61
تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري

4. سيوطى در الدرّ المنثور به نقل از عايشه از پيامبر خدا روايت كرده كه فرمود:
قولوا خاتم النبيين و لا تقولوا لا نبىّ بعده .۱
در پاسخ بهاييان بايد گفت: با وجود برهان هاى محكم در اثبات خاتميت ، چنين جمله اى از عايشه ، با فرض صدور نيز هيچ اعتبارى ندارد و در برابر نص ، قرار دارد.
5. امام على عليه السلام فرموده است:
أنا أمير المؤمنين ، و يعسوب المتّقين ، و آية السّابقين ، و لسان الناطقين ، و خاتم الوصيّين و... .۲
بهاييان مى گويند: اگر بنا به گفته عالمان شيعه ، لفظ خاتم النبيّين ، به معناى آخرين پيامبر باشد كه پس از آن ديگر پيامبرى نيايد ، ناچار ، خاتم الوصيّين هم به معناى آخرِ اوصياست كه پس از او وصىّ ديگرى نبايد بيايد.
در پاسخ ، بايد گفت: معناى خاتم الوصيّين ، اين است كه پس از امام على عليه السلام ، وصىّ پيامبر ديگرى نخواهد بود و اين نكته منافاتى با وصايت امامان ديگر ندارد؛ زيرا آنان نيز وصىّ پيامبر اسلام اند ، نه وصىّ پيامبر ديگر.
6. يقوم القائم بأمرٍ جديدٍ و كتابٍ جديدٍ و قضاءٍ جديدٍ على العرب شديدٌ ليس شأنه إلاّ بالسيف لايستنيب أحدا و لا تأخذه لومةُ لائمٍ. ۳
7. عن عبد اللّه بن عطا ، قال: سألت ابا جعفر الباقر عليه السلام فقلت: إذا قام القائم بأىّ سيرة يسير فى النّاس فقال عليه السلام : يهدم ما قبله كما صنع رسول اللّه و يستأنف الإسلام جديدا. ۴
نويسنده بهايى، بر اساس توهّم خويش ، كتاب جديد را در تأييد كتاب بيان على

1.الدرّ المنثور ، ج ۶ ص ۶۱۸ .

2.مختصر البصائر ، ص ۳۴ ، بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۴۸ ، ح ۲۰ .

3.بحار الأنوار ، ج ۱۳ ، ص ۱۹۵ .

4.بحار الأنوار ، ج۵۲ ، ص۳۵۲ ، ح۱۱۲ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
60

أما ترضى أن تكون منّى بمنزلة هارون من موسى إلا أنّه لا نبىّ بعدى.۱
2. و نيز روايت شده كه پيامبر خدا به على عليه السلام فرمود:
أنت منّى بمنزلة هارون من موسى إلا أنّه لا نبىّ بعدى.۲
به توهّم بهائيان ، معناى «لا نبىّ بعدى» و نيز «خاتم النبيين» در قرآن كريم ، چنان نيست كه مسلمانان پنداشته اند و آيات قرآن و احاديث ، به هيچ وجه بر عدم تجديد شريعت ، دلالت نمى كند. بايد گفت كه صراحت آيات قرآن و تواتر رواياتى كه بيانگر خاتميت نبوّت حضرت محمّد صلى الله عليه و آله است ، راه هر نوع ادّعاى بى اساسى را تا ابد ، بسته است. با مراجعه به كتاب هاى مربوط به اصول عقايد ، اين حقيقتْ روشن مى شود.
3. از اهل سنّت روايت شده كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
أنا آخِر الأنبياء و مسجدى هذا آخِر المساجد.۳
آن گاه مى گويند:
... با توجّه به قسمت اخير حديث (مسجدى هذا آخِر المساجد) ، اگر آخر به معناى خاتمه باشد ، پس مسجد پيامبر هم خاتمه مسجدهاست.
جدا از اين كه اين حديث را از نظر سند و شأن صدور ، بايد بررسى كرد ، قسمت اخير حديث ، تعيين نوع مسجد است و نظر به مسجد خاصّى ندارد و شامل تمام مساجد اسلامى مى شود. چنان كه اگر مى فرمود: قرآن من ، آخرين كتاب آسمانى است ، همه نسخه هاى قرآن را كه در جهان اسلام منتشر شده است و از اين پس انتشار خواهد يافت ، در بر مى گرفت . از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود:
انَّ اللّه ختم بنبيّكم النبييّنَ فلا نبىّ بعده أبدا و ختم بكتابكم الكتبَ فلا كتاب بعده أبدا.۴

1.بحار الأنوار ، ج۲۱ ، ص۱۰ ، ح۵ .

2.بحار الأنوار ، ج۳۶ ، ص۳۳۱ ، ح۱۹۰ .

3.صحيح مسلم ، ج۲ ، ص۱۰۱۳ ، ح۵۰۷ .

4.الكافى ، ج۱ ، ص۲۶۹ ح۳ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي دوازدهم و سيزدهم هجري
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 66412
صفحه از 407
پرینت  ارسال به