39
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

ذكر كيفيت اجتهاد و مقدّمات و اقسام آن نوشت. از ديگر نمونه هاى ردّ بر اخباريه ، موارد زير را مى توان نام برد:
1 . عقد اللآلى البهية فى الردّ على الطائفة الغبية ، ۱ از محمّد بن اسماعيل (ابو على حائرى) (م1216 ق)
2 . الردّ على الأخبارية ، از سيّد محمّد جواد بن محمّد حسين عاملى (م1226 ق)
3 . الحق المبين فى تصويب المجتهدين و تخطئة الجهّال الأخباريين ، از جعفر بن خضر كاشف الغطاء (م1228 ق)
4 . أساس الأصول ، از سيّد دلدار على نقوى (م1235 ق) كه آن را در ردّ الفوائد المدنيةى استرآبادى ، با متانت و به دور از طعن و اُشتلم گويى كه شيوه برخى از اخباريان و گاه برخى اصوليان بود ، با تكيه بر عقل و نقل ، نوشته است. ۲
5 . الحق المبين فى تصويب المجتهدين ، از سيّد احمد على حسينى محمّد آبادى (م بعد از 1255 ق)
6 . الحق الحقيق فى الردّ على بعض مقالات الأخباريين ، از عبد النبى بن على كاظمى (م1256 ق)
7 . الرسالة الدمستانية فى الردّ على الأخبارية ، از على بن عبد اللّه بحرانى دمستانى
8 . الردّ على الأخبارية ، از حسنعلى بن نوروز على تويسركانى (م 1286 ق) ۳

1.نگارنده ، اين تعبير را اهانت آميز و تعميم آن را به همه اخباريان ، ناروا مى داند. در اين جا صرفا به جهت اين كه نام كتاب و نشان دهنده سطح برخورد لفظى اين دو گروه است ، ذكر گرديد.

2.فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۲۸ ، ص ۲۲.

3.رك: چهل سال تاريخ ايران ، ص ۲۰۸.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
38

اين اختلافات ، هر يك از دو گروه را به مبارزه شديد با طرف مقابل ، وا داشته بود و كار را در مواردى به سبّ و شتم و لعن و تكفير ، رسانده بود تا اين كه ملّا محمّد باقر بن محمّد اكمل ، وحيد بهبهانى (م1206 ق) ، براى مبارزه جدّى با اخباريگرى و دفاع از اجتهاد اصولى به كربلا ـ كه مركز اخباريان بود ـ رفت ۱ و در آن جا ، از يك سو با برپا كردن تدريس اصول ، و از سوى ديگر ، با مناظره هاى پياپى با اخباريان ، بخصوص با شيخ يوسف بحرانى ـ كه در آن زمان ، رئيس اخباريان بود ـ مبارزه خود را شدّت بخشيد ، تا اين كه در اين مبارزه ، پيروز گرديد و چنان كه در سطور پيش اشاره شد ، مناقشات او سبب شد شيخ يوسف بحرانى ، از تعصّب نسبت به آراى خود ، عدول كند و در زمره اخباريان معتدل در آيد. ۲
شيخ يوسف بحرانى ، كه از عظمت روحى خاصّى برخوردار بود ، در برابر برخوردهاى شديد وحيد بهبهانى ، از جمله ممنوع كردن شركت در درس و نماز او ، با ملايمت و مهربانى برخورد كرد و در عين شهرت و محبوبيت فراوان ، مقابله به مثل نكرد ، بلكه به رشد وحيد ، كمك مى نمود و چنان كه گذشت ، نقش او در كاهش اختلافات اين دو جريان ،بسيار مؤثّر بود . حتّى در پيروزى وحيد بهبهانى نيز نبايد نقش او را ناديده گرفت.

نگارش ردّيه بر اخباريگرى

پس از شكست خوردن اخباريان از وحيد بهبهانى و افتادن گوى به دست دانشمندان اصولى ، در اواخر قرن دوازدهم و اوايل قرن سيزدهم ، شاهد نگارش ردّيه هاى متعدّد بر اخباريان هستيم. ۳ خود وحيد بهبهانى ، كتاب الاجتهاد و الأخبار را در ردّ اخباريه و

1.تاريخ علم اصول از نگاه شهيد صدر ، ص ۱۲۵.

2.موسوعة طبقات الفقهاء ، ج ۱۲ ، ص ۳۲۳. نيز ، رك: تاريخ علم اصول از نگاه شهيد صدر ، ص ۱۲۵.

3.البته پيش از اين زمان نيز اخباريه ، كم و بيش ، مخالفانى نيز داشت و برخى دانشمندان در ردّ آنها كتاب مى نوشتند. از آن جمله است: تقويم الايمان و تحقيق الايقان ، از محمّد باقر بن اسماعيل حسينى خاتون آبادى (م۱۱۲۷ ق) ، معروف به مدرّس ، از دانشمندان معاصر شاه سليمان صفوى. اين كتاب در دو مجلّد و يك خاتمه ، تدوين گرديده كه در بخشى از آن ، به ردّ شبهات اخباريان خراسان مى پردازد (فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آستان قدس رضوى ، ج ۱۴ ، ص ۱۵۳).

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 65656
صفحه از 407
پرینت  ارسال به