تاريخ : دوشنبه 1394/10/14 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48051
ارائه احادیث در قالب های نوین همزمان با توسعه پایگاه شهر حدیث

ارائه احادیث در قالب های نوین همزمان با توسعه پایگاه شهر حدیث

مدیر فرآوری اطلاعات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، گفت: پایگاه شهر حدیث از پایگاه‌های وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تنها پایگاه مجازی ارائه احادیث در قالب‌های ویژه و برای مخاطبان عمومی است که طرح توسعه آن سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام حمیدرضا ایزدی، مدیر فرآوری اطلاعات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در گفت‌وگویی به بیان جایگاه، شرح وظایف بخش فرآوری اطلاعات و مطالبی پیرامون تولید و نشر الکترونیکی اطلاعات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث پرداخت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

وظیفه بخش فرآوری اطلاعات را به‌صورت اجمالی بیان بفرمایید؟

فرآوری اطلاعات مؤسسه دارالحدیث وظیفه نگهداری، آماده‌سازی و فرمت‌گذاری اطلاعات پژوهشی مؤسسه، در راستای نشر الکترونیکی را به عهده دارد. تمامی اطلاعات پژوهشی، پس از پردازش و فرآوری در قالب های الکترونیکی برای پوشش محتوای پایگاه‌های اینترنتی و نرم افزارها، آماده سازی می گردد. مدیریت و کنترل ورود و خروج اطلاعات الکترونیکی مؤسسه، مدیریت محتوایی و پشتیبانی علمی پایگاه‌های اینترنتی، پاسخ گویی اینترنتی به پرسش های حدیثی، تهیه و آماده‌سازی محتوای نرم افزارهای پژوهشی و حدیثی نیز بخشی از وظایف این مدیریت می باشد.

سیر کلی ایجاد سایت‌های مؤسسه دارالحدیث را از ابتدا تا امروز بیان بفرمایید؟

پایگاه اطلاع‌رسانی حدیث نت اولین پایگاه اینترنتی حدیث شیعه در سال ۱۳۷۴ ، به عنوان اولین پایگاه رسمی مؤسسه،  علاوه بر ارائه متون تخصصی و عمومی و معارف حدیث به مخاطبان، با اطلاع رسانی و پوشش اخبار مؤسسه، به عنوان وب سایت رسمی مؤسسه فعالیت می‌کرد. با توجه به فراگیری و گسترش فضای مجازی و همزمان با توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی مؤسسه و تشکیل پژوهشگاه، دانشگاه و معاونت فرهنگی ، ارتقا و افزایش پایگاه های اینترنتی مؤسسه با رویکردهای اطلاع رسانی و پژوهشی به صورت چند زبانه نیز در دستور کار قرار گرفته و راه اندازی شد.  در حال حاضر مؤسسه دارای ۱۴ وب سایت اینترنتی است که مدیریت اجرایی و پشتیبانی محتوایی تعدادی از آنها در مدیریت فرآوری و بقیه نیزدر اختیار سایر بخش‌ها و زیر مجموعه های مؤسسه می باشد.

بخش‌های مرتبط با قسمت فرآوری اطلاعات کدام‌اند؟

مدیریت فرآوری اطلاعات مؤسسه دارای سه بخش : ساماندهی محتوای پژوهشی، پایگاه‌های اینترنتی و تهیه و تولید محتوایی نرم‌افزار است که هر قسمت وظایف مشخص خود را به عهده دارد.
جمع‌آوری، نگهداری، آماده‌سازی و فرمت‌گذاری اطلاعات پژوهشی مؤسسه، نگهداری، به‌روز رسانی و مدیریت برنامه "ساماندهی اطلاعات"، مدیریت و کنترل ورود و خروج اطلاعات (دیتا) الکترونیکی مؤسسه، آماده‌سازی و ایجاد خروجی محتوا برای پژوهشگاه‌ از وظایف بخش ساماندهی محتوا می باشد.

بخش پایگاه‌های اینترنتی نیز متکفل امور زیر است: مدیریت محتوایی و پشتیبانی علمی، مدیریت و پشتیبانی بخش زبان های خارجی، مدیریت پاسخ گویی اینترنتی به پرسش های حدیثی ، پشتیبانی‌ فنی منابع پایگاه‌ها، تولید و طراحی گرافیکی و محتوای تبلیغاتی.
بخش تهیه و تولید محتوایی نرم‌افزار  نیز وظیفه تهیه و آماده‌سازی محتوای نرم افزارهای پژوهشی و حدیثی، امکان سنجی محتوایی تولید نرم افزار ،مشاوره در تحلیل و طراحی نرم افزارها، ارزیابی نرم افزارهای تولیدی مؤسسه و جمع آوری و ساماندهی اطلاعات نرم افزارهای حدیثی را به عهده دارد.

در مورد ویژگی دروس الکترونیکی ارائه شده توسط این مؤسسه در فضای مجازی توضیح دهید.

به‌منظور گسترش برنامه‌های آموزشی مؤسسه دارالحدیث با بهره‌گیری از توان و امکانات اداره کل فناوری اطلاعات وارتباطات، پایگاهی با عنوان مرکز آموزش الکترونیکی وابسته به دانشگاه قرآن و حدیث در شبکه جهانی اینترنت ایجاد شده است، در این پایگاه دروس مصوب این مؤسسه با امکانات و ابزارهای چند رسانه‌ای و تعاملی در قالب نرم‌افزار و محتوای الکترونیکی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. در این مرکز تلاش شده تا با به کارگیرى امکانات و ابزارهاى پیشرفته چند رسانه‏‌اى ، علاوه بر ارائه متن دروس، محیط کلاس؛ بازسازى و از فرآیند یاد گیرى اطمینان حاصل شود. استفاده از صوت، تصویر و پویانمایى، امکان ارتباط سریع و زنده با استاد و راهنماى آموزشى، دسترسى به بانک پرسش‌ها و پاسخ‌هاى احتمالى، امکان نگارش و ذخیره جزوه و یادداشت شخصى، امکان دسترسى آسان به متن کامل جزوه هر درس، ارائه پرسش و آزمون‌هاى متناوب، ثبت و گزارش نتایج آن، امکان تکرار و بازبینى هر بخش از درس، هدایت آموزشى فراگیر و مشخص کردن وظایف و مراحل کار در طول استفاده از دروس از جمله ویژگی‌هاى برجسته دروس الکترونیکى است.

لطفا چشم‌انداز بخش فرآوری اطلاعات را شرح بدهید؟

علاوه بر تولید و پردازش الکترونیکی که وظیفه اصلی این قسمت است، انتشار الکترونیکی محتوای مؤسسه در قالب ‌های مختلف و تولید نرم‌افزار‌های حدیثی، همچنین توسعه و گسترش محتوای پژوهشی در فضای وب از جمله دیگر وظایف این بخش در چارچوب چشم‌انداز مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است. الحمدلله این اهداف با راه‌اندازی ۱۴ پایگاه اطلاع‌رسانی، تولید ۱۶ نرم‌افزار الکترونیکی، طراحی و تولید ربات ویژه حدیث در شبکه‌های اجتماعی محقق شده است.
توسعه نوین پایگاه شهر حدیث به عنوان تنها پایگاه مجازی ارائه احادیث در قالب های ویژه و برای مخاطبان عمومی، همچنین گسترش بخش زبان‌های خارجی سایت‌های دارالحدیث از دیگربرنامه‌هایی است که در دستور کار مدیریت فرآوری اطلاعات مؤسسه قرار دارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :