تاريخ : چهارشنبه 1394/10/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48345
اهمیت برنامه های قرآنی در معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس

اهمیت برنامه های قرآنی در معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس

علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس تهران تشریح کرد؛
برنامه های سی و یکمین دوره جشنواره سراسری مسابقات قرآنی دانشجویان در مرحله دانشگاهی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، همه ساله در این ایام جشنواره مسابقات قرآنی دانشجویان در مرحله دانشگاهی آغاز می شود به همین مناسبت گفت وگویی با علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس تهران انجام شده است. نظر شما را به این گفت و گو جلب می کنیم.

امسال سی و یکمین دوره جشنواره است در رابطه با تشکیل ستاد این دوره از مسابقات و وظایف و مصوباتی که جلسات این ستاد داشته توضیح بفرمایید.

در ابتدا از شما عزیزان که این فرصت را برای بنده فراهم آوردید تا در رابطه  با برگزاری سی و یکمین دوره جشنواه سراسری قرآن و عترت دانشجویان در مرحله دانشگاهی، نکاتی را عرض کنم؛ تشکر می کنم.

پس از ابلاغ برگزاری این دوره ی جشنواره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و بر اساس دستورالعمل مربوط، ستادی متشکل از سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی، مدیر محترم روابط عمومی، کارشناس محترم فرهنگی، مسوول محترم تشکل بسیج دانشجویی و مسوول و اعضای محترم شورای مرکزی کانون فرهنگی قرآن و عترت پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در نیمه نخست دی ماه تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

در نخستین جلسه ستاد در مورد موضوع های تبلیغات و اطلاع رسانی، زمان و محل ثبت نام، زمان و مکان برگزاری آزمون ها، آئین اختتامیه  و نیز مستندسازی برگزاری جشنواره تصمیم گیری و تقسیم کار شد.

این مسابقات در چه محورهایی دسته بندی شده و برگزاری می شود؟

در این دوره، با افزایش تنوع بخش ها و رشته های مسابقه ها، دامنه ی مخاطبان، گسترده تر در نظر گرفته شده و بنده لازم می دانم به همین خاطر از دست اندرکاران امر در وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری تشکر می کنم.

سی و یکمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در شش بخش و ۳۶ رشته پیش بینی شده است.

این دوره شامل بخش های «شفاهی» در ۹ رشته،«کتبی» با هفت رشته و «پژوهشی» با سه رشته و نیز «ادبی» در چهار رشته، «هنری» در ۱۲ رشته و «فن آوری» در دو رشته است.

به خاطر مفصل بودن تعداد و تنوع رشته ها، از علاقمندان دعوت می کنم با مراجعه به تارنمای پردیس تهران در بخش مربوط، از سایر اطلاعات آگاه شوند.

ثبت نام و برگزاری مسابقات در چه تاریخ هایی برگزار می شود؟

این جشنواره در سه مرحله و در سه زمان برگزار می شود.

اولین مرحله،  «مرحله دانشگاهی» است که ثبت نام رشته های مربوط تا ۵ اسفند در دفتر کانون قرآن و عترت و نیز جایگاهی که در طبقه همکف تدارک دیده شده؛ انجام می شود.

مرحله بعدی، «مرحله منطقه ای» است که نفرات برتر در مرحله نخست و نیز رشته هایی که اصولا مرحله دانشگاهی ندارند در آخر اردی بهشت ۱۳۹۵ برگزار می شود؛ علاقمندان به شرکت در رشته های مزبور تا ۲۰ اردی بهشت سال آتی در دفتر کارشناس فرهنگی با ارایه آثار خود، ثبت نام خواهند کرد.

مرحله آخر هم «مرحله کشوری» است که در  مردادماه سال آینده برگزار می شود.

البته، پس از این سه مرحله که در دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری برگزار می شود، «مرحله ملی» با شرکت نفرات برتر مرحله کشوری این جشنواره و نیز نفرات برتر مسابقه های مشابه در دانشگاه های آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی، وزرات بهداشت، پیام نور، فنی و حرفه ای، فرهنگیان و دانشگاه علوم قرآن و معاف اسلامی برگزار می شود.

از چه شیوه های تبلیغات و اطلاع رسانی این مسابقات استفاده می کنید؟

بر اساس مصوبه های ستاد، برای اطلاع رسانی های لازم از همه ی تکنولوژی ها و ابزار ممکن هم چون تبلیغات الکترونیکی با بهره برداری از ظرفیت های سامانه پیام کوتاه، تارنمای پردیس تهران به نشانی www.teh.qhu.ac.ir، کانال اطلاع رسانی پردیس تهران در تلگرام (که به زودی ایجاد خواهد شد) و نمایشگرهای مستقر در پردیس تهران و نیز تبلیغات محیطی با استفاده از بنر و تراکت سود می جوئیم.

