تاريخ : دوشنبه 1394/10/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48443
پوستر جایزه کتاب سال، نوعی فرهنگ‌سازی برای پرداخت جدی‌تر به این فعالیت

پوستر جایزه کتاب سال، نوعی فرهنگ‌سازی برای پرداخت جدی‌تر به این فعالیت

دبیر علمی سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با بیان این‌که حرکت به سوی الکترونیکی شدن جایزه کتاب سال نقطه تحول و عطف این دوره از جایزه محسوب می‌شود، گفت: طراحی پوستر برای این جایزه نوعی فضاسازی برای پرداختن جدی‌تر به این فعالیت فرهنگی است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از پوستر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال روز یکشنبه (۲۷ دی‌ماه) با حضورحجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی،مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی مؤسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در این مراسم اظهار کرد: سی‌ و سومین دوره جایزه کتاب سال با یک تحول و نقطه عطفی به صورت پُربار به کار خود ادامه می‌دهد؛ این نقطه عطف حرکت به سوی الکترونیک شدن فرایند جایزه است.

وی ادامه داد: کتاب سال یا هر جایزه دیگری برای برآیند تلاش‌ها و قلم‌زدن‌ها و ذهن‌ورزی‌های یک جامعه، مردم و یک کشور نشاندهنده فرهیختگی و فرزانگی آن مجموعه است و توجه به آن، توجه به اهمیت کتاب و میراث مکتوب است.

دبیر علمی سی و سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی از یک طرف تکیه بر اندیشه‌های ناب و آموزه‌های بلند در اهمیت دادن به کتاب دارد از سوی دیگر ایران جایگاه فرهنگی و فکری در طول تاریخ بوده است. بنابراین طبیعی است که از همان سال‌های آغازین، با برگزاری جشنواره‌های مختلف به کتاب توجه شده که مهم‌ترین و حساس‌ترین این جوایز جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این‌که از یک هفته تا ۱۰ روز دیگر کار ارزیابی آثار به اتمام می‌رسد، گفت: در این دوره ۴۹۰۰ عنوان اثر بررسی شده است که از آن میان ۲۱۸ اثر توسط ۸۷۲ به مرحله دوم داوری‌ها راه یافته‌اند که نتایج آنها به‌زودی اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام مهدوی‌راد عنوان کرد: انجام فعالیت‌ها با پوستر نوع فضاسازی برای آن چیزی است که به آن پرداخته می‌شود. در جایزه کتاب سال نیز که نخستین‌بار پوستر طراحی شده به طرف این‌که کتاب سال کار فرهنگی جدی‌ است و سال به سال باید جدی‌تر برگزار شود، فضاسازی می‌شود.

جایزه کتاب سال آینه تمام‌نمایی از عمق و کیفیت کتاب‌های منتشرشده سال گذشته است

مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، دیگر سخنرانان این برنامه اظهار کرد: امسال در دو جشنواره نقد کتاب و جایزه کتاب سال نخستین‌بار از زیرساخت‌های الکترونیکی برای تحکیم مبانی علمی و دقیق در این دو جایزه استفاده شد. در جایزه نقد کتاب تمامی فرآیند‌ها به صورت صد در صد الکترونیک برگزار شدند در نتیجه امکان فوق‌العاده‌ای فراهم شد تا ظرفیت این جشنواره را چند برابر کنیم.

وی با بیان این‌که از این هفته تا هفته آینده فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب نیز منتشر خواهد شد، گفت: همین موضوع، زمان مناسبی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا در یک بازه زمانی ۶ ماهه، آثار خود را بارگذاری کنند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته به دلیل نبود سیستم الکترونیکی زمان زیادی برای این امر از دست می‌رفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :