس و تأليف مشغول گرديد و آوازه اش بلند شد. سيّد عبد اللّه شبّر و سيّد محمّد باقر شفتى از شاگردان او هستند. عدة الرجال نيز از اوست (أعيان الشيعة ، ج ۹ ، ص ۴۹ ؛ روضات الجنّات ، ج ۶ ، ص ۱۰۴ ؛ موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۳ ، ص ۴۳۹).

2.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۸۶.

3.همان ، ص ۸۴.

4.براى اطّلاع بيشتر ، رك: الغدير ، ج ۴ ، ص ۱۹۰ (ش ۴۰ ـ ۵۱).

5.همان ، ج ۷ ، ص۱۱۱ (ش ۵۸۶) و ج ۱۴ ، ص ۱۵۲.

6.الذريعة ، ج ۲۴ ، ص ۱۷۱ ؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه مدرسه سپه سالار ، ج ۲ ، ص ۳۲ و ج ۵ ، ص ۷۱۵.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
184

2 . شرح الاستبصار ، از محمّد صالح بن عبد الواسع خاتون آبادى (م 1126 ق). ۱
3 . حاشيه بر الاستبصار ، از سيّد عبد اللّه بن نور الدين جزايرى (م 1173). ۲
4 . تعليقات بر الاستبصار ، از عبّاس بن حسن بلاغى (م بعد از 1178 ق) ۳ . ۴
5 . شرح الاستبصار ، از عبد الرضا بن عبد الصمد اولى بحرانى (ق 12 ق). ۵
6 . تعليقات رجالى و فقهى بر الاستبصار ، از حسن بن عباس بلاغى (ق 12 ق). ۶
7 . تعليقات على الكتب الأربعة ، از سيّد ابو القاسم بن محمّد اسماعيل حسينى اصفهانى (مدرس) (م 1203 ق) ۷ . ۸
8 . شرح الاستبصار ، از محمّد حسن بن عبد الرسول زنوزى (1172 ـ 1218 ق). كتاب در چند مجلّد است. ۹

1.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۸۴ ؛ تلامذة العلاّمة المجلسى ، ص ۱۱۱.

2.الإجازة الكبيرة ، مقدّمه محقّق ، ص ۲۷ .

3.وى ، از فقها و مجتهدان شيعه است كه در نجف ، درس خواند. از استادان وى ، ابوالحسن فتونى ، يوسف بحرانى ، سيّد صدرالدين محمّد رضوى ، محمّد بن رحيم خاتون آبادى ، احمد بن محمّد مهدى خاتون آبادى ، حسين بن محمّد جعفر ماحوزى ، احمد بن اسماعيل جزايرى و ابو القاسم جعفر بن حسين حسينى گلپايگانى را نام برده اند. اجازه روايت به ملّا رجبعلى بن محمّد نيز از اوست (أعيان الشيعة ، ج ۷ ، ص ۴۳۲ ؛ طبقات أعلام الشيعة ، ج ۶ ، ص ۴۰۸ ؛ ريحانة الأدب ، ج ۱ ، ص ۲۳۳ ؛ موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۲ ، ص۱۵۰).

4.موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۲ ، ص ۱۵۱.

5.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۸۴ .

6.موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۲ ، ص ۹۴.

7.وى فقيه ، اصولى ، محدّث ، حكيم و از مدرّسان مشهور فلسفه در اصفهان است كه مدّتى طولانى در مدرسه چهار باغ به تدريس مشغول بود و نزد ملّا اسماعيل بن محمّد حسين خواجويى و محمّد بن محمّد رفيع گيلانى اصفهانى بيد آبادى ، فلسفه خواند و نزد سيّد محمّد مهدى بحر العلوم ، فقه و اصول و حديث آموخت. ملّا على بن جمشيد نورى و سيّد جعفر بن حسين خوانسارى ، از شاگردان او در حكمت و كلام هستند. وى ، در نجف اشرف ، مدفون است. او شرحى نيز بر نهج البلاغة دارد (أعيان الشيعة ، ج ۲ ، ص ۴۰۵ ؛ ريحانة الأدب ، ج ۵ ، ص ۲۶۶ ؛ موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۳ ، ص ۴۹).

8.موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۳ ، ص ۴۹.

9.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۸۴.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67975
صفحه از 407
پرینت  ارسال به