299
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

و محدّث ، تا حدّ امكان ، نام مشايخ و استادان و شاگردان وى ، به اختصار ذكر شده است . از اين جهت ، محتواى اين فصل با عنوان آن (محدّثان و مشايخ اجازه) در مجموع مطابق است .
شايان ذكر است كه نگارنده در اين نوشتار ، تنها آثار دانشمندان رشته حديث و علوم مربوط به آن (به اصطلاح ، محدّثان ) را ذكر نكرده است؛ چه ، در اين مقطع زمانى ، تعداد محدّثان به معناى دقيق كلمه ، بسيار نيست.
از سوى ديگر ، براى به دست آوردن نگاهى نسبتا جامع به وضع حديث در اين دو قرن ، بهتر است در حدّ امكان به همه آثار مربوط به آن ، اشاره شود. از اين رو ، همه دانشمندان شيعه ، اعم از فقيه ، محدّث ، حكيم ، اديب و حتى شاعر و خوش نويس كه در عرصه حديث و علوم مربوط به آن ، دستى به قلم برده و اثرى پديد آورده اند ، ياد كرده است ، به طور مسلّم ، ادّعاى استقصا نداريم ، ولى براى دستيابى به حدّاكثر آثار ، كوشش بسيار شده است.
در اين فصل ، فهرست آثار هر دانشمند ملاحظه مى شود كه موضوع پاره اى از كتاب ها و رساله ها از عنوان آنها پيداست و به موضوع برخى نيز در كنار نام آنها ، اشاره شده است. اطّلاع بيشتر درباره هر كتاب ، با رجوع به فصل و مدخل مربوط به آن به دست مى آيد. يعنى اگر صرفا كتابْ حديثى است ، به فصل دوم كه متون حديثى كه در چند بند تنظيم شده است ، مراجعه گردد و اگر شرح حديث و دعاست ، به قسمت مربوط به شرح احاديث در فصل سوم ، و اگر مربوط به رجال ، درايه و اجازه است ، هر يك را در مدخل مربوط به آن در فصل ياد شده مى توان يافت.
تا آن جا كه ميسّر بوده است ، در مورد بسيارى از آثار ، به نسخه هاى خطّى و يا چاپى آنها اشاره شده و سبك تدوين و فصول و ابواب آن ، بيان شده است ؛ گرچه در پاره اى موارد نيز جز نام كتاب ، دانستنى بيشترى به دست نيامد.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
298

فصل پنجم : محدّثان و مشايخ اجازه

دانشمندانى كه در اين نوشتار از آنان ، يك يا چند اثر در زمينه حديث و علوم مربوط به آن ياد شده ، بيش از 470 نفرند. ۱ از آن جا كه براى همه صاحبان آثار حديثى به شرح حال هر چند مختصر ، دست نيافتيم ، از اين رو ، در مورد عدّه اى كه اكثريت را تشكيل مى دهند ، تنها به ذكر اثر آنها در فصل دوم تا چهارم و در بند مربوط به آن ، بسنده شده است. البته در صورت يافتن شرح حال براى همه آنان نيز ، ذكر آن ، اين نوشتار را از مسير خود ، خارج مى كرد.
در مورد تعدادى ديگر از عالمان صاحب يك يا دو اثر كوچك حديثى در پانوشت هاى فصل دوم تا چهارم ، در جايى كه از كتاب آنها ياد مى شود و در صورتى كه بيش از يك اثر داشته باشند ، در پى نوشت نخستين اثر ، شرح حال بسيار مختصرى از آنها آمده است.
و سرانجام ، دسته سوم ، بيش از هفتاد نفر از كسانى هستند كه سهم بيشترى در عرصه حديث و علوم مربوط به آن به خود اختصاص داده اند و در همين فصل پنجم ، ابتدا شرح حال اجمالى آنان و در پى آن ، فهرست آثار حديثى شان ذكر مى شود تا معلوم گردد آنها در اين زمينه چه كرده اند. البته در مورد هر دانشمند

1.فهرست نام هاى آنان به ترتيب تاريخ وفات ، در پايان همين فصل آمده است.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 65689
صفحه از 407
پرینت  ارسال به