127
سهم زنان در نشر حديث

تربيت مدرس به چاپ رسيد .
2 . فقه الحديث و روش هاى نقد متن ، اين اثر ، در سال 1379 ، از سوى انتشارات دانشگاه تربيت مدرس به چاپ رسيده است .
3 . تاريخ حديث شيعه تا قرن پنجم ، اين اثر ، در سال 1368 ، از سوى مركز شيعه شناسى منتشر شده است .
11 . آمنه بيگم ، خواهر علّامه مجلسى (قرن 11) . وى ، دختر مجلسى اول و خواهر علّامه محمّدباقر مجلسى است . شوهر وى ، ملّا صالح مازندرانى (م 1086 ق) ، شارح اصول الكافى است .
وى ، آثارى چون شرحى بر الفيه ابن مالك و شواهد سيوطى دارد . كتابى نيز در فقه و احكام دينى تأليف كرده است .
به علاوه ، در جمع آورى برخى مجلدات بحار الأنوار ، به برادرش كمك كرد . ۱
12 . اميره ، دختر على بن عبد اللّه الصاعدى . از وى ، كتاب بين المحدثين و بعض الأصوليين ، توسط مكتبة الرشد ، در رياض به سال 1421 ق ، به چاپ رسيده است .
اين كتاب ، رساله كارشناسى ارشد نويسنده است . در اين كتاب ، پژوهشى مقارن در قبول و ردّ احاديث ميان محدّثان و اصوليان صورت گرفته است .
13 . خانم دكتر عزيّه على طه . كتاب منهجية جمع السنّة و جمع الأناجيل ، توسط مؤسسة الرسالة ، با ويرايش دوم ، در سال 1417 ق ، به چاپ رسيده است .
نويسنده ، مقايسه اى ميان جمع احاديث كتب ستّه و انجيل هاى چهارگانه مسيحيان ، به انجام رسانده و برخى از شبهات مستشرقان را در اين بحث تطبيقى ، پاسخ گفته است .
14 . سيده عفّت امين (1331 ـ 1397 ق) ، دختر حاج سيد احمد امين . وى ، از

1.علّامه مجلسى ، ص ۴۶ ـ ۴۸ ؛ أعيان الشيعة ، ج ۳ ، ص ۶۰۷ ؛ رياحين الشريعة ، ج ۳ ، ص ۳۲۹ .


سهم زنان در نشر حديث
126

صفحه به چاپ رسيده است . نسخه سنگى آن در كتاب خانه آستانه رى ، به شماره 2247 موجود است .
7 . اصلاح عبد السلام . وى ، با همراهى آقاى عبد الصبور شاهين . كتاب موسوعة أمهات المؤمنين را تأليف كرد . در اين اثر 1470 حديث همسران پيامبر ، گردآورى شده است . ۱
8 . بانو سيده نصرت بيگم امين اصفهانى (1308 ـ 1403 ق) . وى ، در بخش اجازات به اجمال معرفى شد . او ، آثار بسيارى دارد و در آنها از قرآن و حديث بهره برده است . اثرى خاص در زمينه حديث به نام الأربعين الهاشمية دارد . در اين اثر ، چهل حديث ، در توحيد ، صفات خداوند ، اخلاق و احكام ، به همراه شرح و تبيين گرد آمده است . اين كتاب ، بارها به چاپ رسيده و ترجمه فارسى آن را خانم همايونى ، از شاگردان ايشان ، به انجام رسانده است .
9 . خانم دكتر آمال محمّد عبد الرحمن بديع . وى ، كتاب الاسرائيليات فى تفسير الطبرى دراسة فى اللغة و المصادر العبرية را در سال 1422 ق ، در قاهره به چاپ رسانده است .
اين كتاب ، در دو بخش سامان يافته است . بخش اول ، به كلياتى درباره اسرائيليات مى پردازد . در بخش دوم ـ كه بخش اصلى كتاب است ـ اسرائيليات در تفسير طبرى را و نيز نصوص عبرى را آورده و ميان آنها به سنجش و مقارنه پرداخته است .
10 . خانم دكتر نهله غروى نايينى . وى كه دكتراى علوم قرآن و حديث از دانشگاه تربيت مدرس دارد و اكنون دانشيار همان دانشگاه است ، آثارى چند در موضوعات حديثى دارد :
1 . محدّ ثات شيعه ، اين اثر ، پايان نامه دكتراى ايشان بود كه توسط انتشارات دانشگاه

1.اين اثر ، در بخش نخست ، ص ۳۲ به اجمال معرفى شد .

  • نام منبع :
    سهم زنان در نشر حديث
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 35539
صفحه از 276
پرینت  ارسال به