امتیازات حضرت معصومه سلام الله علیها

پرسش :

امتیازات حضرت معصومه سلام الله علیها چیست؟



پاسخ :

تعدادی از امتیازات آن حضرت بدین قرار است:

۱ . شرافت خانوادگی: تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمی توان انکار کرد. این تأثیرپذیری در وجود فاطمه معصومه(س) از برجستگی خاصی برخوردار است. اواز هر دو طرف (پدر و مادر) فضایلی را به ارث برد که تنها برادرش علی بن موسی الرضا(ع) آن‌ها را به صورت کامل در خود جمع کرده بود. مطالعه سیره ائمه گواهی می‌دهد که طهارت و پاکی مادر شرط اساسی برای گزینش مادران امامان بوده است و سعادتی که نصیب فاطمه معصومه(س) شده این بود که مادرش، مادر امام رضا(ع) نیز بود، لذا از هر آلودگی در هر اندازه‌اش به دور ماند.
( طبرسی، اعلام الوری، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ص ۳۰۲)

۲. شفاعت گسترده: بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام است،(۶) اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد: ۱-خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت زهرا(س) ۲-شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه(س)
امام جعفر صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: «تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم» با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.
( سفینة البحار، شیخ عباس قمی، کتابخانه سنائی، تهران، ج ۲، ص ۳۷۶)

۳- داشتن زیارتنامه مخصوص ویژگی مهم حضرت معصومه(س) به شمار می رود. که جایگاه والای او را نشان می دهد. امام رضا(ع) در فقره‌ای از زیارتنامه آن حضرت می فرماید: «فان لک عند الله شانا من الشان»؛ تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف‌ناپذیری داری که بر خاک‌نشینان این عالم قابل تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن واقفند.

۴- اهمیت زیارت آن حضرت ویژگی مهم دیگر اوست که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد. امام صادق(ع) قبل از تولد امام کاظم(ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه در آن؛ پاداش زیارت این بانو را ورود به بهشت معرفی کرد: «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»
( بحارالأنوار،چاپ بیروت، ج:۵۷،ص:۲۱۷)
سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ».
امام جواد(ع) فرمود: «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است.»

۵- یکی از برکات حضور حضرت معصومه(س) در ایران و قرار گرفتن قبر شریفش در حوزه سترگ قم است که در سایه این بانوی کریمه صدها دانشمند و عالم بزرگ تربیت یافته و در تولید علوم الهی و گسترش آن کوشیده‌اند.

۶-ویژگی مهم دیگر حضرت معصومه این است که کراماتی که از آن حضرت و قبر شریفش به همه مسلمانان و علاقه‌مندان اهل بیت و اهل علم و مراجع عظام رسیده که بی‌مانند است که همه اهل دل آشنا هستند و همه مردم این نورانیت را با جان و دل احساس کرده‌اند، معروف است ملاصدرای بزرگ که در کهک قم در تبعید به سر می‌برد، در نوشتن اسفار وقتی با مشکلات و غوامض فلسفی گیر می‌کرد، با استعانت از معنویت و نورانیت حرم کریمه اهل بیت این مشکلات علمی را حل می‌کرد، همه مراجع خاطراتی شبیه آن را دارند، همه طلبه‌ها و دانشجویان از این خاطرات زیاد دارند که اگر نوشته شود بی‌تردید به ده‌ها مجلد می‌رسد.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت
منبع :