دانشجویان دانشگاه در سال های گذشته چه رتبه هایی در مراحل بعد مسابقات کسب کرده اند؟

به حمدالله در سال های گذشته، شاهد درخشش دانشجویان دانشگاه در مراحل منطقه ای و کشوری در این جشنواره بوده ایم. به عنوان نمونه در بیست و پنجمین دوره جشنواره در سال ۱۳۸۹ آقای محمد برخورداری پس از کسب مقام نخست در رشته قرائت در مرحله منطقه ای،  در مرحله کشوری حائز مقام دوم شد. در  بیست و هفتمین دوره جشنواره سال ۱۳۹۱ خانم زهرا اجتهادی در مرحله کشوری در رشته حفظ ۱۰ جزء رتبه اول را از آن خود کرد. خانم سمیه درگاهی در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ در مرحله منطقه ای در رشته حفظ کل قرآن سه نوبت حائز مقام اولو یک مرتبه رتبه دوم را به دست آورد. در بیست و نهمین دوره جشنواره در سال ۱۳۹۳ آقای مرتضی شکوری در مرحله منطقه ای در رشته تلاوت تحقیق موفق به کسب رتبه دوم شد و به مرحله کشوری راه یافت؛ هم چنین خانم معصومه سالخورده در مرحله کشوری در رشته قرآن شناسی مقام اول را از آن خود کرد و آقای محمدعلی مشایخی پور نیز در این مرحله در رشته مقاله شایسته تقدیر معرفی شد.

برای تشویق بیشتر دانشجویان چه برنامه هایی دارید؟

بهره مندی چشم گیر دانشجویان قرآنی از مراتب بالای اخلاق و فضیلت و نیزه انگیزه های الهی ایشان در این مسیر، سبب شده که تشویق های مرسوم اثر تعیین کننده ای در وضعیت ایشان نداشته باشد، لکن تقدیر از همه شرکت کنندگان در این جشنواره ها و تجلیل ویژه از رتبه آوران از جمله خدمات کوچکی است که انجام گرفته است.

علاوه بر آن، ارایه ی تخفیف در شهریه تحصیلی به دانشجویان حافظ نیز جزو خدمات تشویقی است.

در نظر داریم در بازنگری آئین نامه مالی دانشجویی دانشگاه، برای سایر دانشجویان برتر قرآنی، تخفیف هایی را پیش بینی کنیم

مسئول اصلی مسابقات را چه کانونی بر عهده دارد؟

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت؛ بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، ستادی متشکل از شخصیت های حقوقی نامبرده شده، مسوولیت اجرای این جشنواره بر عهده خواهند داشت؛ لکن تکاپوی کانون فرهنگی قرآن و عترت در برگزاری این جشنواره، چشم گیر و ستودنی است.

قدری از فعالیت های قرآنی در پردیس تهران بفرمایید.

با توجه به ماهیت قرآنی دانشگاه و توصیه های ویژه آیت الله محمدی ری شهری رئیس محترم دانشگاه و تأکیدهای خاص حجت الاسلام و المسلمین قائمی رئیس محترم پردیس تهران و سایر مسوولان و استادان و نیز مطالبه دانشجویان فرهیخته، توجه جدی به برنامه های قرآنی همواره مورد اهتمام معاونت فرهنگی و دانشجویی پردیس تهران بوده است.

به عنوان نمونه در نیم سال تحصیلی گذشته با همت کانون فرهنگی قرآن و عترت، کلاس های فوق برنامه تفسیر، مفاهیم، حفظ و روخوانی و روان خوانی برگزار شد؛ علاوه بر آن مسابقه های کتاب خوانی دقایقی با قرآن و حفظ سوره فجر و هم چنین نشست علمی فرهنگی حجاب در قرآن جزو فعالیت های این کانون بود.

از فرصت استفاده می کنم و از زحمات خاصانه و تلاش های بی پیرایه ی مسوولان سال های اخیر کانون فرهنگی قرآن و عترت؛ دانشجویان ارزشمند خانم ها و آقایان زهرا اجتهادی، ایمان کشاورزیان، فاطمه بذرافشان، عمران ریاحی، سمیه حاجی کاظم و مسوول توانا و با اخلاص فعلی آن خانم نیره احمدی تشکر می کنم.

لازم می دانم از همکاری همه استادان، به ویژه سرکار خانم دکتر هادیان به خاطر مشورت ها، همراهی ها و دلسوزی های ارزشمندشان در زمینه برنامه ای قرآنی پردیس تهران قدردانی کنم.

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان مسابقات قرآن پردیس تهران چه زمانی برگزار می شود؟

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، به منظور تکمیل فهرست شرکت کنندگان در این جشنواره، آئین اختتامیه این جشنواره ان شاالله در دهه پایانی اردی بهشت ماه برگزار می شود.

در این مراسم ضمن دعوت از قاریان و حافظان بین المللی و برتر، علاوه بر تجلیل ویژه از حائزین رتبه های برتر در مرحله دانشگاهی، از همه شرکت کنندگان تقدیر خواهیم کرد.

نکته پایانی

مخاطب اصلی در نکته پایانی اینجانب، سیاست گزاران و برنامه ریزان خدمتگزار این جشنواره در وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری هستند و آن اینکه هم زمانی برگزاری مرحله دانشگاهی جشنواره با زمان امتحانات پایان نیم سال تحصیلی، تعطیلات پس از آن، ثبت نام برای نیم سال تحصیلی جدید و نیز وضعیت دانشگاه ها در روزهای ابتدایی در نیم سال تحصیلی دوم، تأثیر مناسبی در آگاه شدن به موقع و مطلوب دانشجویان از جشنواره و میزان مشارکت ایشان نخواهد داشت. پیشنهاد می کنم این مرحله در آبان ماه هر سال برگزار شود تا اشکالات برشمرده شده، دامن گیر جشنواره نشود.

با تشکر

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :